ankarbergs

Draktränaren!

Publicerad 2011-02-06 19:40:53 i Allmänt,

För några veckor sedan hade Lena en bekant till oss skrivit under ett av korten på Herr-Gs facebook sida där Albin sitter på miniskotern.
"-När jag ser filmen Draktränaren med barnen här hemma tänker jag på Albin,han är väldigt lik pojken i den filmen"
 Hicke heter pojken och är en ung viking som trotsar traditionen när han blir vän med en av sina värsta fiender - en vildsint drake som han kallar Tandlöse. Tillsammans tvingas detta omaka par att kämpa mot alla odds för att rädda sina världar i denna "underbart roliga succé"! Har ni inte sett den rekommenderar jag den till såväl vuxen som barn

Jag har i dagarna konstaterat att Albin är lik Hicke som pojken heter i filmen men jag kan även se en STOR likhet när det gäller Torbjörn och Tandlöse (draken).Albin är ju som man kallar det en "sladdis" vi fick honom på gammeldagarna Herr-G och jag,eller vi var ju 33 år men dom andra 3 fick vi ju när vi var mellan 20-25 år så de bev ju ett litet hopp lixom.Albin är pappas pojke,Albin pekar och pappa köper ALLT,Albin ropar och pappa kommer BUMS ...jaa ni förstår.Albin följer ju även med sin pappa och sina äldre bröder på ALLT,Albin har varit med och skjutit,sprättat upp och tagit ur,flått och styckat djur ute i skogen.När det gäller motorer är det samma sak Albin har haft tillgång till de mesta utav motordrivna fordon,tex en fyrhjuling med en jätte fin släpvagn som Herr-G stod i garage dygnet runt i 3 dar å byggde om av en gammal skottkärra till,små Mc crossar,mini skotrar.Albin har de mesta inom data spel både små och stora( Herr-g gillar ju sånt)jaa ni fatta allt förbannat.Jag är inte så glad i dessa saker,men vill dom hålla på så låt dom göra de då!

Nu förra veckan när jag hämtade Albin på skolan sa han
-Mamma jag skulle vilja ha såna där små gubbar som en del kompisar i min klass har
-Jaha vad gör man med dom då,undrade jag.
-Man bygger hus och världar åt dom i snön där dom ska bo åsså leker man med gubbarna.
-Jaa på fredag slutar jag tidigt så då åker vi till Birsta och köper såna gubbar till dig.
Just såna saker gillar ju jag,små gubbar man kan leka och fantisera med.När Herr-G kom hem sa jag
-Albin vill ha nån sorts gubbe inne på Birsta så jag tänkte svänga iväg och inhandla en sån åt han nu jag.
-Jaa men då åker ja med,sa Herr-G och bytte om.
Herr-G hade nog föreställt sig typ nån liten soldat gubbe eller monster gubbe de var Albin ville ha,själv hade jag ingen aning.

När vi går in på Lekplaneten ropar Albin bakom en hylla
-Här mamma här är dom kom!!!
Jag,Herr-G och Johanna går till hyllan Albin där står och ropar.
-Där,säger Albin och pekar på ett litet troll med rosa/glittrigt hår som står rätt upp.
-Va,utbrister Herr-G.Nä men är du säker på att de är ett sånt.
-Jaa svarar Albin och sträcker sig för att ta ner ett av trollen.
Herr-G lyfter på kepsen och kliar sig i huvudet samtidigt som man kan se att rynkorna i hans panna formar sig till små frågetecken.
-Nää men guuuud vilka söta utbrister jag,såna hade jag också när jag var liten.Ta två vettja såna där Troll kan man aldrig få för lite av.
Albin var helnöjd (och jag med) när han gick ut från butiken med sin lilla påse full i Troll dinglade runt hanleden.

Nu i veckan när det var hockeymatch på tv Timrå-Modo brukar ju vi titta på de och fika nå gott.
-Albin i kväll äre match vad ska vi handla hem för gott tycke ru,frågade Herr-G Albin vid middagsbordet
-Jaa jag ska inte se matchen i kväll svarade Albin mellan tuggorna,jag ska sy nya kläder till mina Troll.
Så där satt Herr-G vid tvn och Albin och jag vid köksbordet å sydde klänningar,hårband och västar till Trollen.När vi var klar med de satt Albin kvar och grejade med sina små Troll hur länge som hellst. De gillar jag verkligen.

Nu i lördags hade Herr-G fått några VIP biljetter till SM i skotercross inne på gärdet som han tyckte vi skulle gå och titta på.
-Nää jag vill inte de sa jag,de är ju sånt jävla liv runt de där och dom hoppar å flyger åt alla håll.Jag tar en spark tur me Torbjörn ist.
-Jaha svarade Herr-G men du hänger väl med iaf Albin.
-Njaa jag tycker de ser så otäckt ut när dom hoppar jag blir ju rädd att dom ska ramla av och göra illa sig,svarade Albin med Trollen uppradad på tv rumsbordet.
Då tyckte jag lite synd om Herr-G så jag sa
-Ääää vi åker väl alla tre då och tittar lite grann finns säkert nått gott å käka å då har vi ju lunchen i magen iaf.
Vad jag menar är att Albin gör som Hicke och trotsar traditionerna......å de gillar jag ska ni veta!!!!!

Torbjörn då????Joo Tandlöse (draken) i filmen ska vara den värsta/farligaste av dom alla.När jag fick veta att de var en Jämthunn påväg hit hem sa jag
-Men va faan Rickard ska du dra hem en sådan jävla best hit hem,nån som ska stå i en hundgård tussig å jävlig å äta pärskal å skälla dygnet runt.De sägs ju att dom dessutom är OBILDBAR,nää gud bevare mig väl!
Jaa så hade ju jag sett dom flesta Jämthundar och föreställde mig att så var och så blev dom.Torbjörn är väldigt stor,han är Jämthund =( jagar för att få se bytet dö och slicka i sig de ljumma blodet) å när bytet ligger visar Jämthunden hela sin garnityr för att vakta älgen som jägaren fällt. Så är INTE Torbjörn!!!!

Jag tror att när Torbjörn jagar älg så gör han de för han vill umgås med dom.Den första älg som sköts för Torbjörn var en kalv,Torbjörn fick vind och började jaga ko med kalv över ett hygge,på hygget satt Nicklas Ankarberg som pass skytt,Nicklas sköt på kalven som föll ihop som ett korthus och dog.Efter en stund fick Nicklas tillåtelse av jaktledaren att lämna passet för att gå ner å se att kalven låg och vad Torbjörn gjorde.När Nicklas kommer ner på hygge så ligger kalven död och brevid sitter Torbjörn som närmast sörjande och tittar rakt ut i skogen.Nicklas ger Torbjörn beröm och visar honom på kalven så han kanske vill "lugga"(bita) den lite,men inte Torbjörn inte, nää han sitter så bra där han sitter så.Senare på dagen släpper Rickard Torbjörn en sväng till och då får han upp en ko som han sätter igång å jaga,även denna gång förbi en av pass skyttarna som skjuter kon som faller död ner på marken.Efter en stund går pass skytten ner för att kolla läget å där sitter Torbjörn uppe på kon och väntar.Skytten känner inte Torbjörn så han börjar locka på hunden så han inte ska börja vakta,men Torbjörn han sitter där han sitter och rör inte en min han har åter igen mist en kompis.Under hösten har det skjutits några älgar till för Torbjörn men då har han vänt i skottet,alltså när man har skjutit vänder han tillbaka till Herr-G som om han tänkte "Nähä jag hann inte umgås men den där heller"

Torbjörn bor ju inte i nån hundgård nää han bor inne med oss och ligger endera i soffan(han tjuvligger) om nätterna eller på sin biabädd med en fleecefilt med små hund tassar på.Han äter inte pärskal nää han äter ett foder som inehåller allt han behöver å är dyrt som guld.Torbjörn är lika snäll som han är stor de är ingen tuff och hård kille under den tjocka gråa pälsen, han är väldigt sällskaps sjuk så han skulle ALDRIG kunna stå tussig i en hundgård som jag trodde Jämthundarna ville.Nää jag skrev ett inlägg på FB "Om jag var en Jämthundstik skulle jag gifta mig med Torbjörn på direkten" ..joooo så äre! Nå väl om ni inte sett Draktränaren så gör de så förstår ni vad jag menar.Jag tror de bor en liten draktränare innom oss alla!!!

Tjollahopp!!!!

Kommentarer

Postat av: Jochanan

Publicerad 2011-02-07 13:22:26

Ha ha...Kommer osökt tänka på att det är inte priset på leksaken och storleken, som styr intresset för den, utan behovet...;)

Postat av: pernilla

Publicerad 2011-02-14 17:10:16

Härlig berättelse både om Torbjörn o Albin :)



ge Tobbe en superkram från oss alla



PS har vättarna hittat nya hem eller har dom kommit vilse :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela