ankarbergs

Nä men hur tänkte du nu......

Publicerad 2010-08-25 21:02:48 i Allmänt,

......ja men inte faan har jag tänkt,jag har gjort som jag har velat i hela mitt liv ja och med facit i hand är jag ganska nöjd här och nu.Jag ska kort försöka förklara vad jag gjort och vad som fick mig och tänka detta just nu.

Den senare delen av högstadiet satt jag bak och fram (typ med ryggen mot läraren och tavlan) de kan man tydligt se i mitt avgångsbetyg från ÅK 9 Vibackeskolan -86.De enda som finns att skåda i de dokumentet är streck typ några lodräta 1 och några vågräta -, jag sökte till djurskötarutbildningen där man fick tilläggs poäng,Nordvik heter skolan och ligger i Nora(var man flicka fick man extra poäng för det var ett pojkgymnasie).Jag har alltid gillat djur så de passa perfekt, jag och en klasskompis sökte oss dit och komm in.Efter ett år hade jag lessnat på att bo i elevhem långt hemifrån å långt ut på landet så jag tog mitt pick och pack å flytta hem till Alnö,med i packningen denna gång hade jag ett betygskuvär men höga fina betyg, för jag gilla ju de ämnen som jag hade läst.

Jag flytta hem till mina föräldrar och sökte/fick arbete på sjukhuset som städerska och tog mig ett körkort.Efter ett halvår vart jag och 6 kompisar erbjuden arbete genom arbetsförmedlingen nere i Stockholm på ett sjukhem,dom fixa flytt och lägenhet å allt.Vi bodde två och två i hyreslägenheter i Huddinge jag och Kicki Forslund delade på en tvåa,vi jobbade,partade och hade fruktansvärt roligt i 7 månader,sedan vart vi less på storstan och stress.Jag lånade pappas Volvo och en släpvagn åsså packa vi vårt bohag och flytta hem till Norrland.

Under dom 7 mån jag var borta hade mina föräldrar flyttat till Timrå,så dom rensade en skrubb som jag fick flytta in i när jag lämnat huvudstaden.Brevid där jag nu bodde i Timrå fanns ett sambete(bönderna samlar sina kor över sommaren) med 90 kor,så jag ringde Avbytartjänst och sa att jag nästan var djurskötare och ville ha ett arbete,och de fick jag.När sommaren var slut och kona for hem till sina ladugårdar tyckte bönderna att jag skött mina sysslor så bra att dom erbjöd mig en tjänst som avbytare,jag tackade ja och for nu runt hem till ett antal bönder och skötte deras boskap.

-86 lärde jag känna Herr-G,han hade en Saab V4 hette Gunnar och var 52 kg lätt för han skulle gå Norrlänska Mästerskapen och SM i flugvikt.(jag och Lena hade skit kul åt både namnet,vikten och Saaben)Jag var 89 kg tung och gick för mest på pub och Sibylla där av vikten,jaahahaha och nu sitter vi här Herr-G och jag 24 år senare med helt andra match vikter och hårfärger!Den 22/2 -87 fråga vi chans på varann och blev ett par,den 18/8 -87 ryckte Herr-G in i lumpen och den 3/11 lyste g-testen röd.När Herr-G ringde hem från Östersund sa jag
-Vi ska ha barn du och jag!
-Jaha,men jag gör ju lumpen till april,svara Herr-G
-Ja men de tar ju ett tag innan de ska ut så vi flyttar väl ihop när du har muckat dårå.
-Ja så får det bli,svarade Herr-G och fortsatte leka krigi några månader till uppe i Östersund.
När jag skulle skriva in mig på mödravården vart det problem,Herr-G heter Söderström i efternamn och hans mamma hette Söderberg,Herr-G arbetade på Sundsvalls verkstäder och min farmor bodde brevid Sunds deffibrator och jag blandade i hop allt.Så när barnmorskan frågade om jag kände barnets far svarde jag
-Jaa tacka för det!
-Vad heter han,frågade hon medan hon fyllde i papperen.
-Jaa hörre du,hette han Söderberg eller hette han Söderström,nja jag får kolla upp de till nästa träff,svarade jag.
-Mmm,de måste du.Har han arbete,var nästa fråga.
-Japp,han arbetar heltid.
-Vart då,frågade barnmorskan.
-Jaa hörre du var det på Sundsvalls verkstäder eller var det på Sundsdeffibrator svarade jag medan jag klia mig i huve,ja jag får kolla upp de med till nästa gång.
Undra just vad den barnmorskan tänkte när jag lämnade vårdcentralen...ojojoj.

Februari -88 fick vi vår lgh på Vivstavarv som jag och Herr-Gs pappa renoverade tills Herr-G skulle mucka och flytta hem.I mars kom jag på att jag skulle ha haft en ny hund för den vi hade(en labb hanne som hette Rasken)började bli till åren och fått krämpor,så jag ringde och köpte en schäfertik nere i Norrköping hos en kennel som hette Silverpilen.Nu var det ju en bit att åka när valpen skulle hämtas och alla sa att man absolut inte skulle åka så långt när man var hög gravid.
-Men va faan folk föder ju barn lika bra i södra sverige som i norra de spelar väl ingen roll om jag ligger där nere i Norrköping och skriker när  föder barn eller om jag ligger i Sundsvall,de tror jag INTE ta hit journalerna nu så får vi de här överstökat.Åsså for mamma och jag och köpte hunden.

Julafton -89 kl 09.35 fick vi en liten annorlunda julklapp Herr-G och jag,nämligen Nicklas.
-Får man åka hem en sväng till Kalle Anka och Tomten i eftermiddag,frågade jag och tittade ner mellan benen i förlossnings stolen där läkaren satt och sydde själva utgångs hålet efter Nicklas.
-Nja de kan vi inte avgöra här och nu de får du ta med sköterskerna uppe på BB avdelninge,svara kirurgen mellan mina knän.Jag fick åka hem till Rickard och Tomten den em efter lite tjat uppe på avd.

När Nicklas var 4 mån hade min mamma hämtat resekataloger på lite olika resebyråer inne i stan.Jag satt och bläddrade med henne och tittade på lite olika resmål som HON funderade på att åka till,rätt som det va kom jag på att Herr-G och jag inte hade varit på nån bröllopsresa sedan vi gifte oss (jag var i 8 mån då, vi fick för oss att gifta oss före -90 för sedan togs änkepension bort) så nu var det dax.
-Ska vi ta och svänga iväg till Grekland nästa vecka,frågade jag Herr-G.
-Nja,svarade Herr-G lite tvekade, vi har ju barn Annika.
-Ja men herre guud,sa jag.Va faaan det finns ju folk som lämnar sina barn på barnhem i över 15 år och återförenas så nog tror jag det funkar för oss om vi lämna våra till deras mormor i 1 vecka.
-Tror du,sa Herr-G fortfarande lite frågande.
-Ja ta badbyxan nu så far vi hörru,de blir roligt de serru. Åsså for vi.

-92 var det dax för draghundstävling uppe i Idre,de var en större tävling som heter Skandinaviun Champion Schip kallas SOC.Vi drog lott om vem som skulle få tävla å jag drog naturligtvis den kortaste och vart kvar i Start/Mål follan med pojkarna.
-Jag tänker INTE stå där å se ryggtavlan på dig försvinna i skogsbrynet för att sedan ta emot dig i mål när du är vit i ansiktet och spyr när du gått över målinijen(Herr-G tar oftast ut sig så det blir lite uppkastning när han gått i mål) sa jag lite surt.
-Ja men vi kan ju inte dra tvillingvangnen ut på spåret begriper du väl,sucka Herr-G.(pojkarna var ju små och skulle sova middag)
-Näha,men då köper jag mig väl 2 st IKEA kassar som jag knyter fast i ett träd så får dom väl sova midda så då i helgen.
De gick hur bra som hellst de,jag la ett liggunderlag i två gula IKEA kassar och en son i varje med en yllefilt så kunde jag sitta i solen ute på spåret hela dan,vi påminnde faktiskt om rumpnissarna ett tag där ute i skogen.

....fortsättning följer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela