ankarbergs

......del 3

Publicerad 2010-10-24 18:04:29 i Allmänt,

......att få grabbarna och sova var lite klurigt inför jaktdagen men att få upp dom på morgonen var ingen konst.
-Grabbar nu äre morron och vi ska träffas kl07.00 för att dra ett pass för dagen,så ni måste vakna.Det bara rassla till i sovsäckarna så stod dom påklädd och klar för avgång.
-Men frukosten då,fråga jag
-Det är helt andra regler här än hemma mamma svara Albin,här fikar vi ur jaktryggan när vi vill hela dan.
-Jaha ja,ja men då far vi då,svara jag och bar ut grejer till bilen.

När vi svänger in på upp samlingsplatsen finns att skåda 12 st jägare med Gortex kläder för flera tusen kronor som är tänkt att både varma och skydda deras kroppar under dagen mot både väder och vind samt göra dom osynliga. ett med naturen lixom.Jag tänker för mig själv "Va faan dom påminner mer om dom där små gröna men i Fib Aktuellt än ett gäng jägare i Kälarne" Att den tanken slog mig beror kanske på min egen klädsel denna helg,mina jaktkläder hann jag nämligen inte upp på vinden och söka reda på och mina kängor har jag glömt uppe i Vemdalen.De innebar att jag lånade Herr-Gs bruna skinnbyxor och hittade i sista sekund ett par bruna typ coboy stövlar i stugan som jag drog på mig. Vilket resulterade i att själv såg jag ut som en blandning av Zeb Machean och My little ponny när jag klev ur bilen och skulle hälsa på jaktlaget.

När alla jägarna ser att vi har ytterligare ett barn till med oss börjar dom att skratta och flamsa och ful prata lite ang det,ja ni vet "Va faan gör ni inge annat än ungar" eller "Har ni så jävla dålig bild i Timrå så ni producerar ungar iställe".De kan jag ju förstå genom att halva jaktlaget består av våran familj,men det vart lite tokigt för små grabbarna som inte förstod varför skrattade åt just DOM.Nu kunde ju inte jag börja predika barn psykologi och förklara pojkarnas reaktion för dessa matsco 12 karlar som stod i en ring och triggade varann till fulprat och flams de förstod jag ju.Så för att få slut på på det hela gick jag fram och in i ringen tog av mig hansken körde fram handen och sade med hög och klar stämma till den förste mannen.(det är många år sedan jag träffat en del av dom och vissa är nya så dom har jag aldrig träffat)
-Hej!!!! Annika heter jag och är fru till Herr-G! Å vi har använt virkade kondomer när vi pippat ett antal år som visade sig inte funka så bra som preventivmedel, vilket i sig har resulterat att jag även är mamma till delar av jaktlaget.
Ja herre gud undra just vad dom tänkte när frun till jaktledaren Herr-Grund noga utryckte sig så....hahaha,men flamset upphörde och lottningen av passen påbörjades.

Herr-G fick ett fint pass där han hade plats för både kärring och grabbarna,vi samlade kärrved på väg ut så att vi kunde värma oss och grilla oss lite frukost.Vi hann bara sitta i 2 min sedan small det på passet brevid det var en liten tjur som föll i de frost klädda lingonriset. Nu började Herr-G prata i sin jaktradio,grejen var ju den att Isak hade ju inte uppfattat att Herr-G hade en sån.Radion hade han i innerfickan hörselsnäckan i örat och den man pratar i fast nypt på jack kragen,lite likt en livakt ni vet,varje jägare har ju ett nr när man ska prata över radion.Herr-G har nr 2.
-2an till 4an kom,säger Herr-G och ser ut som han pratar för sig själv
-2an till 4an kom,ropar han igen.
-Ja 2an här kom,åsså pratar han en stund tills han säger.
-Från 2an till övriga i Lövuddensjaktlag det är en tjur på skjuten på pass 91 så nu jagar vi bara kalv,klart slut.
Isak sitter med en godispåse i sitt knä och tittar misstänksam på Herr-G som nu har slutat pratat och börjat fixa elden.Rätt som det är börjar Herr-G å pratar igen.
-4an till 2an kom,du kan lämna passet och gå ner och titta på skottplatsen så att tjuren ligger ..kom.
Nu har Isak slutat tugga på den karra han stoppat i sin mun han sitter blickstill och följer Herr-G noga med blicken som om Herr-G inte var riktigt klok.Tillslut knackar han mig på armen och frågar                                                 -Tant Annika varför säger Herr-G kom till en massa siffror hela tiden?
-Va mena ru,frågar jag.
-Ja men ibland säger han ju 2 kom å 4 kom.
-Jaha ja, men han pratar med dom andra,svarar jag och söker reda på korven i ryggsäcken.
-Dom andra,säger Isak och tittar runt omkring. Då fattar jag hur förvirrande de måste ha blivit för Isak när Herr-G står rakt upp och ner mitt i skogen och säger en massa siffror till sig själv,ja typ pratar med en massa låsaskompisar.

......nu tar jag rast från bloggen en stund igen,måste fixa till matsäck åt Albin som har frilufsdag i morrn!Hööres hörrni.

Du fick ju lite till å läsa Pernilla...hehehe.

Kommentarer

Postat av: pernilla

Publicerad 2010-10-25 07:30:20

tack för det fniss

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela