ankarbergs

Tjälknöl förr och nu!!

Publicerad 2010-01-09 11:11:42 i Allmänt,

Jo i gårkväll kom jag och Herr-G överens om att vi skulle bjuda över några grannar på midda.Såååå med tanke på att övervägande familjemedlemmar jagar älg var valet ganska enkelt och när man dessutom i 23 års tid har gjort denna maträtt var valet inte svårt alls.

Men som de flesta vet har vi bytt ut ALLT när det gäller köket men vad vi INTE har gjort är å läst igenom alla jävla instruktions böcker till nymodigheter som nu är installerad här på Linjevägen 2.
Sent i gårkväll gjorde jag som så många gånger förr tog upp älgköttet ur frysen slog på ungn på 80 grader (ja för 75 finns inte på nya spisar) la in köttet och gick å lade mig.

I det nya köket är ALLT digitalt det piper när det är klart de piper när det inte är klart å de piper hela jävla tiden så fort du rör nått som till hör spis,diskmaskin eller mikro.
Jag la in knölen ca 23.00 i går kväll kl 03.15 väckte Herr-G mig å sa
-Annika ungnen har visst slagit av
-Jaha, svarade jag, då har jag väl tryck på fel knapp då.Tryck igång den igen ä ru snäll.
Herr-G slog igång den och gick å la sig, 8.30 väckte han mig åter igen med samma mening.
-Annika ugnen har slagit av,sa Herr-G medan han kliade sig i huve.
Ja, då är de nån säkerhets åtgärd att den slår av efter visst många timmar (tror vi) så Herr -G tog fram skinktermometer som även den är digital och piper för å kolla hur många grader den lyckas komma upp i.

En sväng här på morgon påminnde hela köker mer om intensiv vårdsavdelningen på sjukhuset med alla pip,sladdar och digitala displayer, jaa..... faktiskt så såg och hördes det mer som om Herr-G försökte återuppliva älgen än å göra en maträtt av den. Nu enligt den digetala köttmätaren ska den snart ut ur ugnen tror vi!
 

Kommentarer

Postat av: E-L o Mogge

Publicerad 2010-01-09 11:18:50

Men herregud va kul!!! Ha ha ha ha!!!!

Postat av: ulli

Publicerad 2010-01-09 12:28:03

Hihihi! ..........det här påminner mig lite om när min "tekniska" morsa, för några år sen lyckades använda microtermometer´n i den vanliga ugnen å plasthöljet smälte ner som en glasyr över julskinkan.......Hon hade inte heller läst instruktinerna...

Postat av: Pernilla

Publicerad 2010-01-09 12:32:13

Hoppas knölen blir bra och smaklig måltid på er.

Postat av: Ing-Marie

Publicerad 2010-01-09 14:16:18

Gud hade nog tänkt att du skulle bli författare och jnte akock

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela