ankarbergs

Sommarlov?????

Publicerad 2010-06-17 09:26:37 i Allmänt,

Just precis nu i dag den 17/6 börjar mitt sommarlov!Å när folk hör att man är ledig brukar dom tänka "Mysigt och få ligga kvar i sängen på morron och dra sig å inte behöva stressa iväg".Exakt så tänkte jag med i gårmorse när när jag kom hem från mitt nattskiftet för att påbörja just SOMMARLOVET.Vad jag förmodligen måste ha förträngt,jaa eller glömt bort helt och hållet när den tanken och känslan passerade genom mitt centrala nervsystem är min "FAMILJ".

Ja som jag nämde ovan kom jag alltså hem efter att ha arbetat och varit vaken en hel natt kl 06.30 för att avlösa Herr-G som i sin tur ilade iväg till sitt arbete efter att ha sovit här hemma med Albin som även han är ledig.Det absolut viktigaste för Albin 9 år när sommarlovet startar är att man får vara uppe HUR länge man vill på kvällarna.Så Herr-G och jag beslutade att Albin skulle få vara uppe och vaken länge på kvällen när jag for iväg till arbetet, dels för att Albin skulle bli nöjd men även för att han skulle sova längre på morron så även jag fick en skvätt sömn när jag kom hem på morron från jobbet.Albin brukar sova till si så där 10.30 när han har varit uppe länge kvällen innan.

Jag kröp under täcket ca 06.50 å somnade förmodligen direkt.Vaknade av att Albin sitter på knä och hoppade brevid mig i sängen och säger:
-Mamma,nu måsta vi snart åka för kl är 10.00.
-Lägg dig ner och slå på tvn,jag ska bara vila en liten stund till för mamma har ju jobbat i natt vet du,sluddrade jag.
-Nehehe svara Albin lite argt,jag börjar ju på kanotskola i dag kl 10.00 med Marcus borta i Bergeforsen.
-Å herre guuud,skriker jag och kastar mig ur sängen,då får vi jävligt bråttom hörru!
Springer ut i köket slår på kaffet dukar frulle till Albin packar ryggan med ombyte, kutar ut på bron me kaffekopp å cigg i högsta hugg medan Albin fikar frull,bränner läppen på hetkaffe samtidigt som jag suger på ciggen likt en astmatiker som mitt i ett astmaanfall suger på sin bricanyl för att överleva.

När jag kommer in igen har ju naturligtvis inte Albin fikat klart och det beror inte på att han fikar sakta,nä utan det beror helt enkelt på att jag har en hastighet som fläcktremmen i bilen på bra höga varv typ 8000 varv i minuten.
Jag sätter mig i soffan och slår igång datan vars digitala urverk visar 08.20.
-Albin va sa du att klocka va? frågar jag.
-Jaa,nått vi 10.00 tror jag,svarar Albin medan han koncentrerat fiskar upp mackan ut obojen.
-Nått vi 10.00 kanske, men kl är ju bara 08.20 vilket innebär att jag kan endast har sovit 1 h bara.
-Jaha,svarar Albin, men nu är jag färdig iallafall.
-Jaa du,vem faan är inte färdig jag är helt slut jag,suckar jag.

När Albin åkt iväg på sin kanotskola säger jag till mig själv
-Jaa ru Ankarberg, i dag gäller det att hålla litte tempo för att överhuvud taget hålla sig vaken och upprätt !!Så jag sätter igång med städ och tvätt här hemma,när det är klart kommer jag på att ja ska städa bilen å det är inte bara det ska jag tala om.Nää,Herr-G brukar säga:
-Hörre du Ankarberg! En sak är då säkert, du har Svedalas STÖRSTA å framför allt DYRASTE hanväska du!
O faan,tänker ni har Ankarberg en Gotcchi de va otippat! Nää det har jag inte,utan jag har en Nissan X Trail årsmodell 2005! Det ligger lite i vad Herr-G säger jag använder den faktiskt  som handväska,jag har ALLT i den så det tog HELA dan å få nån ordning på bilen.

När man har varit igång en hel varm dag blir man som litte sugen på nå salt, så till middag vart det surströmming dels därför det var ju onsdag,ja här äter vi inte strömning efter årstider utan här äts det efter när sopbilen kommer å det gör den varannan torsdag.När bordet var av dukat och jag hade suttit en stund började jag uppfatta omgivningen som i ultrarapid och förstod då att det var dax för en dusch och krypa till kojs,det sista jag tänkte när jag la ner mitt huvud på kudden var att i morrn ska jag sova läääänge för jag har ju SOMMARLOV jag.

Jag väcktes i morse 05.35 av en smäll en duns och ett vrål ,ja det var ett satans liv ute i allrummen ska jag tala om.Jag kastade mig även denna morgon upp ur sängen rusade ut i köket för att ta reda på vad för aktivitet som nu försegick här hemma.TORBJÖRN hade ju naturligtvis jagat flugor och fastnat med bakdelen i Albins ryggsäck som hängde på en köksstol som i sin tur välte och släpades efter honom en bra bit ut i hallen.
-Men nå äre väl själva satan att man inte ska kunna få ligga i sängjäveln så pass länge att inte ens sängkläna blir skrynklig när man har SOMMARLOV,formligen skrek jag medan jag försökte avlägsna köksstol å ryggsäck från Stor Torbjörn i hans hunnsängen!!

När Jänthunn var lös från div heminredning stegade jag in på toan för att tömma min blåsa,när jag möter min spegelbild  hör jag mig själv säga sakta å på ren svenska
-Men........va.........i.........hellvette........gör ....man.......åt ......de.....här ......då????
Ja då förstår ni att jag somnade ju med blött hår vilket resulterar i att jag ser ut som häxan Mara i julkalendern Troll tider.Jag tog en snodd å samla in kalufsen i en knut mitt upp på huve som vanligt och gick ut i köket å slog igång kaffepannan kl 05.50.

Nu 09.05 ringer Herr-G hem å ska kolla så vi är vaken och kommer i väg till kanotskola 10.00,när jag svarar med mitt förnamn säger Herr-G
-Men gud va du låter pigg då är ni vaken och uppe redan?
-Mmm Herr-G tänk att de kan du gere faan på att vi är FAST vi har SOMMARLOV!!!!!!!
Nu ska jag köra Albin och Marcus till kanotskolan sedan ska jag prova å slappa resten av dan.......spännande!!

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-06-17 11:41:28

Faan vilken kul läsning det här är... Följer med spänning fortsättningen av sommarlovet...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela