ankarbergs

Älgjakt!!!!!

Publicerad 2010-09-13 13:27:53 i Allmänt,

Jo det tillhör ju att man ska dra jägarhistorier om olika tillfällen som man har varit med om ute i skogen under sin tid som jägare.Man får oftast höra hur jägarna sitter och talar om för varandra hur/var och när dom skjutit älgen å hur STOR den var.Mina jakthistorier är ju inte av den kalibern direkt,nää mina jakthistorier handlar ju naturligtvis mer om de kaos som lätt kan uppstå runt en helt oskyldig jaktsäsong :-)

Herr-G jagade ju redan när vi träffades -87 men jag är ju inte direkt kommen från nån jägar familj,så de där med jagt var nå nytt för mig.Dom enda skjut jag hade varit i kontakt med de var ju dom gånger man vart på smällen, jaa åsså hade jag ju skjutit med 9 mm pistol på brukshundsklubben under en och annan platsliggning för hundarna.De var just de här med hunderiet som gjorde att jag tog jägarexamen -91 de var nämligen då vi köpte vår första vorsther tik som hette Pillan och var född uppe i Boden.

Herr-G var oerhört stolt att för första gången i sitt liv få äga en jakthund.När vi kom hem med valpen hade hon ju bott i en valplåda med sina syskon så doften var ju inte nå vidar,efter nån dag hemma skulle vi tvätta jakthunden.När Pillan var färdig tvättad och handukstorkad frös hon så fruktansvärt hon skrek å skakade värre än jag vet inte vad,de var ett satans liv iaf. Herr-G vart ju helt ifrån sig och skulle lugna valpen,de slutade med att han kokade vatten och hällde i pet flaskor som han la runt jakthunden i hennes bädd,som plåster på såren skulle Herr-G bjuda Pillan på filmjölk vilket resulterade i att hon på nytt började skrika å skaka därför att filen var kyl skåpskall så nu frös hon igen.
-Ja,sa jag till Herr-G medan han för andra gången fyllde pet flaskor med hetvatten för att få upp värmen på jakthunn,du får nog faan jaga i juli med en dära för då äre ju iaf en 27-30 grader varmt.
-Äää,lägg av så här är säkert alla vorstrar,röt Herr-G och fortsatte pyssla om Pillan.

-Nu när ni har vorsther måste du ju ta jägarexamen Annika, sa en bekant till oss som heter Thomas.
-Jaa de har du rätt i,svara jag och tog jägarexamen våren -91.
Jag gick med i vorstherklubben och for på träffar där man lärde jakthundarna aportering mm.Jag fyllde redan då frysen med mås och trut som jag ibland stod mitt ute i bostadsområdet och kastade runt så fjädrarna yrde.Jag kan lova att i grann kärringarnas snyggt laggda hår kunde man skåda ett och annar pelargonblad efter att dom stått i fönstren och tjuv kika.Deras elräkningar vart också oerhört mycke billigare sedan Ankarberg köpt jakthund för ni vet man ser bättre ut om man släcker lyset inne.Nåväl kasten gav resultat och jag var till fjälls å jagade ripa några gånger.

Efter att ha jaga fågel me hunn några gånger sa jag till Herr-G
-Nä nu vill jag prova å jaga älg!De måste ju vara mycke lättar å träffa en sån som är 7000 gånger större än en ripa eller hur?
-Idiot,svara Herr-G och tog med mig till Jämtland på älgjakt.
Vid ett tillfälle satt jag och Herr-G på samma pass när vi jagade ett område,efter några timmar ropade jaktledaren på radion att vi skulle bryta jakten och samlas vi jaktbo´n.Vi plockade ihop våra ryggsäckar och började gå mot bilen,när vi börjat plocka in i bagagelyckan kom jakthunn å gick på vägen så jag sa till-Herr-G
-Va faan vi hä in hunn i bilen och ta med den ner till skaktbo´n annars får vi ju sitta där å vänta i timtal innan hunföran få till baka hunn.(fanns ingen peil då)
-Japp,bra idé Ankarberg sa Herr-G och pekade med hela handen till hunn å sa,Hopp in! å de gjorde Devil som hunden hette och som var ett väldigt passande namn visade det sig lite senare.
-Eller föresten,sa jag.De kanske inte är så jävla smart å börja plocka upp jakthunn så här då kanske han går till pass skyttarna å tigger skjuts sedan,eller?
-Helt rätt,sa Herr-G och pekade åter igen med hela handen åt hunden men denna gång sa han,Hopp ut!
Men serru de ville inte Devil nä han satt som en staty bak i bilen,Herr-G tog nu i med en liten grövre röst samtidigt som han lixom nickade/bockade med hela överkroppen för att Devil skulle förstå att Herr-G menade allvar.Men de sket väl Devil i för han hade nyss upptäckt jägarfläsket som låg i en av ryggsäckarna.
-Men nå äre väl själva faan,sa Herr-G och skulle köra in handen för att handgripligen kasta ut hunden ur bagaget. Då spände Devil ögonen i oss samtidigt som han drog upp hela överläppen och morrade som den värsta Huskvarna motorsåg.Herr-G tog omedelbart bort handen och rätade upp ryggen samtidigt som han drog en djup suck och tittade på mig å sa.
-Jaha,å hur i helvete löser vi de här nu då!
-Ja men va faan ta bösspipa och kör genom hungallret ifrån baksäte så hoppar han väl ut,sa jag och hade ju naturligtvis börjag å skratta.
-Jaha!!!sucka Herr-G och klev in i baksätet.,och provade den metoden.De enda som hände var att Devil högg i
gallret så en del av jägarfläsket han stulit ur Herr-Gs rygga på hamnade på nackstödet.

Efter mycke om och men beslutade vi oss för att ljuga ihop en historia till hunföraren som löd följande.När vi öppnade bagagelyckan och hade ställt in ryggsäckarna kom hunden som sjkuten ur en kanon ut ur skogen och hoppa rakt in i bilen,de bara small lixom.När vi närmade oss slaktbo´n och övriga jaktkamrater kunde man se en svett droppe i pannan på Herr-G av nervositet samtidigt som han gnagde på underläppen.Ja men förstår ni, de var ju ungefär som om vi hade gjort ett ev de grövsta brott som finns att läsa i kriminal historia.Jag höll ju på att explodera i ett vrålande tjut av skratt,men de va lixom inte läge för de om vi säger så.Herr-G stegade rakt mot hundföraren å sa
-Jo du Janne vi har......eller hunn din.....eller jag har hunn i bilen ja,klämde Herr-G fram.
-Kanoon svara hunföraren,då slipper vi vänta in han så då kan vi ju lotta ut passen nu på en gång.
-Mmm sa Herr-G och tog sin grillkorv och satte sig vid elden.
Själv fick jag låsas söka saker i bilen medan jag skratta av mig de värsta.......så sjukt :-)

Den andra jakthistorien jag tänkte delge er,gick inte heller enligt planer förstås.De ville sig inte bättre än att Herr-G var nere i Askersund och målade en bro och hann inte klart med sin arbetsuppgift så han kunde komma hem och jaga en helg i oktober.Så han ringer hem och säger att jag måste jaga istället för honom.Då var ju grejjen den att när vi jagar samtidigt brukade jag låna en bössa av en kompis som heter Dick och han var ju själv på jakt just då så jag kom inte åt den bössan jag bruka ha.
-Jaha,sa jag å hur faan ha ru tänkt dig dårå,ska jag springa ikapp älgen å strypa den eller??
-Nää,svara Herr-G du kan ta min bössa för enligt lag får närmast anhörig använda vapnen som är på samma adress.Ta den nu åsså far du bort på gubblekis och gör skjutprovet,sedan kan du åka med farsan å jaga på torsdag.
-OK!!!

Ja då var vi på väg Herr-Gs pappa och jag upp till jämtlans djupa skogar för att få kasta iväg ett dödande skott på skogens konung,elle jaa i bästa fall få se en skymt av den.Vi träffades 06.00 vid slaktbo´n för att dra vårt pass nr i kortleken och jag fick i kanten på ett hygge.De va sagt att 07.15 skulle vi va på pass för 07.30 släppte dom hunn å då var jakten igång och ingen får lämna passet utan jaktledarens medgivande.07.00 kom jag fram till mitt pass klättrade upp i tornet och stoppade in patronerna i bössan.....nu jävlar i mig, ska här jagas, tänkte jag tyst för mig själv.När det gått en stund kände jag att de var dax att gå på toa...ja ni vet typ göra stora A,förmodligen för att jag var aningen nervös.Såå jag gjorde patron ur klättrade ner och skulle försöka få till ett typ toa besök.När man jagar i oktober har ju kylan börjat komma så jag hade kronans långkallingar och mollskinsbyxor samt en hel del plagg på överkroppen me,jakt radion hade jag i bältet och hörselsnäckan i örat,å nu skulle jag ju skynda mig innan dom släppte hunn.

När jag efter mycke om och men hade kommit i ställning för att göra stora A,tar jag i från tåna trycker armarna i sidan och krystar som satan för att bli klar så fort som möjligt.Medan jag sitter där får jag syn på jaktradion i byxlinningen som varje gång jag trycker in armarna och kvider/krystar kommer jag åt knappen som gör att den sänder ut de till dom 12 andra jägarna som förmodligen även dom har sin snäcka i örongången denna tysta och förväntansfulla morgon.
-Nämen vad i hela hellvette är det nu jag lyckats göra!!!!!!SATAN!!!! säger jag högt för mig själv.

Ja ni kan ju tänka er dom 11 gubbar + min svärfar som satt ute i skogen och hörde Herr-Gs fru(enda tjej) krystande/kvida i jaktradion 07.15 en kall oktobermorgon.Om jag säger som så, de var med blandade känslor och röda kinder jag kom till slaktbo´n den dagen för att grilla mig lite lunch med övriga deltagare i Lövuddens jaktlag.Min nästa tanke var ju naturligtvis hur faan jag skulle förklara denna händelse för Herr-G men hans kommentar var bara
-Men Annika man skiter väl för i helvete inte på ett älgpass!!!!!!!Man vill ju inte att dom ska få vittring på en......å äre nått som sprider sig i skoge så är det för helvete SKIT lukten begriper du väl!!!!De kommer ju inte en älgjävel dit nu dom närmaste veckorna!!!!!!!
Fast de bästa var ju att jag hade två kalvs ko där just den dan ;-)

Jaa,nu har ni fått ta del av några av MINA alla jakthistorier och dom skiljer sig ju en heldel från de jakthistorier som berättas i samma skogar denna vecka.Men till helgen ska jag upp å jaga ja me,så då tror jag att jag ska ta en av dom här!..hahaha....Jaja,nu ska jag återgå till de jag höll på med....å skitjakt på er alla som sitter på pass denna vecka ;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela