ankarbergs

De är ett jävla liv.....men de är mitt!

Publicerad 2010-10-28 10:57:11 i Allmänt,

Joo så är det ju! Tänkte att jag skulle delge er några minuter av de senaste dagarnas händelser här på Linijevägen 2.Johanna har ju en kompis som heter Maja, hon brukar komma och hälsa på en del kvällar och se på tv med oss.En kväll för nån vecka sedan sa Maja
-Men hörru Annika varför är inte ni med i den här tv serien som började nu om galna familjer,här äre ju mycke roligare och galnare än dom avsnitt jag har sett.
-Nä du förstår Maja skulle vi vara med där då tror tv tittarna att allt är påhittat och vi läser samt agerar efter manus...serru.

Vi börjar väl en söndagkväll för nån helg sedan då Herr-G hade kommit hem efter en lååång och kall helg i jakt skogen.Han vart sen och hade med sig 2 köttbaljer med div köttbitar i och en med massa köttfärs i,köttet var klart för att hämtas på slakteri på torsta kväll så pojkarna och Herr-G hade packat och fryst in färsen i en lånad frys där uppe i Jämtland för att den inte skulle ta skada.Herr-G börjar sortera köttfärsen och väga dom olika baljorna för en skulle säljas,han plocka å han vägde,han plockade tillbaka å vägde,han satte sig vid köksbordet å fundera åsså började han och plocka å väga igen.
-Haru problem undrade jag,när han för femte gången satte slaktbaljan på vågen.
-Ja jag får det inte å stämma,svarade Herr-G och kliade sig i pannan under kepsskärmen.
-Va äre du inte får å stämma undrade jag.
-Ja men kan köttfärsen bli tyngre när man fryser den tro du? undrade Herr-G och kollade siffrorna på vågen ytterligare en gång till.
-Nää men hur faan skulle de gå till mena ru.
-Ja jag fattar inte, den väger 17 kg mer nu än när jag hämtade färsen på slakteri.
-Ja men då måste du ju ha fått med dig av nån annas k-färs begriper du väl,tyckte jag.
-Nää Häggström sa att alla andra hade märkt sina påsar så de omärkta va mitt,svara Herr-G och trodde fortfarande att k-färsen ökat 17 kg i frysen.
-Ja men då får du ringa upp till Häggström å höra,för att k-färsen har ökat 17 kg av att ha blivit fryst är tekniskt OMÖJLIGT!!!
Efter samtalet kunde vi konstatera att så va fallet,Herr-G hade tagit delar av Jonnys k-färs.Herr-G muttrade en stund ang stölden sedan for han och levererade den balja som va såld.

När Herr-G kommer hem igen har han en pizza med sig som han ställer på köksbordet medan han hämtar bestick
han sätter sig ner och börjar äta,mittemot har Johanna satt sig och snurra på en hårslinga men pekfingret.Nu är alltså Herr-G vrålhungrig,trött och förbryllad över färsen han har stulit vilket resulterar i att han hjärna inte riktigt är on utan helt off.
-Men ååå nu äre bara 9 månader kvar till jag blir 18 år och få ta körkort,säger Johanna
-Mmm,svarar Herr-G och vänder blad i tidningen Vi i villa samtidigt som han pular in en stor bit av pizzan i sin mun.
-Men få se här nu, då är det ju exakt nu i oktober ni gjorde mig va,konstaterar Johanna och tittar på Herr-G vars kinder putar ut som på en hamster av den stora pizzabit han nyss stoppat in.Herr-G tittar upp men svarar inte.
-Hörru pappa visst blire så va?
-Vadå??? säger Herr-G och tittar upp medan han tar en mun dricka ur sitt glas
-Ja men att jag måste ha blivit gjord i oktober nu nångång fast för 16 år sedan.
-Ja hur ska jag veta de,jag jagar ju nästan hela oktober.
-Mäh,jaha men hade du mamma med som liggunderlag de året då eller hur menar du nu.
Herr-G har förmodligen inte hört 1/3 av Johannas meningar så han svarar
-Ja men du säger ju för 16 år sedan hur faan ska jag minnas så långt tillbakade troru.
-Nää men vad sitter du å säger till jänta,frågar jag som har suttit i soffan och hört allt.Påstår du att du inte är pappa,skrattar jag.
-Nää de har jag väl aldrig påstått utan jag svarat bara på allt jävla surr så att de ska bli så pass tyst att jag slipper läsa samma mening 3 ggr till i den här tidningen,svarar Herr-G och stoppar in ytterligare en pizza bit till.
-Jaha,säger Johanna och skrattar.Va sa jag till dig alldeles nyss då pappa.
-Ja men inte vet väl jag,de va nått som skulle göras i oktober tror jag.Men nu vill jag äta klart i lugn å ro......ja om de går för sig...äre uppfattat.

Under alla år som Herr-G och jag har kompat ihop har han oftast varit pessimist och jag optimist.Vad som får mig att tänka på de just i skrivandets stund är att han hade till viss del rätt när det gäller vissa saken.Några exempel: En gång fick jag en större utbetalnings avi som jag hade glömt bort att jag skulle få
-Men guu va bra jublade jag när det uppdagas.
-Jaja svara Herr-G finns säkert hål och stoppa dom där i vettu, de kan gå sönder va faan som hellst så vi ska inte ta ut nån glädje i förskott.
Jag for och köpte mig en ny dammsugare nån månad senare eftersom den gamla gick ju naturligtvis sönder.När jag kom hem skulle jag visa Herr-G vilken prisvärd pjäs jag hade köpt
-Kolla vilken kanoon dammsugare jag hitta,man kan till och med sätta fast röret i själva dammsugaren så den står brevid hela tiden då slipper man ha den liggande efter golvet.
-Mmmm,svara Herr-G tills nån av hundarna eller ungarna springer in i den och plast grejen går av,då ligger den ju likt förbannat efter golvet.
När höstkatalogerna kom slog jag upp en bild på ett sovrun som var skit fint me gardiner och överkast i samma nyanser och en liten bokhög så där lite snyggt på nattuksbordet och kuddar å grejer.(vårt var det alltid kaos i)
-Titta va snyggt så här ska vi ha det när barnen blir stor och har flyttat hemifrån,eller hur?
Herr-G tittade på bilden och sedan på mig å sa
-Jasså de tror du,ja ger mig faan på att när den dagen kommer Annika då har dom dragit på sig ungar och hundar å kaniner å satans å hans moster som du och jag får ta han om tror du inte.Sånt där får vi bara tilla på i katalogerna ska ru få se.
Å det är dit jag vill komma,han hade ju rätt i det med.Jag säger bara Torbjörn och Pripps,när barnen blev stor försvann inte problemem....näää dom vart av en annan kaliber lixom.

Som tex förra helgen då Rickard och Torbjörn hade stannat kvar en vecka i Kälarne för att jaga,även pojkarna har ju köttlotter som vi har informerat klart och tydligt att dom får sköta själva både när det gäller försäljning och förvaring.Söndag em svänger Rille upp brevid huset här hemma och börjar plocka ur bilen.Herr-G har haft fullt upp med att snickra till och pakiterat Klitt-Marie inför vinterförvaring + bytt däck + hockeyn me Albin + bytt motorn i bubbelbadkaret + allt annat som inte hunnits med.
-Halloj,ropar Rille utifrån parkeringen.Hörru morsan ha ru plats för de har i din frys du,säger han och pekar på en stor plast back me köttfärs som står på backen.
-Nää jag har ju sagt att du får fixa sånt själv,stoppa de i din egen frys hemma hos dig.
-De får inte plats för dit har jag stoppat kalven förra helgen.
-Ja då vet inte jag va faan du ska göra av de för här är det fullt med både våran och de pappa stal förra helgen.
-Ja men du tror inte att du kan sno ihop nå köttbullar av de här då för de tinar ju,säger Rickard å sparkar på plastbacken.
-Men inte äru väl så jävla dum så du tror att jag ska ställa mig å rulla köttbullar av 37 kg köttfärs.Nä du får åka runt till mormor och morfar å kolla om du kan ha ne där.
-Jaha,ja jag ska bara hä in Torbjörn och bära in nå grejer först.

-Morsan jag far jag,hör jag Rille ropa från framsidan huset.
-Ok,hör av dig sedan då,ropar jag tillbaka och tar av mig hanskarna för att gå in och koka kaffe.
När jag kommer in har Rickard ställt hundburen uppe på kassen med 2l mjölk som jag nyss hade handlat, på andra sidan buren ser jag Torbjörn med hela huve nere i hundmats säcken som likt en centraldammsugare suger i sig torrfoder i mängder(Rickard hade ställt säcken där)I fotöljen står Rickards bössa med slutstycket i och på köksbordet står två kassar älgkött som han har pakiterat å frysit in men INTE skrivit vad varje påse inehåller.
-Men ÅÅÅÅÅÅÅÅÅ,skriker jag in ifrån huset.
Herr-G som hör vrålet blor orolig och tittar in genom köksfönstren (han står på båten)
-Va faan äre som har hänt frågar han med hammarn i näven.
Jag berättar och pekar samtidigt på alltihopa å då svarar Herr-G på andra sidan rutan
-Ja men de är ju de här jag har sagt i alla år Annika, åsså fortsätter han med snickerierna.
Jaa tänker jag och tittar in i sovrummet där Rille har spritt ut en massa prylarna till Torbjörns GPS och nån jaktradio med en massa sladdar.De blir nog aldrig som i Elloskatalogen här hos oss,Herr-G hade även rätt i de.
Som sakt ... de är ett jävla liv....men de är mitt.

Nu ska jag göra lite skolarbete här hemma sedan ska jag försöka hinna skriva om gårdagen då Pripps kastrerades....å den dagen gick INTE av för hackor

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela