ankarbergs

fortsättning

Publicerad 2010-08-06 00:44:27 i Allmänt,

-Nu kan ni avsluta de spel ni håller på med pojkar för maten är alldeles strax klar,ropar jag från köken.
-Ok,svarar dom och kommer ut ur sovrummet och sätter sig i soffan där det står en dator.
-Vill du höra en bra låt Isak,frågar Albin och sätter igång och knappa på datorn.
-Ja de vill jag,svarar Isak och tittar förväntans fullt på dataskärmen. " JAG VILL HA RÖÖÖÖV" ekar det ur högtalarna och Albin börjar sjunga med i texten.
-WOOOW,hör man Isak stöna med blicken fäst på dataskärmen där det visas en röv full i celluliter.
-NÄ MEN HALLÅÅÅÅÅ!!!,hör man Herr-G ropa medan han snubblar över alla skor i hallen och med borrmaskin i högsta hugg för att så snabbt som möjligt ta sig fram till datan och stänga av.
-Nej,nej,nej ropar Isak medan Albin mimar till texten och spelar luftgitarr för fulla muggar.
-Nä men Albin stäng AV,ropar Herr-G till Albin.
-Varför visar dom baken för,frågar Isak
-Jo, de här är en grupp som heter Eddi Meduza och det är ingenting för er att varken se eller höra på.
Herr-G slår av datan och kommer in i köket
-Va faan ska Isaks föräldrar säga när han kommer hem och har lyssnat och sett på de där,undrar Herr-G medan han ställer ifrån sig borrmaskin på köksbänken.
-Ja förmodligen samma sak som när Isak berättar för dom att Albins pappa springer runt och borrar små hål i golvet lite här och där för att stoppa dit saker,svarar jag och ställer maten på bordet.Typ " -Nää men Isak nu hittar du väl på iallafall"

När vi satt oss runt bordet och ska äta börjar det och titta in lite folk typ grannar som skulle låna släpvagnen,andra bekanta,Nicklas och hans kompisar också Herr-Gs bror Uffe mm.De är ju såhär att hemma hos oss är det för det mesta ganska mycke folk så vi reagerade inte på alla dom som nu var samlade i vårt hus ca 12 personer.För Isak vart det väldigt förvirrat för han visste ju inte att Nicklas var Albins bror och bor här utan Isak upplevde väl att de också var en vuxen som kom hit och hälsa på.När det börja droppa in fyra kompisar till Nicklas (som även dom ser vuxen ut) frågade Isak mig
-Vilka var de där?
-Hörre du jag har ingen aning,svara jag och fortsatte och åt.
-Vet du inte ens vad dom heter.
-Nää vet du Isak jag har ingen aning om vilka dom är!
Isak fortsätter äta under tystnad medan vi andra pratar för fulla muggar.Efter en stund lägger han ner besticken lutar sig tillbaka mot köks stolens rygg och frågar
-Vad är det som ska hända här nurå?
-Vart,frågar jag.
-Jaa men här i huse med allt folk!
-Jaa Isak, de händer väl inge mer än så här,snart försvinner alla å då blir det tyst ett tag.
-Jaha,svara Isak åsså frös hans blick och hjärnan jobbade förmodligen på högvarv igen.

När middan var avdukad kom Nicklas upp och skulle visa oss nått han gjort på sin data.Albin formligen älskar att retas med sin storebror som ganska snabbt blir arg.Albin började ta hundhår av Torbjörn och lägga på Nicklas tangentbord,efter några gånger brann det för Nicklas som river i ordentligt till Albin
-Lägger du ett enda hårstrå till på min data ska jag knyta fast dig i dragkroken och släpa re efter bilen ner till älven i en sån hög fart så skinne ditt kommer att ligga kvar på järnvägsövergången i Sörberge.Sedan ska de bli jävligt kul å se hur länge du kan fiska i kväll!!!!!!!
-Säkert till nio ialla fall,svara Albin och går därifrån.Isak sitter i en fotölj och har hört allt detta och nu är inte hans ögon mandelformade längre,nää dom är runda och uppspärrade likt två golfbollar.

När vi kommer ner till älven och ska fiska blir det vilda diskutioner om VAD man ska fiska med,ja typ fluga,spinnare mm,Herr-G och pojkarna är inte överens om just den här biten.Till saken hör att Isaks mamma hade skrivit till mig tidigare under dagen på FB att börjar Isak och prata om sjöandar får du ringa ska jag förklara,de visste inte Herr-G att jag satt på den informationen.Herr-G är ju heller ingen pedagog så han pratar med barn som om dom var i hans ålder ja eller en arbetskompis till honom.När dom diskuterat ett bra tag suckar Isak och säger
-Jaja,de är ju iallafall sjöanden som bestämmer om vi ska få nått eller inte,åsså kastar han ut sin spinnare och börjar veva.
-Vem,frågar Herr-G och tittar frågande på Isak-
-Sjöanden,svarar pojken kort.
-Jaha,å vem är han då.
-Det är ingen han de är en hon och hon bestämmer om vi ska få fisk eller inte,svarar Isak och fortsätter fiska.
-Ja men då kan det väl inte spela nån roll va vi fiskar med dårå,säger Herr-G och byter fluga.
-Nää,svarar Isak.
-Höö,fnyser Herr-G 43 år och 4 barns far.
-Sjöande bestämmer hur mycke vatten de ska vara oxå,säger Isak efter en stund.
-Tror jag inte,svarar Herr-G kort
-Joo,svarar Isak snabbt.
-Ja, men nu är det ju så här Herr-G att de kanske är så då,säger jag och vill ha ett slut på diskutionen.
-Nä men de begriper väl du också Annika att öppnar dom dammluckorna där borta då blir det mer vatten och stänger dom, jaa då blire mindre,eller hur!
-Jaa,svarar jag medan jag blinkar åt Herr-G så att han skulle fatta att Isak tror på sjöanden å låt de vara så.
-Ahhha,nu fatta jag säger Herr-G i samma stund som förmodligen sjöanden bestämde sig för att Herr-G blir UTAN fisk åsså  plocka hon av honom varenda fluga,för när Herr-G kom hem på natten, satt alla hans flugor kvar i sjögräset på älvens botten och laxsarna hoppade som aldrig förr.

Nu är det läggdax för mig kl är 00.45......gonatt!

Kommentarer

Postat av: Eva Olofsson

Publicerad 2010-08-10 19:46:09

Undrar om Isak blivit Chockskadad

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela