ankarbergs

......sista delen!

Publicerad 2010-10-26 07:14:51 i Allmänt,

Ja nu ska jag försöka avsluta denna berättelse lite snabbt vilket inte är sååå lätt genom att det hände en hel del hela tiden.Jag har valt att skriva om några minuter av vår sista jaktdag där min puls skena iväg ohyggligt när Torbjörn kom med en kviga till de pass pojkarna och jag satt och hacka tänder i snålblåsten.

Tyvärr vart en kalv påskjuten på förmiddagen vår sista jaktdag så det var dax att göra ett eftersök på den.Torbjörn var den hund som hade jagat mest under hela helgen vilket hade resulterat i att hans tassar var väldigt ömma och såriga så han skulle få vara ledig den här dagen och ligga i sitt duntäcket bak i bilen.
-Vi får ta Tubbe och gå ner och släppa han på ett eftersök,sa herr-G.Dom andra hundarna är inte tillgänglig på ett bra tag.
-Nää men va faan du såg ju hur tassarna hans såg ut i morse,sa jag å tog en mun av de kaffe jag nyss hällt upp.De kommer inte å gå fatta ru väl,stackarn.
-Joo rå,svara herr-G.Ta bössan och pojkarna medan jag hämtar Tubbe så går vi ner till de pass och skottplats som arbetet ska göras på.
Herr-G försvann genom skogen och upp till bilen för att hämta Tubbe och jag började plocka ihop de vi skulle ha med.Isaks familj har också en STOR hund fast inte en älghund(om du läser de här Lena kan du väl skriva rasen på er hund) som för det mesta håller sig runt familjen när dom går i skogen.Isak hade vid flertal tillfällen frågat om Rickard verkligen skulle bara släppa Torbjörn så den försvann,jag tror han tyckte de var lite otäckt.Nu hade han hört på min ton i rösten att jag inte ville släppa Tubbe så han frågade
-Annika kan alla hundar jaga älg?
-Jaa de tror jag! Ja om det inte fattas kroppsdelas som på Tubbe, tex tassar de är ju en väldigt viktig sak å kolla så dom funkar, svara jag lite drygt medan jag kasta bössan över axeln.
-Kan våran hund också jaga älg,undrade Isak
-Ja om han skulle känna doften av älg när ni är ute i skogen skulle han nog höja sitt huvud och sniffa i sig och tycka de vore jätte spännande.Men jag tror inte att han skulle jaga dom lika långt bort som Torbjörn gör,du vet Torbjörns mamma och pappa var väldigt förtjust å springa efter älg så de är därför Torbjörn också gör de.
-Om vi hade tagit med oss Zecus hit (hans hund) då hade du fått låna den nu om han inte springer så långt bort menar jag.
-Tack Isak de var snällt,ja Zecus hade kunnat göra de här jobbet minst lika bra som Torbjörn tror jag.

När vi kom ner på passet och hade satt oss tillrätta tog Herr-G och skytten Torbjörn och visade honom spåret där kalven sist sågs.Torbjörn nosade lite i spåren sedan satte han av i motsatt riktning.
-Men va faan, sa jag för mig själv,nu tar han ju bakspår den drullen.
Pojkarna satt och täljde och Herr-G försvann in i skogen för att kolla om han kunde se nått på andra sidan bäcken typ blod eller nått,jag kunde ju höra på jaktradion hur funderingarna var.
-Om de kommer en älg nu mamma skjuter du den då,funderade Albin medan pinnen han täljde på började ta form av en visselpipa.
-Jaa om det är en kalv gör jag det,svarade jag och gnugga mina iskalla fingrar.
Nu såg jag min chans att impa på grabbarna så jag fortsatte
-Fast jag skjuter ju inte lika töntigt som pappa din jag heller.
-Nähä nä hur gör du rå,undrade Albin utan att släppa pinnen med blicken.Jag drog år mig andan samtidigt som fantasin började flödade i min hjärna på de vis jag vet att pojkarna skulle bli nå djävulskt impad.Jag skulle ta i så in i nordens att deras ansikte skulle påminna mer om en fågelholk än två rödblommiga gossar på 8 å 9 år
-Jag gör som han på CS jag,jaa du vet när Rickard spelar de där krigs spelet.Först lägger jag upp bössan här på armstödet åsså trycker jag av 3 skott PANG,PANG,PANG sedan kastar jag mig med en volt ner från skjutornet med bössan i högsta hugg så jag landar bakom stubben där,sa jag och pekade en liten bit bort där det stod en stubbe.Pojkarna följde min hand dit jag peka.
-Sedan skjuter jag två skott därifrån efter de springer jag bort till den där grova tallen åsså skjuter jag 3 skott till samtidigt som jag skriker TÄNT VARE HÄR.Sedan ropar jag till pappa på jaktradion att jag har skjutit en litten kalv.......fränt va!
-Nähähä nu ljuger du mamma,visst gö ru va,undrade Albin lite nervöst.Jag svarade inte utan tittade bort åt de håll Torbjörn försvann,efter en liten stunds tystnad säger Isak.
-Å hur många skott har du i din bössa då?
-6 stycken,svarar jag.Isak blir tyst en liten stund till sedan säger han
-Jaha då kommer det å fattas två ju.
Han genomskådade mig på en gång genom att räkna dom skott jag hade sagt att jag skulle skjuta.

Efter 15 min hör jag herr-G ropa till mig i jaktradion
-Passupp nu Ankarberg för nu verkar Torbjörn komma mot er med älg,jag vet inte vad det är för djur han har med sig men jag hör honom skälla och ser på peilern att det bäriväg mot er.Så passupp nu för faan om det är kalven han far med.
-Japp,klart slut svarade jag Herr-G och viskade sedan till pojkarna med pekfingret högt upp i snålblåsten
-Nu är ni TYST och sitter STILL för nu jävlar i min lilla lådda är Torbjörn påväg hit med älg.
-Mhä,nu svärde ju du Annika,sa Isak och tittade upp på mig.
-Schssss! svara jag å började blicka bortöver hyggeskanten. Nu skulle väl Albin helt plötsligt hålla med mig så han sa till Isak
-Isak man får svära på älgjakt visstdå mamma.
Får man en älg på sitt passet innebär det att man blir lite konstig,ja man typ slutar frysa,man hör sitt hjärta i skallen ungefär som när hemglass bilen kommer på måndagar strax utanför köksfönstret. Om dessutom vår egna Torbjörn kommer med älgen och man kanske ska få skjuta för honom är känslan just i denna stund obeskrivlig.Detta resulterade i sig att jag slutade agera förståndig vuxen och hamnar på nå vis i pojkarnas sandlåde nivå och säger.
-Men tyyyyst nu för hellvette väste jag.Jag svär väl för satan hur jävla mycket jag vill och framför allt NÄR jag vill,men äre så att ni inte är tyst nu då ska jag satan i mig svära hela jävla vägen hem i bilsatan.....förstått.
Nu var pojkarna i chock, ni förstår dom hade ju hört denna mening i 3 dar"schhss nu måste ni vara tyst så kanske de kommer en älg" Den meningen var lixom ut tjatat.....men min nya mening som jag just vräkte ur mig funkade mer än bra dom vart som två statyer......huga huga stackarna.

Då helt plötsligt får jag syn på dom vita benen som följer skogskanten en bit
-Psst,säger jag till pojkarna för att få deras uppmärksamhet och pekar mot älgen,nu ärom här.
Just då viker den ut på myren mot oss i lagom takt, och jag kan se att det är en fin kviga......errbannat tänker jag och tar ner bössan från armstödet för att byta ut själva vapnet mot kameran.
-Men mamma skjut för faaan,viskar Albin.
-Nää de får jag inte för de är ingen kalv de är en kviga,vi tar några kort istället vettja.(ska lägga in bilden här under)
Efter att kvigan har visat upp bresidan ett par gånger för oss  kommer Torbjörn skällande ut på myren och ekipaget försvinner in i skogen igen där Herr-G och Nicklas står så även dom får se.

Pojkarna sitter tyst och jag tar upp telefonen och ringer till Rickard som har åkt hem å jobba för att tala om vad Torbjörn kom med till farmors pass.När jag lagt på luren tittar jag upp och ser nått konstigt i kanten på myren jag uppfattar ett stort kantarell gult älghorn typ skovel,jag knackar Albin på axeln och frågar
-Va faan äre där för nått Albin?
-Isak ropar Albin och pekar kolla STOR oxen hörru! 
Då rör den sig så att jag kan se hela......å där står han skogens konung!!!

De här var några minuter av flera hundratusen på en väldans trevlig jakthelg vi hade nu i oktober uppe i Kälarne,det vart 3 tjurar och 2 kalvar skjutna så vi for inte tomhänta hem heller.Nu ska jag prova om jag får in några bilder på Torbjörn,älgen å oss

Ha de hörrni!


Oj då!!!!Bilderna hamnade först???Men de får bli såå rå.........ja ni vet tekniken och jag spelar lixom inte i samma div

Kommentarer

Postat av: pernilla

Publicerad 2010-10-26 14:32:54

Annika! du har förgyllt min dag, jag skrattar som bara den, kan precis se pojkarnas min framför mig när du drog svär ramsan....:) :)

Postat av: Lena

Publicerad 2010-10-28 12:53:42

Hahaha!



Isak var väldigt poetisk när han återgav älgtjuren som skogens konung! Han hade även ett bildspel med sig till skolan som blev väldigt uppskattat.



Famlijens hund är av rasen Svart terrier. (www.svartterrier.com) Han frågade även mig om Zeus kan jaga. -: Nej det gör han inte svarade jag. (Han fick 3 försök på sig att springa efter trasan på MH. Han stannade vid samtliga tillfällen vid första trissan och glodde..(jaktinstinkt noll) Så Isak frågade igen -: Ingenting?? Nää, svara jag. Möjligtvis att han har jagat katten upp för trappen nångång. -: Mamma vad kostar en älghund dårå? Så jag har sanneligen närt en älgjägare vid min barm...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela