ankarbergs

Mamma...äru en riktig mamma du...elle?

Publicerad 2011-12-13 16:12:26 i Allmänt,

Vi var ju ut å jagade i helgen hela familjen,jaa inte för att fylla frysen utan mestadels för att vi har en ju massa jakthundar som ska tränas å framför allt gillar vi ju alla att vara ute i skogen oavsett årstid.Lördags morron var vi tre personer som passade, Herr-G och Rille skulle gå med små tikarna.
-Albin ska du sitta med mamma på pass eller ska du gå med mig å Gunnel,undrade Herr-G medan han fixade med peilen till tiken.
Albin var tyst länge å funderade innan han tillslut bestämde sig för att sitta med mig.

När vi kom fram till passet klättrade vi upp å fixade till de så vi bägge fick plats å sitta.Jag tog upp bössan å stoppade i magasinet samt sköt sakta in en kula i loppet med slut stycket.Sedan slog på aipointen(en röd liten prick i kikarsiktet) lyfte upp bössan å la den mot axeln för att se så att styrkan var den rätta(jag har nyss bytt batteri å på full streta bländar de när jag ska skjuta).När allt var klart så ställde jag som vanligt bössan brevid mig så jag lätt kunde nå den om skogenskonung skulle ha vägarna förbi.Albin iakttog varenda rörelse jag gjorde,när jag satt mig ner sa Albin.
-Äru en riktig mamma du????
Jag vart riktigt ställd när jag fick den frågan när vi satt där en tidig december morgon i skogen bara han å jag.
-Jaa de hoppas jag väl,svarade jag å började fundera vilka kriterier som gällde just för den titeln.

Om de är att man ska vara spräckt å sydd i skrevet ett par gånger(jag har ju även bråttom när jag föder barn så utgångshålet har inte pallat trycken på när Ankarbergs barnaskara ska fram å ut) så ....jaa.
Om de är att man måste mäta BH storlek i meter å inte cupa...så jaa
Om de är att man har varit vaken i flera år (om man räknar ihop alla barn) nattetid för att mata,byta å trösta...så jaa.

Nu var de ju inte i dom banorna Albin funderat förstod jag när han sa
-Ja men du håller ju på med sånt som inte andra mammor gör ju.
-Men hur menar du nu,undrade jag.
-Jaa håller på med bössa tex.
-Jaa men jag jagar ju älg...tycker du jag ska fånga älgen elle???
-Nää men de är ingen annan mamma som har en bössa ju,sa Albin å nickade åt de håll bössan stod.
-Jo men vi känner ingen,men ok jag är väl kanske en liten annorlunda mamma då som har en egen bössa.
-Jaa fast pappa har en mycke bättre bössa än dig,han ha en Blazer lika som Nicklas å Rickard å de är väl en riktiga kill bössor de va?
-Jaa en sån som dom har är inget för mig...dom sparkar ju så förbaskat i axeln när man skjuter...man blir till och med blå efter en serie med den kalibern,svara jag å tittade ut över skogen.
-Jaa,svara Albin du har en typ mamma bössa du va?
-Japp,svarade jag så är de nog.(Jag sa aldrig att jag ärvt den utav Herr-G när han köpte ny)

-Tycker inte du att jag är en riktig mamma Albin?..undrade jag.
-Joo fast inte som alla andra.
-Nähä,vad är de jag inte gör som andra mammor gör då.
-Ja men dom gör ju inte som du gör,svarade Albin lite gåtfullt.
-Nähä vad gör jag som inte dom gör då.
-Jaa du kör båten långt ut till katskär å Söråkersviken på sommaren å sover över när de bara är du å jag, åsså lastar du skotern på skäpvagnen när vi åker till fjällen bara du å jag åsså sitter du på pass med bössa när de bara är du å jag...de gör inte klasskompisarnas mammor.
-Nää men då gör dom väl nått annat som inte jag gör....å de finns säkert fler mammor som gör som jag och inte är blyg för att ta i eller rädd för faan själv.Fast nu när du säger de så är de kanske inte så många av de virket men dom finns och dom är mammor. 
-Jaa svara Albin men du kan ju glömma att de kommer nån älg när du sitter här å pratar... pappa han är tyst han.

Efter ett tag hördes ett ljud i skogen,de var isarna som sjöng. Ja vet inte om ni varit med om de nån gång men när isarna  lägga sig så uppstår ett ljud likt när man drar med fingret på ett kristallglas så de lixom sjunger/tjuter så där vakert i olika toner. Så var de i Jämtlands djupa skogar några minuter på lördagsmorgon när Albin å jag passade.
-Va äre för nått,viskade Albin.
-De är isarna som lägger sig på sjöarna runt omkring oss.
-Åååå de är ju magiskt mamma,sa Albin å satt blickstilla med stora bruna uppspärrade ögon som man kunde ana en viss rädsla i.
-Jaa de är magiskt precis som norrsket typ.
-Hör pappa och pojkarna de här oxå fast dom går med hundarna,undrade Albin.
-Jaa alla vi som är ute i skogen hör de här nu....visst äre fränt.
-Mmm,men nu gör vi upp en eld för jag fryser. 

När vi fått ihop en vedhög öppnade jag min jaktrygga dör jag har tändvätska,tändkuddar och tändstickor(jag är fruktansvärt dålig på att göra upp eld,där av ALLA hjälpmedel)
-Va ha du tändvätska med dig ut i skogen mamma,utbrast Albin medan han läste på flaskan.
-Jaa annars brinnere ju inte men nu skaru få se en så stor brasa så isarna på sjön kommer å smälta,sa jag stolt.
Men hur än vi gjorde brann de INTE.
-Pappa har aldrig tändvätska med sig å han får upp eld på en enda gång han,sa Albin efter en stund med en tom tänd vätskeflaska i handen.Han brukar tälja små stickor med kniven han.
-Jaha...jaa men då gör vi de vi med,sa jag och halade upp jaktkniven ur fodralet som satt på skärpet.
Men mina fingrar var så kall så jag sa till Albin
-Om jag håller i kniven så slår du med de andra vedträt allt va du orkar så vi får mindre bitar,sa jag å lade kniven på vedtädet.
-Jaha,sa Albin och höjde handen med vedträdet i åsså klappade han till.
Men utav nån outgrundlig anledning körde jag fran ena hande så slaget tog mitt uppe på pekfinger knogen å smärtan bekräftade att de var ett förbannat bra slag av pojken.
-AAAAJJJJJJ som satan!!!!Skrek jag och släppte vedträde samtidigt som jag flög upp å hoppade runt med näven i den andra handen.
-Men mamma vad gjorde du nu...du kan ju inte be mig klappa till åsså kör du dit handen fattaru väl,sa Albin med händerna i sidorna.
Jag såg ju de sjuka i de hela så jag började ju å gapskratta å oja mig om vart annat.
-Nähähähhaha...ajaj...ojoj...hahaha,jag vet väl de Albin,men nu råkade jag ju bara gö de.
-Jaa,suckade Albin och nu finns de inte en älg på flera kilometer som du skrek och ingen eld har vi.


Efter mycke om och men fick jag äntligen till en brasa så Albin fick grilla korv men jag småskrattade lite då och då för jag förstod ju vad som väntade mig när Herr-G kom för att hämta upp oss å Albin skulle berätta.När vi hörde Herr-G säga på jaktradion att jakten var bruten plockade Albin snabbt ihop å gick ner till vägen,jag kunde riktigt se hur han längtade efter sin pappa....å framför allt få skvallra.Innan bildörren hade stängts sa Albin
-Pappa vet du va mamma gjorde i dag när vi satt på pass............osv osv osv.
Då passade jag på mellan skratten å sa
-Jaa men så där gör alla riktiga mammor :)

Knogen vart blålila å svall upp så jag inte kunde böja fingret på ett par dar.....så nu får de bli T-röd å inte nån miljövänlig tännvätska i ryggan ...jaa eller en gasolkamin...sa Herr-G å skaka på huvudet

Kommentarer

Postat av: Inger

Publicerad 2011-12-13 17:02:29

Underbara människa, tack för den finstämda berättelsen!Albin är en klurig pojke, han kan han!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela