ankarbergs

Andra bullar!!!

Publicerad 2010-11-01 22:09:03 i Allmänt,

Jo idag skulle jag baka bullar å det var 3 år sedan jag gjorde de sist å de kommer att ta 10 år till till nästa gång.Varför jag skulle baka bullar i dag var inte därför att jag har saknat och kladda med degen,eller joo kanske doften som sprider sig i huset den har jag nog saknat litte grann men i övrigt går det alldeles utmärkt med köpebröd för mig.Albin har ju lov denna vecka och de startade han med att upprepade gånger säga
-Men ååå jag har inget att göra eller -mamma jag har ingen å va med.
Då kom jag på att vi skulle ju kunna snoihop en deg å baka lite bullar.

Innan jag hade plockat ihop här hemma och varit iväg på ICA var Albin spårlöst försvunnen,han hade gått till Marcus en grann pojke.Jaha tänkte jag då gör jag väl ett skolarbete som jag inte är riktig klar med medan han är hos grannen en stund.Då har ju naturligtvis Torbjörn haft mina läsglasögon för vilken gång i ordningen vet jag inte men resultatet är ju desamma som alla dom andra gångerna att han har bitit låss ena skalmen så det finns bara en grej å ha bakom örat.
-Äää va faan jag trycker väl fast dom på nästippen då så funkar dom väl någe så när.
Men grejen är den att när jag sätter mig vid datan åker dom ner lixom och dessutom blir själva bilden och texten jag ser inte alls som vanligt.Men efter en stund får jag till en grimasch med hela ansiktet så att texten + bilden överensstämmer med verkligheten för då sitter väl glasögonen där dom typ ska.När jag efter en timme suttit vid datorn med en kroppshållning och ett ansiktsuttryck som påminner om den värsta stroke patienten dom någonsin haft på Sundsvalls sjukhus kommer Albin in genom dörren och jag tar av mig glasögonen och får äntligen vila ansiktet.
-Va bra att du kom ska vi stöpa degen och baka nurå Albin,säger jag och ställer datan på köksbordet.
-Nää inte nu Marcus och jag ska slå några slagga mor garage en stund,svarar Albin och tar hockeyklubban och går ut igen.

Jaa tänker jag,jag går väl ner i förrådet och hämtar hushållsassistenten vi ärvde efter Herr-Gs mamma så länge så kan den få jobba lite med degen.När jag burit upp apparaten och ställt den på bänken öppnar jag en liten väska med en massa tillbehör och säger till mig själv " Nä men herre guuud jag får ringa Herr-G på jobbet för han har ju maskin förarutbildning och de är nog ett måste de,för den här assistenten liknar ju mer en skördetröska än ett hjälpmedet till  att tillverka ca 80 bullar.Herr-G svarar ju naturligtvis som han har gjort i 23 års tid att om jag bara tar det lite lugnt och funderar en stund så ska jag nog se att jag får till det.Jaa tänkte jag när jag lagt på luren ta ne lugnt de är ju min grej de va....pucko!

Nu kommer nästa grej och den är att jag har en tröja på mig som nere i ilningen sitter det ett gummiband,ja ni vet så att man kan dra åt den nertill lixom.Vårat kök har silver knoppar på lådor och skåp där detta jävla gummiband fasnar varje gång jag vänder mig eller förflyttar mig i köket.PLOPP säger det när det låsnar från knoppen åsså svider de till bak i arselet på mig när det med blixtens hastighet träffar nån utav mina skinkor. Nu hör det ju till saken att jag brukar ju alltid ha läsglasögonen uppe på huvudet,men de kan jag ju inte nu längre genom att det fattas vissa saker så därför blir det extra mycke spring runt i köket för att söka dom.Efter att arselet var skapligt bortdomnat av alla smällar och Albin hjälpt mig med att få ihop assistenten var bullbaket äntligen på G och allt gick till ungefär som när Lejla bakar på tv 4.Men själva gräddningen vart ojämn en del vart lite svart å andra lite degig
-Hörre du Herr-G jag skulle vilja se kvitto på de här förbannade köket ja.
-Men varför då,undrade han.
-Jag börjar misstänka att du har köpt köket på Barnenshus å inte på IKEA,de är ju jävligt underligt att diskmaskin inte tål vatten och spisen inte kan grädda bullar...eller hur.
Herr-G kollar min inställning på spisen och vrider den som den ska vara så att nästa plåt vart ju då som den skulle.

När jag nu går in på toan och tvättar händerna tittar jag upp i spegeln och ser ju vilka blåmärken jag fått på näsan utav glasögonen som jag förmodligen har tryckt fast lite för hårt för att undvika få dom i bulldegen.Jag kollar även rumpan som har en massa mörkröda märken av dom smällar fått av gummibandet och knopparna på skåp luckorna.Just därför ska jag köpa andra bullar hädanefter för att slippa tortyren.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela