ankarbergs

Joorå sååå att!!!!

Publicerad 2010-10-17 15:15:50 i Allmänt,

Äntligen funkade de så att jag kunde hänga med ut på älgjakt tillsammans med våra  tre söner,Herr-G och Isak.Det var meningen att jag och Isak skulle åkt upp redan i september men pg av att det vimmlar av älg i skogen hade jaktlagen skjutit klart redan på fredagen isf sönda.Såå vi hann aldrig upp Isak och jag den svängen.Isak har ni ju läst om tidigare här i min blogg, de var ju den modiga lilla killen som hoppade över till våran båt i sommras efter att ha känt oss i 45 minuter och hängde med oss ut till Kattskär.De jag nu skriver i denna berättelse om hur Isak reagerar är inte för att göra bort honom eller få honom att framstå som om han vore dum,nää utan de är naturliga reaktioner när ett normalt barn för första gången följer men en liten annurlunda familj ut i skogen på älgjakt.Till saken hör också att man kan inte ta med sig vem som helst på älgjakt i tre dagar,nää man måste vara en lite speciell person å det är Isak.När han blir stor kommer han förmodligen att bli en jägare själv som sin morfar och sin morbror som han pratar mycke om.

Nå väl, fredan var kommen och jag svängde ut till Isaks för att hämta honom efter min praktik.Isak hade ju liksom mig längtat hela hösten på denna dag så han hade packat klart och stod i hallen och väntade på mig spänd som en fijolsträng.Medan vi bar packningen till bilen frågade Isak mig om det fanns grävling dit vi skulle.
-Jaa de tror jag nog att de finns,svarade jag medan jag kasta in de sista utav hans packning.
-Nää äre säkert tant Annika jag är rädd för dom sedan vi hade en här hemma på gården.
Isaks mamma förklarade då att deras katt hade blivit jagad av just en grävling och Isak tyckte ju naturligtvis att de var otäckt,dessutom hade han läst att grävlingen biter till de knakar i tex benet.
-Aha,ja men då slätar jag över det under bilfärden hem till oss,svarade jag mamman och hoppade in i bilen.

-Äre säkert att de finns grävlingar i skogen,frågade Isak ytterligare en gång när vi lämnade hans gård.
-Nja jag vet inte förrästen, kanske inte just där vi ska sitta, jag tror dom har skjutit dom flesta nu när jag tänker efter så du behöver inte vara orolig Isak.
-Ok,svarar Isak och blir tyst en stund medan han tittar ut genom bilfönstret. Efter  tittar han upp på mig å frågar
-Du tant Annika finns det björn där vi ska va rå? 
-Jaa,de finns det iallafall Herr-G såg en när han satt på pass i fjol,svarar jag för jag trodde att Isak ville se en sån.
-Näää,stönar Isak och håller hårdare i sin ryggsäcken som han har i sitt knä.Jag är rädd för dom oxå därför att min morfar som jagar uppe i Pajala har en kompis som vart attackerad av en björn och dog.
-Nä men oj va otäckt,men vi har ju bössor med oss så vi får väl skjuta björnen om den tänker hoppa på oss
-Jaa men morfars kompis hade ju bössa han med,säger Isak oroligt.
-Jaa men nu när jag tänker efter tror jag att dom skjöt björnen Herr-G såg ifjol så de finns nog ingen björn nu när vi kommer upp.Nu ska vi inte vara rädd Isak när vi äntligen får åka och jaga du och jag också,nää nu ska vi tälja å grilla och skjuta älg för Torbjörn hela helgen eller hur?
-Jaa,de har pirrat i magen hela dan för jag längtar så,men äru säker att det inte finns björn då tant Annika
-Jaa, jag är säker på de för dom såg ingen i september heller vettu så de är ingen fara.
-Ok,jag har med mig en jaktkniv som jag fått av morfar så jag kan tälja,svarar Isak och lutar sig tillbaka i framsätet.

När vi kommer hem har alla börjat packa och sorterat sina jaktprylar,jag kokade lite spagetti och stekte på några köttbullar till pojkarna så vi skulle slippa stanna å äta efter vägen.När Albin och Isak satt sig till bords och börjat äta kommer Rickard upp ur källaren med en massa hopstrulade kablar till jaktradion.Han sätter sig vid bordet och börjar bena ut kabelhärvan,efter en stunds svärande och trulande är allt utrett.
-Äntligen säger Rickard och samlar ihop allt igen.
-Vad ska du ha de där till undrar Isak.(Rille vet ju inte vad Isak och jag pratade om i bilen påväg hem,ja ni vet grävling å björn)
-De här ska jag ha när jag fångar Jämtlands största BJÖRN vettu Isak,skämtar Rille.Den står förmodligen redan nu ute på nått hygge å väntar på att vi ska komma upp å ta en match me han. Albin som känner sin store bror väldigt väl och förstår att han skojar svarar snabbt
-Japp,å de skinnet ska jag ha framför tvn på mitt rum å sitta på när jag spelar PS3.
-De kan du glömma din lilla slem tomte,svarar Rickard och bär ut sin jaktrygga i bilen.
Om blickar kunde döda hade jag varit 6 m under jord nu,Isak kör ögonen i mig å säger
-Men Annika DU sa ju att det inte fanns nån björn dit vi skulle.
-Jaa men Rickard bara skoja ju,har du sett nån som sitter och spelar PS 3 på ett björnskinn kanske.
-Nää,svarar Isak lite eftertänksamt.
-Nää där ser du själv då,de finns förmodligen ingen björn dit vi ska,svarar jag och går ut till Rickard för att förklara att han kan ju tänka lite på vad han säger nu när Isak är med.

När allt/alla är ombord är det äntligen dax att styra skutan mot en helt osprättad helg i jämtland djupa skogar för att ev få en skymt å kanske en stek på köksbordet av skogens stora konung.Men först ska vi hem till några nära vänner till oss Häggis och Bettan som har varit snäll och fixat pizza till oss när vi kommer fram,Rickard och Torbjörn ska bo hos dom den här helgen när vi jagar och vi i ett hus typ brevid nästan.När jag skriver vänner till oss menar jag inte bara till Herr-G och mig utan även till Rickard,Nicklas och Albin dom för sig och rör sig där  hemma hos Häggis och Bettan som om de vore deras andra hem och föräldrar.Man kan säga att dom trivs som fisken i vattnet när dom är där.Albin tex fick i höstas välja på om han ville följa med pappa på älgjakt eller om vi skulle hänga med Johanna till Turkiet,efter en stunds fundering sa Albin -Kan jag inte få välja en vecka hos Häggis?

Hur jag ska kunna beskriva Häggis vet jag inte, för det finns nämligen bara EN sådan.Men om jag säger som så tänk er en blandning utav ÅsaNisse å Pettson, då är det nog så nära Herr Heggis vi kan komma om ni förstår.Herr Heggis älskar både döda djur,uppstoppade djur och levande djur, med det menar jag han jagar allt vilt,hela hans hem är fyllt med uppstoppade djur,dom djur som finns att skåda i våra svenska skogar finns även att skåda uppstoppade på nån hylla/vägg hos Häggis.Häggis har även 3 Jämthundar som han sköter efter konstens alla regler och dom är duktig på att jaga + en katt som heter Nisse som har fått både stegar och hål uppkapade i husväggen lite här och där så han kan komma hem och in från vilket håll som hellst å vilken tid på dygnet han vill,Nisse äter bara ny fiskad och nykokt fisk.Jag hade ju i bilen på väg upp försökt förklarat och beskrivit Häggis lite för Isak så han inte skulle bli rädd och brydd för både djuren och Häggis, Albin sa efter en stund till Isak
-Isak, Häggis å Bettan dom ä sketa snäll dom,de tycker väl du å.
-Jaa,jag tror de,svarade Isak om än lite närvöst.

Nu är min bloggnings tid slut, de är dax att åka upp på eon arenan med Albin för han har match mot Härnösand i dag,jag får fortsätta senare.

Höres hörrni!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela