ankarbergs

Tävlar jag då ska jag vara först!

Publicerad 2011-02-03 19:33:36 i Allmänt,

Jag har ju ett inlägg här på bloggen som handlar om när jag "Tävlingsdiskar" uppe i fjällen.Nu i morse vart det lite tokigt när det gäller just mig och tävlande, och i samband med de kom minnen upp från en annan tävling jag råkade vara med i som också bara vart tok.Nånting uppe i mitt huvud slår till när det gäller att tävla....ååå då jävlar ska jag bara vinna,jag tar till ALLT.Nu i morse när jag tävlade visste inte riktigt min motståndare att de var tävling jag höll på med.

När jag skulle följa Albin till skolan i morse sa jag
-Vi tar på Torbjörn selen åsså får han dra oss på sparken ner på Böleskola de är skit kul de går undan som bara den.
-Ja men du har ju sagt att han inte får dra så tungt än,sa Albin.
-Nää men den lilla biten klarar han å dessutom äre ju ett jävla sparkföre serru så vi kommer att susa fram
,sa jag medan jag tog på Torbjörn selen.
-Ok,sa Albin och gick ut för att ställa fram sparken på vägen.

De ville sig inte bättre att när jag hade ställt upp mitt ekipage utanför grinden så kom de en äldre kvinna med spark och en lite mindre hund och skulle över korsningen å i samma åk riktning som vi skulle.Nää tänkte jag för mig själv, den där pensionären ska faan inte komma före mig till Böle.
-Frrrrammåt,ropade jag till Torbjörn som stegrade likt svarta hingsten fast i Jämthundsformat drog iväd med en väldans fart, så vi tog kurvan i ett enda rök moln förbi pensionären.När snöröken lagt sig en bit ut på raksträckan tvärnitar Torbjörn för att pissa,javlar,jävlar.jävlar tänker jag och kastar en snabb blick över axeln för att kolla status på pensionären.Ut ur snöröken kommer kärringen men fiiina sparktag allt närmare oss
-PPRRRT FRRRRAMÅT!!!!skriker jag till Torbjörn som blir både stressad och rädd å gör ett fruktansvärt ryck samtidigt som han börjar kamp skälla.Då är grejen den att jag har ju naturligtvis satt bältet uppochner så öglan som sitter fast i kroken som i sin tur sitter i bältet runt min midja lossnar(de är expander tup gummiband) och åker med en jävla smäll in i arselet på Torbjörn som i sin tur far med ett tjut upp i snödrivan livrädd.Nu är kärringen gämsides med oss.
-De är ett satans fint sparkföre vi har,flåsar jag högröd i ansiktet till kärringen medan jag kryper upp i snödrivan för att få tag på ögglan som sitter fast i Torbjörns sele.
Tanken var att hon skulle stanna så jag hann fixa allt strul å komma först till Böle......å de gjorde hon.
-Jaa det är gudomligt,svara kärringen.
Nu trodde ju Torbjörn att han skulle få nosa på hennes hund......men då drog jag in dödsstöten å sa
-Up up up han är lite elak den här vettu,sa jag och nickade mot Torbjörn
-Ojojoj jaa då är de väl bäst att jag väntar här en stund så får du åka före då.
-Jaa de är väl säkrast de tror jag med vettu,åsså sparkade jag allt vad jag kunde dom 50 metrarna som var kvar till skolan....Å jag VANN!!!........fast de vare ju bara jag som visste :-)

Den tävling som denna episod fick mig att tänka på var när jag jobbade som lärare på Katrinelund för många år sedan och vart tvungen å ha en spanska lektion i åk 7.Den undervisande läraren som hette Lotta fick akut åka och hämta sin dotter som insjuknat på dagis.
-Du Ankarberg får ta Lottas lektion för du har hål nu i ditt schema,sa nån i arbetslaget.
-Jag som inte kan ett ord spanska,undrade jag.
-Jaa men dom ska bara läsa högt sin läsläxa sedan får du hitta på nån lek.
-Jahapp,sa jag och samlade ihop böckerna för att sedan ha min första och sista spanska lektion.

Eleverna satte sig snällt ner och öppnade boken samtidigt som dom en och en började låta på ett konstigt sätt som jag förmodar var spanska dom läste för mig.När sedan eleverna hadet suttit tyst en stund och jag fortfarande låsas följa med i texten i spanskaboken förstod jag att dom läst klart.
-Jaa men de där lät ju jätte bra de,sa jag och slog ihop min bok utan att ha fatta ett enda ord.Nu ska vi tävla,vi delar upp oss i 4 lag åsså får ni rita på tavlan nått av dom glosor ni haft i läxa dom senaste veckorna.Vi andra får ropa glosan på spanska när vi förståt vad det är ni har ritat...ok.
Jaa hela klassen var med på de,men nu fattades de en person i ett utav lagen så dom sa att jag skulle vara i de laget.
-Åååå fubbo!!!Ni får ha en fröken i erat lag de är ju fusk för faan,sa en av eleverna.
Jaa eller hur tänkte jag...ni skulle bara veta!

De ena laget började rita och alla andra lag utom mitt fick poäng.......nää nu jävlar måste vi oxå få poäng tänkte jag....men hur? Ja va faan vad jag kan förstå börjar alla spanska ord på el och slutar på o jag testar bara vi får POÄNG!!! När en elev ritade en trumpet skrek jag högt och tydligt..."eltrumpeto"!!De vart knäpptyst i klassrumet.
-Heter de så,frågade en kille i mitt lag.
-Japp,svarade jag med näsan i vädret.Glömm inte å ge oss poäng nu!!
Vi fick ett poäng och nästa elev klev fram och började rita en järnväg.
-Eljärnvägo,ropade jag.
-Nää men så heter de inte, sa eleven som ritat och pekade på sin spanska bok.Kolla i min bok själv då!
-Jojjo men de heter eljärnvägo på riksspanska fast de står säkert nått annat i era böcker men mam får poäng för rikspanska med,sa jag och pekade på poängtavlan.
-Ok svarade eleven och jag fick mig ytterligare 1 poäng.

Efter någon vecka kom Lotta tillbaka (klassen hade en annan vikarie resten av veckan) den första frågan jag fick  av Lotta var
-ANKARBERG!!!!!Kan du förklara för mig vad i helafridens dar riksspanska är för nått....jaa de är klassen som undrar......och jag med för den delen.
-Njaa du de måste jag kolla upp själv,svarade jag och kliade mig i huvudet.
Men vårt lag vann!!!!JJJIIIIHHAAA!

Kommentarer

Postat av: Jochanan

Publicerad 2011-02-03 20:03:46

Ha ha..Helt suveränt..Men vet inte varför men uppstår en smärre osäkerhet, om det inte varit någon smärre "Tävling" i stolsklädning i dit huvud..L

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela