ankarbergs

Nä men va tokigt de kan bli ;-)

Publicerad 2010-08-05 14:25:02 i Allmänt,

I går när vi for ut med båten träffade Albin en ny kompis ute på Gistaholmarna som heter Isak och är 8 år gammal.Jag har lärt känna Isaks mamma sedan några månader tillbaka men pojkarna har aldrig träffats eller jag har heller aldrig träffat Isak så de var alltså första gången vi möttes på bryggan i går em.Killarna morsade på varann å sedan satte dom igång och fiska på bryggan brevid.

Efter någon timme skulle Isaks familj åka hem så vi sa till Lena som Isaks mamma heter att de går bra om han vill stanna här med oss och Albin så skjusar vi hem honom i morrn.Lena pratade med Isak och han ville stanna kvar med Albin så täcke, kudde och rygga flyttades över bryggan å familjen vinkade och for.Herr-G och jag tände grillen och började fixa middagen medan pojkarna stod och fiskade samtidigt som dom diskuterade å hade genomgång av alla atrialjer som fanns i dom fyra fiskelådorna som stod på bryggan.Medan vi lagade mat Herr-G och jag sa vi att om Isak vart lessen och ville hem så var det ju bara och köra hem honom för han bor inte så långt ifrån.

Isak vart aldrig lessen och ville hem trots att han bara känt oss i ca 1 h när hans moderskepp lämnade bryggan och han blev själv kvar med familjen Ankarberg på en typ öde ö.Isak är alltså en 8 årig kille som står med bägge fötterna på jorden kan man säga, han har en yvig lite busig frisyr med en keps uppe på och under keps skärnen finns två mandelformade lite pliriga ögon som skiftar i grön/bruna nyanser.Isak är också  väldigt van båtlivet så när han tar sig fram på båten är det som när jag promenerar på en av kommunens breda/platta cykel å gångvägar,när man pratar med honom stannar hela han upp och man kan riktigt se i hans blicken att hjärna går för högtryck för att försöka förstå, jag lova att under de dygn han var med oss frös han blicken ett antal gånger och hjärnan fick jobba för högtryck.

Vid bryggan ute på Gista låg två båtar till där det i den ena satt ett par i medelåldern och läste varsin god bok och i den andra båten satt en man där både ölen och solen hade tagit på hans kropp under dagen.Han spelade musik och pratade i mobben vid nått tillfälle när jag var nere på bryggan  sa han
-Hörrö Ankarberg jag har inte dragit på basen än för då har jag ingen start ström i morrn.
-Nähä,men för mig får du stänga av skiten så man kan sitta å prata,svara jag från bryggan medan jag hade hela famnen med kastruller och tallrikar.
-Nääää ru,svarade han medan han öppnade en öl till,då byter jagl skiva istället.Åsså gjorde han de.

Medan Herr-G och jag plockade undan efter middagen uppe på land gick pojkarna ner på bryggan där båtarna låg
,dom stanna till vid musikbåten åsså hör jag Isak fråga
-Hörru,har du den låten i din båt du?
På en endast sekund ser jag pojkarna hoppa ner i båten sätter sig i hörnsoffan och den önskade låten drar i gång tillsammans med baslådan.
-Nämen vad i hela helvette har dom nu ställt till me pojkarna,suckade jag och stegade ner på bryggan.
Där sitter dom Isak och Albin tätt intill varann och lixom nickar i takt till en hårdrockslåt,ägaren står upp och även han nickar i takt till musiken,jaa eller om dom nickade ofrivilligt pågrund av trycket från baslådan de vet jag inte.

Vi beslutade oss för att åka ut till Herr-Gs bror på Alnö där han stod och fiskade abborre och efter det åka ut på Kattskär där det kanske var lite lugnare och pojkarna kunde fiska.När vi gled in på Kattskär låg det fem båtar vid bryggorna,när Isak fick syn på en av dom sa han
-Jaha,å här är min granne Clara hon har fullt med skit på taket.
-Va,utbrister Albin.
-Joo,svarar Isak hela tiden.
Pojkarna klättrar iland med sina fiske prylar och jag går upp på toan.När jag passerar dom tre kvinnor som sitter uppe vid grillplatsen hör jag den ena säga
-Jaa i stan har dom funderat på att sätta upp nån form av nät eller pigg ar för att slippa all skit på taken.
-Ja det förstår jag,svarar en av dom andra kvinnorna runt bordet.Vi har fruktansvärda problem med all skit på taket och de riktigt fräter sig fast och går inte att få bort.
Men va faan tänker jag medan jag sitter på utedasset, då är det väl Isaks granne,vilket sammanträffande.

När pojkarna hade fiskat och bastat var det dax för lite kvällsfika,vi gick ner i båten och tände lite värmeljus och stekte på korv med bröd.När dom nu satt runt bordet började dom och fråga ut varandra om deras syskon,Albin hade ju träffar Isaks systrar och sett att dom var små.Isak berättade om sina syskon typ att en red och dom gjorde både ditt och datt,Albin vart väldigt impad att dom kunde så mycke fast dom var så små så han svara hela tiden
-Va kan dom de? eller Ha dom gjort de? Albin var frågande till de mesta Isak berättade om sina systrar för Albin har ju inge småsyskon. 
-Ha inte du några syskon,frågade Isak.Nu vart de ju likadant för Isak som det nyss varit för Albin för Isak har ju inge äldre syskon.
-Joo,svarade Albin medan han tog en tugga av korven,jag har tre syskon.
-Ä dom större eller mindre än dig.
-Dom är till och med större än mamma och pappa,svara Albin.
-Va ärom, äre sant,utbrast Isak och vart mer och mer brydd när Albin talade om va hans syskon brukar göra.
Bägge pojkarna somnade nog den kvällen med skapligt många frågetecken i sina huvuden ang de dom hört varandras familjer.

När vi vaknade på morron ute på Kattskär stod regnet som spön i backen så vi beslöt oss för att åka hem.
-Ja men då kan väl Isak följa med oss hem en stund, sa Albin annars hinner vi ju inte va nå med varann.
-Ja,de är klart han kan,vi får prata med hans mamma så får vi se hur det blir,svara jag och packade in saker i bilen.
Vi pratade med Lena och de gick bra att han följde med oss hem för dom hade ändå inget planerat för dagen.När vi svängde in på gården var det ingen hemma mer än hundarna så vi förklarade för Isak att vi har två hundar som kan vara lite hoppig och glad när vi kommer in men dom är inge farlig.Till saken hör att Isak hade förmodligen hört av Albin de mest knepiga jakthistorier om alla uppstoppade vilda djur som finns nere i vår källare.Jag skulle tro att bilden Isak hade i sitt huvud av Albins stora jaktgalna bröder var av typ grottbjörnens folk.Pojkarna gick raka vägen ner i källarn och kollade på rävar,illrar,bävrar och älghorn Albin bredde väl förmodligen på om hur dom hade hamnat där.
 
När pojkarna kommer upp ur källaren får Isak syn på Torbjörn som sitter i bur där han hoppar,ylar och krafsar likt ett vild djur för att få komma ut å hälsa.Torbjörn som är av rasen jämthund påminner ju faktiskt exteriört om en varg och efter allt Isak hört så tror han förmodligen att de är en varg.
-Du får lugna dig Torbjörn tills vi fått in all packning, annars river du ut och förstör allt,säger jag till hunn i buren.
-Va,utbrister Isak och håller sig en bit från buren.Är det eran de där?
-Japp,svarar Albin.
-Ha ni köpt den eller ?undrar Isak
-Rille ha de!!!!,svarar Albin medan han stoppar in handen i buren.Det är en jakthund som vi ska jaga älg me.
-Jaha,den ser ut som en varg,säger Isak.
-Mmm lite kanske,ska vi spela tv spel frågar Albin åsså hoppar dom upp i sängen med var sin dosa och börjar spela.

Innan vi for ut med båten la Herr-G in ett nytt golv här hemma som inte vart så bra utan han skulle fylla på med nått material under när vi kom hem för att de ska bli som det var tänkt,men det vet ju inte Isak.Medan jag står och lagar mat å pojkarna sitter och spelar kommer Herr-G in med en borrmaskin och börjar borra hål i golvet på flera ställen.Isaks min är just i denna stund obeskrivlig, han glömmer helt och hållet bort att trycka på tv spels dosan så de blir game over i hela tvrutan.
-Men va göru Isak,suckar Albin som inte reagerar de minsta på att hans far springer runt med en borrmaskin och tokborrar en massa hål i golvet.
-Men han borrar ju hål i golvet,säger Isak.Varför gör din pappa de?
-Han ska stoppa en massa saker dit,svarar Albin och trycker igång spelet igen.
-Ska han stoppa saker under golvet,frågar Isak medan han fortfarande sitter på sängkantan med en stirrande blick på Herr-G som borrar så spånet yr och men dosan i knät.
-Men jaaa skit i de nu å spela för nu börjar de om,säger Albin.

.......fortsättning följer å de blir bara värre och värre.Ska försöka blogga klart i kväll!!!!!!

Höres hörrni!!!

Kommentarer

Postat av: mia

Publicerad 2010-08-24 15:19:01

Du är en otrolig berättare, med den absoluta blicken för barn.

Skriv en bok vettja o bli rik som ett troll

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela