ankarbergs

Oväntat oväder me oväntat avslut!!!

Publicerad 2011-12-10 15:52:37 i Allmänt,

Joo så kom då de oväder vi så många förberett oss inför med att följa yr.no samt dom avlånga kartor dom visat på nyheterna som var fylld med VARNINGAR och små dit ritade snöflingor.Dom flesta människor här omkring i Västernorrland hade hamstrat å fixade så dom inte skulle behöva ut i denna utlovade klass 2 varningen.Jaa de vill säga dom allra flesta då förutom familjen Ankarberg,vi hade ju naturligtvis bokat halkbanan inför körkortet åt Johanna uppe i Härnösand kl 08.00. 

Vad de gäller våran bilpark så ser den ut på följande sätt
1 st Nissan X-trail årsmodell -05,går bra i alla väder och har en halvskaplig komfort å endast 1 ägare.
1 st Ford årsmodell  "-Förr i tiden" storleksmässigt är den jämförbar med dom cykelhjälmarna kommunen delar ut till alla elever i åk 3 här i Timrå.Pg av ett litet fel(nånstans) är komforten jämförbar med de testpiloterna utför när dom testar att skjuta ut sig själva ur ett Jas  34 Gripen plan i en krissituation under ett krig.= OLIDLIG!!! Gällande ägare tappade vi räkningen vid 167 st nånting.

Den skola jag arbetar på just denna termin ligger i Kvissleby ca 3,5 mil härifrån...jaa på andra sidan stan lixom.Herr-G han har sitt garage med traktorer i ca 5 km bort å därför brukar han ha Forden som sitt transportmedel till å från jobbet (modig kille va?)...jaa å jag Nissan.
-Jaa vi tar ju Nissan i morronbitte upp till Härnösand genom att jänta ska köra,sa Herr-G när vi åt middag kvällen innan ovädret skulle dra in över Västernorrland.
-Jaa jag åker inte i cykelhjälmen ända ut till Kvissle de kan du glömma,sa jag.Förrn går jag!!!!
-Vi ringer mamma din å hör om vi kan bytlåna bil,sa Herr-G.Jaa den är ju snäppet bättre än Forden iaf.
-Jaa de är ju sant (trodde jag).

Fredags morgon klev jag ut på vår parkering och startade upp mammas bil(Jaa å de gör man med en liten bit av nyckeln eller en skruvmejsel därför att bilnyckleln har gått av så den sitter ju kvar i tänningslåset...pånåvis) och rullade inöver stan.De regnade å snöade om vart annat å vägen var slaskig av snö/is sörja,dessutom var vindrutetorkarna helt slut så jag såg inte mycket av vägbanan utan fick sänka farten ytterligare till typ 50 km/h.
Jaha,tänkte jag när jag var i början på Skönviksbacken,de här kommer ju å ta en satans tid innan jag är framme på jobbet...äää jag veva ner rutan på förarsidan och tände en cigg.

De funkade i ca 3 min tills att en lastbil tog fart uppför backen å körde om mig i ytter fil vilket i sig resulterade att hela mittsträngen av snöslask kom i 90 km/t in genom mitt öppna fönster släckte ciggen å repade halva hornhinnan på vänster öga samt fyllde min BH med resterande iskallt slask som sakta rann ner i uringningen.
-Satans Jävla Snö JÄVEL skrek jag och försökte i panik hitta en liten bit bilnyckel på sätet brevid eller en skruvmejsel för att få av biljäveln å samla ihop ciggen å torka bort all snö i ögat och i BHn!

När jag efter mycket om och men kom fram till skolan och in i lärarrummet sa alla
-Å har du fått ögoninflammtion...de är smittsamt de.
-Ni behövet inte alls vara oroliga för smittorisken, svarade jag å torkade tårarna som förmodligen vägsaltet frammkallade...de är delar av motorvägen som gör ögat rött,sa jag.
Skolsköterskan tog med mig in till sig där jag fick göra ett ögonbad å få salva mot de som skavde.När eleverna frågade sa jag att de va inflamation :)

När jag på em skulle åka hem tänkte jag att jag skulle stanna på macken å byta gummit på torkarbladen för att kunna se vägen hem.Jag stegade rödögd in på macken å fram till disken där det stod en kille i 20-25 års åldern och iklädd en jacka med sitt namn inbroderat,han hade lite busig lugg å tre knallröda finnar på hakan.
-Hallåj,har ni gummi till dom som har  mindre elle ja kortare, säger jag och torkar med jack ärmen bort en vattendroppe som rinner ner från pannan(de spöregnar ute).
-Om vi vad,säger killen frågande.
-Jaa men har ni gummi till typ en sådan här liten,säger jag å måttar med bägge pekfingrarna så de blir ca 25-30 cm mellan dem(jag menar ju själva torkarbladet,men han tror väl att de är knullgummi jag ska ha)
-Njaa jag vet inte jag,svarar killen och börjar titta bort över om hans arbetskompis inte snart ska dyka upp!
-Jaa... jag klara mig ju me de jag har nu å men de är ju så satans utslitet å då blire ju bara kladd.
-Jaha,jaa jag ska kolla med Annelie,säger han och går in genom en dörr som finns bakom disken.

Ut kommer en kvinna i min ålder och undrar om hon kan hjälpa till.
-Jaa,suckar jag som är dyngsur om fötterna å fryser som ett svin och ser inget i de knallröda ögat.Jag skulle behöva nytt gummi så de inte händer en olycka igen,kolla hur de vart när jag fick skiten i ögat.
-Jaaru,men jag förstår inte riktigt vad de är du är ute efter,säger kvinnan och lägger händerna på disken.
Då lessnar jag å säger
-Äää skit de samma jag får väl ta de lika lugnt nu i em som jag gjorde i morse då,åsså får morsan byta själv!....åsså for jag.

När jg kommer hem och berättar de här å avslutar med
...-Jaa jag fattar inte hur i helvete men kan ha folk som jobbar på en mack å inte ens vet om dom har gummi till torkarna
-Att dom är knäpp de tror jag inte,sa Herr-G å skaka på huvudet...du sa ju för faan inte vinrutetorkarblad utan GUMMI!!!
De var då jag fattade...tro vad dom säger om mig i fikarummet på macken några personalbyten framöver.

Hej Hopp Hörrni!!!

Kommentarer

Postat av: Inger

Publicerad 2011-12-10 16:03:16

Du är så underbar Annika, jag sitter o småskrattar nu, men storskrattade då jag läste! Dina sannhistorier gör att jag får längre livslängd, tack för det!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela