ankarbergs

Nä men nää!!!!

Publicerad 2011-06-15 14:38:24 i Allmänt,

Vi har ytterligare en modern teknisk pryl i våra ägor sedan några dagar tillbaka tack vare Herr-G,jaa som ni säkert har förstått av mina tidigare inlägg så formligen älskar han teknik å de får kosta va de vill bara de är många finesser (som ingen annan än han förstår sig på eller bryr sig i ).Jag ska i korta drag förklara hur jag har de här hemma 2011.

Joo vi har ju renoverat hela huset och bytt ut de gamla (som jag förstod mig på)mot nya moderna tekniska grejer(som bara Herr-G förstår sig på).Till varje ny sak följer de med en bok som har samma format som telefonkatalogerna hade förr i tiden = 20 cm tjock å 3,2 kg tung å innehåller 243174 sidor men olika funktioner som man ska läsa å lära sig.Jag kan säga som så att de kan vara dax för CSN att fixa studiebidrag till människor som har så många instruktionsböcker å läsa som jag har,de skulle ta 40 veckor att läsa igenom skiten å 40 veckor att praktisera.

Om vi börjar med köket så har jag en super duper modern spis som jag endast kan koka potatis på.....jaa de går säker att göra fler maträtter...men hur står förmodligen på sid 183174 å dit hade inte jag ork å tid å läsa.(läs inlägget "Tjälknöl förr å nu" här i bloggen,de var bland dom första jag skrev...så förstår ni kaoset med den) När köket skulle inhandlas pekade Herr-G på denna moderna pjäs å sa
-En sån ska vi ha.
-Nää sa jag den ser ju så invecklad ut.
-Interå de kokar på 3 sekunder,sa Herr-G och klappade på glashällen, å de va de ena med de andra som va så BRA.

Vi köpte spisen och en påse potatis...jaa vi hade ju ätit ute hela sommaren så hela fam Ankarberg drömde och dregglade efter kokt potatis för de är ju vad vi för de mesta brukar äta här hemma.Jag gick ner i källaren och hämtade en stor kastrull och när jag kom upp igen kändes de förmodligen för mig som när svenska mästarna i hockey håller sin SM pokal i famnen.Vi fyllde kastrullen med vatten å pärer åsså väntade hela familjen i 3 sekunder med blicken koncentrerad på vatten ytan i väntan på bubblorna som Herr-G hade mässat om......joo 3 sekunder skulle de ta barra.Efter 45 min å inte en rörelse på vatten ytan fick familjen åka på samma pizza vi ätit på hela sommaren och välja nått ur menyn som vi förövrigt kunde utantill efter renoveringen......de visade sig att man måste ha en viss sorts kastruller till just denna spis.

På spisen sitter de touchknappar som man bara behöver nudda med fingret på så slår plattorna på..eller man kan nudda med vilken kroppsdel som helst......jaa har man hängbröst bör man ha en sport bh så pattarna kommer upp en bra bit å inte hänger å nuddar knapparna för då slår spisen av.....jaa eller lite putande mage då rekommenderar jag en korsätt. De gäller lixom å ha dom rätta formerna för att laga maten på just denna moderna spis......jaa eller har man inte dom rätta formerna så får man säker de efter som de är stora problem att få till nån mat för människor med övervikt.Spisen är säkert lika effektiv som en magoperation där man förminskar magsäcken..huva huva.

Jaa eller som för några veckor sedan då jag hade målat vattenlinijen på båten med plastfärg och hade händerna full i färg å ingen färgbortagningsmedel.När kl slår middag(vi är ju noga men tider pg av Johanna) går jag in och ska laga mat men pg av att jag hade PLAST färg på mina fingrar så reagerar inte spishelvete när jag trycker,jag provade både med hakan och armbågen.......å tyvärr hade jag sport bh så pattarna var inte till hjälp dom heller, de var bara å ropa på Jullan som fick trycka varja gång som temperaturen skulle ändras...huva huva.

Dom gamla elementen som värmde upp huset kapade Herr-G bort samma sommar vi renoverade... de skulle bli lättare å möblera lixom sa han.Jaa å de vart de ju, men när hösten kom och temperaturen sjönk och Herr-G satt vid köksbordet å drömmde om älgjakten som började veckan efter samtidigt som han läste instruktionsboken till dom två Garmin Astro (hundpejl) han och pojkarna hade köpt varsin till Pripps(Wachteln) och Torbjörn(Jämthunn) undrade jag om de inte var dax att slå på nå värme snart.
-Joo snart så,svarade Herr-G med tankarna kvar i den lilla handkontroll som tillhörde pejlen som för övrigt kostade väldigt dyra pengar...jaa den var faan i meg dyrare än hunn(men så länge de är teknik fåre kosta vad de vill vet ni, å hare med jakt å göra finns de inga summor som stoppar hanarna i vår familj)
-Kom fåru se Annika vilka jävla bra grejer,sa Herr-G vid köksbordet och viftade med en liten grej där de påminde om Super Marios värld....ja tv spelet ni vet.Man kunde på skärmen se  skog,kraftledningsgator,älgpass,stigar,sjöar,nån litten gubbe åsså hunden.Han förklarade alla funktioner som var att man kunde se vart Torbjörn var, vad han hade gjort,hur långt han sprungit....ja allt.....tame faan om han hade skitit ett stort eller litet A.Den enda fråga jag kunde ställa var
-Jaha vilken fiin grej du har införskaffat......å vilken av alla dom där jävla prickarna är älgen då.

Efter ytterligare några förklaringar från Herr-G ang hundpejlern sa jag.
-Du måste fixa värmen här hemma innan du åker ut i jämtlandskogarna och blir en liten gubbe på handkontrollen.......så jävla enkelt äre bara.
-Jag faan.... fixar de i dag ja vettu,sa Herr-G och for å köpte en luftvärmepump som han satte upp på väggen kopplade in å for sedan till skogen för att jaga.Så kvar vart alltså jag,Albin,luftvärmepunpen men tillhörande instruktionsbok.Jag fattade ingenting av apparaten utan spelade Gubben Noa på fjärrkontrollens alla knappar tills den satte igång.Joo tänkte jag för mig själv jag är nog inte så oteknisk ändå då, tills vi klev upp Albin å jag morgonen efter och fick gå raka vägen till byrån å ta på oss understället därför att de var vist "klima" på faanskapet.......å de var de jag hade fått igång,den blåste bara KALL luft...huva huva.

Jag skulle kunna skriva meterlånga inlägg om allt skit han köpt å dragit hem som ingen förstår sig på utan de har bara blivit tok av alltihop.Men nu till den senaste prylen som vi(jaa jag säger VI för de var jag som sa att de skulle införskaffas) har i våra ägor.

Joo i båten satt de en radio som förmodligen satt där när Klitt-Marie tillverkades i början på -80,jaa ni vet en sån med kassetband å skruvknappar.De enda jag upplevde som problem var att hitta min typ av musik på dom få kassettband Erikshjälpen har till försäljning från början - 80.Radion funkade ju tills förra helgen då även radiokanalena försvann.......den dog helt enkelt....jaa de brusade ju i dom två högtalare som även dom är från samma tid.Jag hörde med Herr-G om vi inte hade nån gammal bilstereo liggande(jag vet att de ska finnas i nått förråd) som vi kunde koppla in.
-Njaaa de vetti faan de,sa Herr-G och drog sig i håret bakom örat samtidigt som han öppnade Media markets hemsida på datorn.De blir nog att köpa en ny vettu.
-Jaha jaa men de duger ju men en billigare varriant ,sa jag.....huvudsaken jag kan höra melodikrysset å nyheterne när jag är ute på havet.
-Mmmm,lär Herr-G medan han kollade utbudet på internetsidan.

Herr-G kom for till Birsta å hem med en kartong inehållande en radio.
-Halva priset va de på den här,sa han stolt!
-Men guu va bra........va gick den på då!
-Halva priset sa jag ju,stönade Herr-G och började kolla kablar.
-Jaha....äre en helt vanlig radio,undrade jag.
-Jaa de kan man väl säga,ska du med ner till båten å koppla in den Albin undrade Herr-G och tog pojken å for.

Efter 30 min ringde min mobil å i andra sidan luren hör jag Herr-G
-Hallå....Hallå...Hör du mig Annika.
-Jaa de gör jag....va vill du.
-Nää inge särskilt .....skulle bara ringa tänkte jag.....Hej då!....åsså la han på
Efter ytterligare 10 min ringde de igen
-Hallå....Hoho...Hallå .....hör jag Herr-G ropa.
-Jaa hallå påre själv.....va faan  håller du/ni på med???
Jag förstod att de var nått nytt i görningen för Herr-G är inte den som ringer i onödan.Då hör jag Albin i bakgrunden
-Är mamma på radion nu pappa???.......Pappa ÄR mamma i radion nu eller pratar hon bara i högtalarna ändå?
Herr-G svarar inte pojken!!
-Hej Hej mamma jag hör dig jag mää........visst då pappa.......från radion å högtalarna.....äru hemma mamma.....eller äru på radion,undrar Albin som inte fattar han heller hur de gått till.
-Va faan haru köpt Herr-G.
-Jaa jag kollade lite i instrukstionsboken å de verkar som jag RÅKADE köpa så man kan ringa på radion.
-Nää Herr-G man kan ringa TILL radion inte PÅ radion.......å nu jävlar ser du till så att JAG kan få på radion när faan jag vill å lyssna på melodikrysset och nyheterna......för de var ju de jag skulle ha den faan till....eller hur?????
-Jaa joo......jag har ju en INSTRUKTIONSBOK du kan kolla i så att de ska väl bli nån råå me de mä!!!!
-Mmmm eller hur......sa jag å la på!

De var ju synd att jag inte visste att de var i högtalarna min ljuva stämma hördes å att Albin satt i samma skuta.....för då har jag ju skrikit så hela båthamn har trott att jag satt i båten och Herr-G hade ju blivit skapligt röd om kinderna.
"-HJÄÄÄÄLP.....KOM Å HJÄLP OSS SNÄLLA........HERR-G SITTER FAST ME KUKEN I VATTEN TANKEN.....HJÄÄÄÄLP!!!!"...hahaha fatta ni vilken hämd jag hade fått.

Nää nu kom solen fram så jag slår igen datorn för denna gång....Höres Hörrni.........kanske i radion ;-)

Kommentarer

Postat av: Inger

Publicerad 2011-06-19 23:00:40

Åh herregud, jag sitter här o tokskrattar så min gubbe undrar vad jag läser som är så kul. Jag tror att de flesta karlarna är tekniktokiga, men jag tror också att din herr G tar priset!Vilken jäkla tur att vi inte tog en sån induktionsspis då vi gjorde nytt kök, det gläder mig nu!

Du bara måste samla ihop ditt material till en bok, fler måste få läsa!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela