ankarbergs

1Juli 1993.........

Publicerad 2010-05-11 12:06:39 i Allmänt,

.......fick jag en dotter å Herr-G ett djävligt bra pris på en båt, eller båt och båt den påminde mer om en tvålkopp man kan köpa på Ikea för 19 spänn än en båt,den var av modell sportbåt och helt utan inredning.Att Herr-G fick ett sådant kanoooon pris samma dag som jag fick barn och låg på BB är ju helt otroligt,det har nämligen aldrig hänt varken förr eller senare......."när katten är borta dansar råttorna på bordet" sägs det.

Jag låg inne på BB ett dygn innan Johanna föddes pg av att vattnet gick å att det sipprade vatten hela tiden,om det var just allt prat om fostervattnet som väckte Herr-Gs intresse av att köpa båt vet jag inte men den 1 juli var han både 3 barns far och sportbåts ägare.

När än jag ringde hem (fanns inte trådlösa tel då) svarade pojkarna - Nää pappa är inte inne nu han sitter i båten å kör!Ja ja, tänkte jag pojkarna är ju bara 4 å 5 år gammal så dom upplever det väl som om Herr-G kör båten ute på parkeringen.Under tiden jag låg på BB höll Herr-G mig väl informerad om allt han fixat och trixat med i tvålkoppen det var allt från permobil stolar han fått tag på till eldragning.

Efter ett par dagar var det för hemgång för mig och Johanna,jag hormonstinn med ett sprucket arsel och bröst som norrlans värsta hög mjölkande ko skulle bli avis på och Herr-G som nynnade oavbrutet på " Ja det är skön när man får lätta ankar å åka ut på böljorna de blå". Grejen var den att när jag klev ur bilen hemma på gården förstod jag att  pojkarna hade inte bara upplevt det som om Herr-G körde båt,nä för bakom båten stod områdets gröna sandlåda där man förvarar grus för att sanda med på vintern,den var fylld med vatten och halva tvålkoppens båtmotorn nedsänkt i.

Så där satt vi,Herr-G i tvålkoppen på parkeringen å gasade så vattnet stänkte på bilar och barn runtomkring och jag i en badenbaden å ammade.Jag minns vi åkte en tur med tvålkoppen men jag skrek så förbannat att stygnen gick upp och bröstmjölken sinade så det vart inge mer åkt den sommaren för oss mer än uppe på parkeringen.

Året där på hade jag vant mig vid att åka båt och tyckte det var perfekt att vara på Gistaholmarna med barnen där det inte fanns några bryggor,jag tordes inte åka själv för jag var ju fortfarande livrädd och åka båt.Så kom en sån där fruktansvärt varm sommardag då Herr-G jobbade å barnen ville bada,så jag lyfte luren och ringde min svägerska Lillemor. för att höra om hon ville följa med me sina barn.Å det ville hon hemskt gärna göra hon hade minsann både åkt och kört båt så de va ingen konst (trodde hon)

I varje båthamn finns det alltid stora feta fina dyra båtar parkerade, i dom flesta fall lämnar sällan dom båtarna hamnen utan ägarna sitter med sina blårutiga dukar å en grogg i näven och tittar på alla andra små båtsägare som ska lämna hamnen.Så var det även denna dag när vi skulle iväg på vår absolut första båt tur Lillemor å jag.

Där står vi nu på bryggan jag och mina barn iklädd ALLT vad flytgrejer heter (livrädd) Lillemor hon hade en turkos bikini överdel med ett matchande diadem i håret och solbrillor.På bryggan brevid står båtägarna som bara guppar i hamnen med vita skjortor å en drink i näven.
-Ja Lillemor du får kliva i först å hålla i båten när jag ska i annars törs jag inte,säger jag och pekar med kylboxen mot båten.
-Inga problem,svarar hon och kliver i och tar emot både mig å barnen.
-Då så,säger jag och greppar ratten medan jag nickar med stolt min till gubbarna på bryggan.Koppla loss oss från bryggan då så far vi hörrni!
Lillemor knäpper loss och jag börjar gasa samtidigt som vi hör någon ropa från bryggan,när vi tittar upp är det grogg gubbarna som typ joggar på ställen och pekar framför vår båt samtidigt som dom säger "bojen"
-Va fan vill dom nurå,frågar jag Lillan,hon drar ner solbrillorna en bit ner på näsan och skriker tillbaka 
-Va?
-NI MÅSTE KOPPLA LOSS BOJEN!!!skriker dom tillbaka å fortsätter peka framför båten.
-Jaha ja,vi sitter nog faan fast i de där flöte också,säger Lillan
-Ja jag törs faan inte röra mig, då får du åla fram å fixa det,svarar jag där jag krampaktigt håller i ratten så att knogarna har vitnat.Efter en stund är vi äntligen på väg till Gistaholmarna.

När vi nästan är framme ser vi vad mycke folk det är som ligger efter stranden,jag gör som Herr-G brukar och sänker farten för att sedan slå av motorn och rycka upp den så vi kan gå i land.Herr-G hade ju dragit elen i båten själv så det var en knapp man tryckte på vid sidan av ratten när man typ slog av motorn, men när jag nu ska trycka in den, är knapp jäveln flyttad det finns alltså ingen knapp där.
-Men va faan knappen är borta,säger jag lite frågande och tittar på Lillemor som sitter brevid med hanväskan i knät.
-Jaha,svarar hon och sänker solbrillorna.
-Ja men jaha hur fan stänger man av dårå?
Jag vänder mig om och frågar Rickard.
-Vart brukar pappa stänga av båten?
-På knappen som har suttit där,säger Rickard och pekar fram på instrumentbrädan.
-Ja men en knapp kan väl för faan inte bara försvinna på väg hit ut,säger jag medan jag drar med fingrarna på instrumentbrädan och får en stöt så hela flytvästen blinkar blå.Herr-G har nämligen dragit elen lite fel så allt som är av plåt är det ström i och knappen visade det sedan att han hade flyttar UNDER ratten utan å sagt nått.

Nu har alltså motorn tagit i botten,så där sitter vi nu ca 15 meter ut och lixom snurrar runt själva motorn varv på varv.Dom flesta som ligger på stranden och solar har nu lagt sig på armbågarna för att se vad vi håller på med,men vi sitter som ingenting har hänt å snurrar runt runt.Efter en stund kommer det en inoljad kille på en flytmadrass ut paddlande till oss och frågar om vi fått nå problem.
-Ja lite kanske, svarar jag vi hittar nämligen inte avstängnings knappen till motorn.Han steg ner i båten och började söka,men efter att han konstatera att knappen var borta och panelen strömförande sa han
-Vi får strypa soppa till motorn,sa han åsså skruva han bort nån slang till tanken å förklarade att efter en stund skulle nog motorn stanna.Å det gjorde den så vi kom i land.

Herr-G sålde tvålkoppen efter den sommaren och köpte en Utter 520 som jag lärde mig att köra och den har funkat i ur och skur i 15 år.Nu när vi flyttade så sålde vi den båten också så i fjol hade vi ingen båt men å andra sidan renoverade vi huset hela förra sommaren så jag han aldrig sakna båt livet.Men nu har jag bestämt mig för att jag vill ha en båt iaf jag gillar ju de där livet med fiske å matlagning utomhus mm.

Så jag nämnde till Herr-GG ang om att skaffa båt för några veckor sedan men svaret vart
-Nähä,vi har ju precis sålt en båt.
Så jag bad Albin ringa till pappa  när han va på jobbet och säga att vi ville ha en båt,jag slog hans nr å gav Albin luren (Albin får 9 av 10 ggr som han vill för Herr-G) och Albin sa det jag hade bett honom om.När samtalet var över vänder sig Albin mot mig å säger
-Vi kunde få en vatten skoter å ett tvåmans tält sa pappa.

-Jaha,sa jag å snörpte på munnen, ringde upp Herr-G å förklarade att jag är minsann 42 år gammal med egen inkomst så jag tar väl å köper mig en båt själv då!
Jag vet att Herr-G HATAR träbåtar så jag slog upp en träbåt som man dessutom måste fixa till lite på blocket å lät den vara framme på skärmen när Herr-G kom hem.
-Jag har hittat en båt jag ska köpa med jätte fina dynor och gardiner som går i blått,sa jag och nickade mot datorn.
-Men du kan väl för hellvette inte köpa en träbåt begriper du väl,sa Herr-G med ett ansiktsuttryck som om jag precis hade informerat honom att han skulle bli pappa till fyrlingar i slutet på nästa vecka.
-Jo,jag kan ingenting om båtar och dess utom var den lagomt stor genom att jag och Albin är ute mycket själva med båten,svara jag.
Herr-G snodde på datan och satte sig i soffan tog ett djupt andetag samtidigt som det bildades skapligt djupa rynkor i pannan å sa 
-Du får välja på en Utter eller Flipper, det får väl bli en sådan då.

Synd för Herr-G att han fick ett sådant djävulskt bra pris på en tvålkopp den 1 Juli 1993 och inledde mig i frestelsen att åka båt :-)

Skepp å hoj hörrni !

Kommentarer

Postat av: mia

Publicerad 2010-05-12 12:19:58

Skepp å Hoj Annika. Kvinnans list brukar segra. Själv brukar jag göra det enkelt för mig, köper en flarra whisky o vips brukar jag få som jag vill.

Ser fram emot att snart ses på sjön!

Postat av: Lena

Publicerad 2010-05-20 10:51:00

Härliga du!!! Saknar er på varvet. Kanske en till Utter? Tänkte sälja våran. Håller med Mia vi ses på sjön och på land i sommar. Kramar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela