ankarbergs

3 missar och en träff!!!!

Publicerad 2011-05-29 20:09:47 i Allmänt,

Jaa de var ju ett tag sedan jag skrev några rader och de beror ju naturligtvis inte på att de har varit typ "stillbild" här hemma.Nää ni vet hos oss är de ju helatiden som när man tycker på FF knappen på video/CD för att spola fram en film så jag har helt enkelt inte hunnit med.Som jag tidigare har skrivit i bloggen händer det ju att vissa situationer här hemma skapar en minnesbild för mig från ett tidigare ögonblick i mitt liv och så vart de nu i veckan igen.

Jag börjar med enligt mina mått mätt den första missen som inträffade för många år sedan i mitt arbete.De var när jag som undervisande lärare hade lyckats få eleverna i en åk 9 att nå målen i de kurser som ingår i själva kursplanen i väldigt god tid och hade 2 veckor kvar av terminen.Jag hittade ett både intressant och pedagogiskt framtaget material om Samerna som jag ville att vi skulle arbeta med,jaa 2 veckor är ju ingen lång tid men dom skulle iaf få en inblick och ev bli intresserad å nyfiken för att senare själva kanske ta reda på mer info om Samer på egen hand.När jag fick frågan av en utav eleverna om vad vi skulle läsa om nurå typ,svarade jag
-Jag hade tänkt att vi skulle läsa lite om Samerna dom få lektionstillfällen som är kvar.
-Åååååå neeeej,stönade en av eleverna.Jag verkligen hatar Geografi och dom där jävla bergskedjorna,vi har ju nyss haft de ju!!!!
Samerna = Bergskedjor= Miss nr 1

Den andra missen som råkade bli var när vi var på väg hem från Vemdalen nu i vintras och Albin helt plötsligt frågar Herr-G
-Pappa hur många mil äre till Vemdalen hem ifrån oss?
-Jaa du de är ca 23 mil,svarar Herr-G medan han kör bilen.
Efter en längre stunds tystnad frågar Albin
-Hur långt äre till Kramfors hem i från oss då?
-Tjaa du de är väl ca 8 mil skulle jag tro,svarar Herr-G från framsätet.
-Då äre mycke längre till Vemdalen va,frågar Albin
-Jaa men huva ja de är mer än dubbelt så långt till fjällen,svarar Herr-G.
Albin blir tyst en längre stund och funderar medan han tittar ut genom bilrutan åsså säger han.
-De är ju bra konstigt att jag förstår allt dom säger i Vemdalen som är långt bort men inte ett enda ord i av vad dom säger i Kramfors som är mycke närmare där vi bor.
-Men Albin hur menar du nu,frågar både Herr-G och jag i kör.
-Jaa men när Rickards tjej Juliane ringer hem till sin mamma i Kramfors då fattar jag inte ett enda ord av vad hon säger.
Då är det som så att Juliane är från Tyskland men de hörs ju inte när hon talar svenska,men när hon ringer hem till sin mamma i Kramfors talar dom tyska med varandra,å de hade Albin snappat upp.
I Kramfors=Är domTysktalande=Miss nr 2

Den situation som fick mig att tänka på dessa två missar var nu i veckan när Jag,Nicklas,Johanna och Jullan sitter ute på brokvisten och dricker kaffe och småsurrar lite.Nicklas har ju en hel del tatueringar på sin kropp,där varje motiv har ett budskap för honom,han kluddar inte dit nått tufft eller modernt utan de ska vara en väl genomtänkt tanke bakom varje,ja några har han skissat själv för att få de på just hans sätt.
När vi sitter där drar plötsligt Nicklas upp armen på tröjan och säger:
-Nu vet jag vad jag ska tatuera här morsan,säger han och pekar på en del av armen.
-Jasså,svarar jag och tar en mun kaffe.
Åsså förklarar han ett motiv och dess budskap,ett väldigt djupt sådant.
-Men vart får du alla dessa tankar och ideér ifrån,undrade både jäntorna och jag och förstod att de var väldigt genomtänkt och framför allt djupt.
-Bibeln,svarade Nicklas.
Johannas och Julianes bruna ögon samt deras munnar vart lika stora som fälgarna på Juleanes bil som stod parkerad ute på gården.
-Bibeln,ropade jäntorna frågande i kör.
-Jaa Bibeln,svarade Nicklas lugnt och tog sig en mun kaffe och kollade om nån hade ringt honom på hans tele.

-Läser du bibeln Nicklas, undrade jag
-Jaa de gör jag,svarade Nicklas.Det står faktiskt mycke intressant i den som man framför allt kan tolka på olika sätt och diskutera om.
-Jaa de är ju sant,svarade jag.Går du i kyrkan också och lyssnar på gudstjänster ibland.
-Nää de gör jag inte för jag hatar de där jävla survinet dom bälger i sig och fyllekexena dom knaprar(nattvardsvin och oblat)
-Jaha,sa jag och gick in för att svara i mobilen som spelade en truddelutt på köksbordet.

Nu hade Johanna och Jullan blivit lite fundersam över detta så jag hör hur Johanna frågar Nicklas
-Jaa men hur skapades jorden då Nicklas?
-Jaa men de var väl Adam å Eva de va,sa Jullan.
-Nää svarade Nicklas, Adam fick ju bara ståfräs när han såg pattarna på Eva mellan grenarna på trädet men kom inte åtna för den där jävla ormen hängde å dingla i från en av grenarna.
-Men lägg av,sa Johanna.Vi människor är väl ursprungligen från apan va?
-Japp,svarade Nicklas och lutade sig tillbaka i korgstolen.Människan är en sönder knullad apa helt enkelt.
-Nää,suckade Jullan.De har nånting med Adam å Eva å göra har jag för mig.
-Äää Adam å Eva var ju bara nymfomaner som låg å pippa i den där jäval trädgården(paradiset) i flera kapitel dom hoppade jag över.
Jordensskapelse=Stod förmodligen i dom kapitel Nicklas hoppade över=Miss nr 3

Jaa de var missarna de,då vare bara träffen kvar.Förra helgen hade vi bestämt att vi skulle upp till Jämtland Jag,Herr-G,Albin och alla tre Jämthundarna dels för att hälsa på Häggström och Bettan,fiska och kolla runt lite på jaktmarkerna med hunnan.Så fort vi ska dit ger sig Herr-G faan på att vi ska köra över skogen(3 mil med BARA skogsväg å skog) för att kanske eventuellt med lite tur få se en skymt av en älg eller björn.
-Men de tar ju sån tid,protesterar jag.Vi kan väl åka över Bispgården där man kan se hus och de är asfalterad väg.
-Nää vi åker över skogen,för ifall vi ser nån älg ska Gunnel få känna doften av skogenskonung,hon kommer att älska de vettu Annika.
-Jaa men då kör jag Herr-G så kan du titta du då.
Min tanke var att vi skulle komma fram nån gång och jag kör snabbare än Herr-G i skogen.Herr-G trodde väl att de skulle bli en väldigt behaglig resa typ safari på Kolmården så han sprätta en öl och lutade sig tillbaka i passagerar sätet.När vi kom in på skogsvägarna låg jag väl på en lite för hög fart för att Herr-G skulle kunna njuta både av ölen och naturen,han höll sig krampaktigt i hantaget på bildörren medan han försökte suga i sig skummet som trängde upp ur ölburken av alla svängar och gupp.Torbjörn har vi ju jagat älg med så han trodde ju att de var september och dax för att bli släppt så han skällde oavbrutet,Albin försökte se på film men hörde inte ett ord av vad som sades från dvdn utan skrek hela tiden
-Men tyyyyst Torbjörn jag hör ju inge!!!!!
Efter en stund säger Herr-G med en viss irritation i rösten
-Jaa ska man se en älgjävel i den här hastigheten då måste man ju för faan ha lika bra radar som en rysk u-båt!!!!!!

Efter en trevlig helg uppe i Jämtland var de dax att vända hemmåt
-Vi kör över skogen å de är JAG som kör,sa Herr-G kort.
-Jaa ok men inte 20 km i timmen för jag vill komma hem nångång,sa jag lite surt.
Efter att ha kört ca 40-50k/h i 3 mil var det bara 500 m kvar till den större vägen och Herr-G muttrade att ALDRIG han fick se nån älg å alla andra han pratat med som åkte den här vägen fick minnsan ALLTID se älg.DÅÅ kliver de ut en kviga från slyn i vägkanten,Herr-G bromsar men de är för sent så kvigan kommer med en jävla fart upp på huven och med arselet in på min sida, framrutan krossas och älgen sprattlar för att komma ner.När kvigan ramlat ner från huven och kutat iväg på skakiga ben ner i skogen tittar jag på Herr-G och säger
-Men nu jävlar haru väl fått sett älg så de räcker ett tag va???

Vi tar oss ut ur bilen även vi på skakiga ben och kollar att alla klarat sig, de är ju små små glassplitter fulla bilen så jag lyfter ur minsta tiken som legat i baksätet och kollar både henne och Albin å de ser bra ut,Herr-G ringer polis och eftersöks hund.De är ju älgblod och hår fulla rutan och huven å den doften gillar ju både Torbjörn och småtikarna sååå cirkusen är igång med inte bara ett skall denna gång utan alla hundar stämmer in undet Torbjörns stämma så hela bilen gungar.
-Lätt och ringa efter skjuts nu va,ropar jag till Herr-G som står en liten bit bort.Med alla dessa djur och packning och döda fiskar skulle jag tro att de är bara grisbilen som tar ett sådant patrask eller?
-Nää suckar, Herr-G medan han drar sig i håret bakom örat som tyder på att han funderar medan han tittar på bilen.Jag tror inte ens den tar med oss,vi provar om vi kan åka i sakta fart ner till pappa min(han bor ca 1 km bort) så får vi fixa till nått därifrån.

Nu är vi hemma och bilen på verkstad så de vart ett lyckligt slut, å som sagt en träff men skogenskonung.
Jag lägger in några bilder men som alltid hamnar dom ju överst på inlägget...ska lära mig hur man får dom dit man vill lite senare....jaa bilderna alltså.

Kommentarer

Postat av: Inger

Publicerad 2011-05-30 19:23:11

Tack snälla du för en underhållande berättelse ur verkliga livet!Jag måste säga att jag gillar Nicklas tolkning av Bibeln!

Postat av: Inger

Publicerad 2011-05-30 19:24:04

PS, Skönt att ingen blev skadad i olyckan!DS

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela