ankarbergs

I morrn kan jag vara singel!

Publicerad 2010-06-04 10:30:59 i Allmänt,

Nä men herre gud tänker ni har nån utav dom gått och träffat nån ny eller har dom kanske vuxit ifrån varann helt enkelt efter 23 år under samma tak eller har det knakat i fogarna så pass hårt och länge att det inte finns någon annan utväg,kanske Torbjörns alla hyss har knäckt denna så levnads glada fyrbarns familj på bara 1 år.

Nej nej nej, nog håller vårt förhållande för ovan nämnda händelser ska ni tro.Men vad som där emot kan sätta vårt 23 åriga äktenskap i gungning är det att jag ska fara bort på ICA Andersson i Sörberge och köpa blomjord och gödsel i små rosa och blå säckar.Herr-G har under alla år försökt att förklara för sin familj att det finns tre saker man INTE betalar för och det är matjord,julgran och ved.Att han är av den uppfattningen beror väl på att han har arbetat i skogen och i dagsläget kör traktor det innebär att han får tag på sådant kostnadsfritt.

Jag ska försöka beskriva några väldigt vanliga scener som uppstår i vår familj när det gäller just detta med att införskaffa matjord,julgran och ved.Vi börjar väl med det sistnämnda veden.Dom gånger Herr-G oftast predikar timtal om den är när vi är på campingen uppe i fjällen och han få syn på någon annan campare som köpt en vedsäck nere på byn för att ta med sig och grilla korv uppe på fjälltoppen med sin familj.
-Nää men titta på faan Annika,utbrister han där han sitter vid bordet inne i husvagnen med kaffekoppen i sin hand och blickar ut genom fönstret där han har fått syn på grannen som just packa ner sin ny inköpta vedsäck i sin skoter kälke.
-Ja men kom,kom får du se va grannen ha köpt,säger han och vinkar med näven som ett tecken på att jag ska skynda mig.
-Mmm,svara jag en säck ved.Jag går till baka till spisen där jag håller på att fixa våran matsäck som även den består av grillkorv och bröd fast vi eldar ju naturligtvis med gratis ved.Vi har nämligen lämnar skidutrustningen hemma denna helg för att fylla halva släpvagn med vedträn som Herr-G fixat.
-Ja men hur i helvette kan man betala 75 kr för 7 st vedpinnar i en nätsäck när det finns fulla skogen, Annika.Korv jäveln deras kan ju inte ens bli halvjummen av dom där få ve-träna.,hörru.
Om jag nu vill få litte fart på Herr-Gs predikan svarar jag
-Nää,dom skulle ju naturligt vis ha köpt 2 säckar till för å få nån färg på korven.
Svarar jag så fyller Herr-G sina lungor med all fjäll luft som finns å få tag på,åsså skäller han i ca 2 h till om den där förbannade ved säcken.Vill jag ha ett slut på diskussionen svarar jag:
-Mmm,det är tur att vi har med oss gratis ved hemifrån på släpvagn.

När det gäller julgran har Herr-G i alla år veckan innan julafton samlat in sina fyra barn och fru för att likt en frikyrko pastor predikat inför sin församling och förklara hur,var och när man hugger sig en julgran.Sedan har hela familjen travat i djupsnö kraftlednings gata upp och kraftlednings gata ner för att hitta den perfekta och inte att förglömma kostnadsfri julgranen.

När vår äldste son Rickard kom hem på jullov i år sa han till sin far
-Farsan, jag kan ta med mig hunn ja å fara till skogen å hugga en gran i år.
Herr-G lutade sig tillbaka i fotöljen och lade armarna i kors bakom nacken och sa
-Men de va tame faan den bästa iden jag har hört på länge!!!
Man kunde se riktigt i hans ansiktsuttryck va nöjd å stolt han var över att efter alla dessa år hade lyckats med att få en av sina söner å fatta det här med å hugga julgran.

Granen Rickard högg var yvig och fin och fick stå ute mot staketet tills det var dax att ta in och klä den.När vi bar in granen i vårt inte allt för stora hem visade sig att den var alldeles för yvig,vi har ju ett litet hus med öppen planlösning vilket resulterade i att vart man än befann sig i huset så var man alltid bakom julgranen på nå vis.
-Nä men granen är ju alldeles för stor ser du väl,sa jag till Herr-G medan jag torkade upp hunpisset som Torbjörn hade markerat julgran med.
Herr-G vart näst intill vit i ansiktet man kunde även se några svettpärlor glänsa i pannan på han av oro när jag sa det,han var ju naturligtvis livrädd att vi nu skulle måsta köpa en ny gran pg utav att det var dan före dopparedan och vi inte skulle hinna hugga nån ny.
-Näää rå det fixar jag serru,sa Herr-G och gick ut i köket,när han kom tillbaka hade han hundarnas klotång i ena näven.
-Va faan ska du med den där till pappa,frågade Johanna medan hon försökte reda ut julgrans glittret hon just fiskat upp ur julpynts kartongen.
-Jooru,här ser du en som har lösningar på ALLT jag ska nämligen knippsa bort några grenar på granen men klotången så att vi får in den i hörnet brevid soffan,svara Herr-G med ett överlägset leende på läpparna.

Ni kan ju tänka er vad som händer om man knipsar bort en mängd grenar på ena sidan en julgran för att göra typ en hörn julgran.Tanken var ju bra från Herr-Gs sida men resultatet vart ett helt annat,granjäveln kunde ju inte stå upp själv längre utan tippade framåt när Herr-G släppte taget om den pågrund utav att dom grenar som var kvar vart för fram tung.
-Hahaha,men hur faan tänkte ru nu,frågade jag medan jag skratta så tårarna rann ner för mina kinder och med julgranskulor fulla knät.
-Jaa, men vi lutar den lite bakåt barra så ska ni se att blir det nog en fröjdefull jul iallafall,svara Herr G medan han skruvade på julgransfoten.

Johanna och Albin skulle nu klä granen medan vi for iväg och inhandlade det sista in för denna så speciella högtid.När vi kom hem hade barnen ringt 3 gången på Herr-Gs mobil, varav en av gångerna då Albin ringde och grät för han hade stuckit sig på julgranen när den tippade för fjärde gången över honom medans dom klädde den.De hela slutade med att Herr-G fick dra in en skruv i  vår ny tapetserad vägg och knyta fast granen med ett snöre för att sedan själv klä granen,Albin tordes nämligen inte vara så pass nära granen att han kunde hjälpa till att pynta den.Men vi betalade inte ett enda öre för årets julträd :-)

När jag nu i dessa dagar ska sätta ner planten i vårt lilla växthus och små krukor samt rabatter runt om här på tomten behöver jag ju naturligtvis jord.Det är ju en av dom tre sakerna som man enligt Herr-G absolut inte heller ska betalar för, men nu är grejen den att jag behöver bara ca 5 små säckar till min plantering.Skulle jag nu mot all förmodan ringa upp Herr-G och säga till om att jag behöver jord i eftermiddag,ja då kommer han ju hem med ett helt jävla lastbilsflak. Så nu får vi se hur det blir när Herr-G kommer hem från jobbet och får skåda 5 st nyss inhandlade jord/gödsel säckar liggande på gården,kanske får jag ändra status på FB från " har ett förhållande" till "singel"

Vi höres hörrni!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela