ankarbergs

Friluftsliv!!

Publicerad 2011-05-31 11:09:05 i Allmänt,

Våra barn är ju tillbringat större delen av sin uppväxt i skogar,på havet, fjället och runt lite olika fiske sjöar för de är och har alltid Herr-Gs och mitt stora intresse och de gör ju att dom har varit med om en heldel friluftsliv. De påpekades faktiskt på ett utvecklingssamtal där fröken sa
-Han är ju otroligt kunnig när det gäller naturen.Jag frågade klassen vad som är trädets kläder och 21 st elever svarade bladen medan Albin efter en stunds tystnad sa"-Nää de äre inte utan de är ju barken som skyddar trädet ........även vintertid"

Den här veckan är de just friluftsliv på schemat för unge Herr Ankarberg åk 3 och han har pratat om de ett bra tag.Gårdagen ägnade dom till att göra upp eld och han förklarade hela eftermiddagen vad som var skillnad på en pyramid eld och en...jaa vad den nu hette och varför den ena brasan brann bättre och längre en den andra för att syren måste komma från nått håll...jag fattade ingenting men höll med.Efter en lååång förklaring sa Albin
-Jaa de var iaf min eld som brann längst...så jag vann.
Jaa tänkte jag de tror jag säkert efter den genomgång du haft med mig i 1,5 h.

Nu i morse när jag går in till Albin för att väcka honom var tanken att jag skulle påminna honom om att de är hans favorit vecka på skolan så han skulle HOPPA upp ur sängen.(Han är väldigt trög på mornarna).Jag tittade på lappen från skolan som hängde i köket där det stod
"Bygga skydd-När man är ute i naturen är det bra att ha kunskap om hur man bygger ett skydd där man kan sova,vila eller ha som skydd."
Jag drar upp rullgardinen och säger
-Go morron,nu äre dax att kliva upp och i dag ska ni bygga vindskydd ute i skogen.
Albin drar täcket över huvudet och svaraar inte.
-Hörru de blir ju kul de.Du som har hjälpt pappa å bygga älgpass ute i skogen,jaa å hela hönshuset här hemma kan ju de där du,de kommer ju gå som hejsan vettja.
Då kastar Albin av sig täcket och sätter sig hastigt upp i sängen och räcker ut armarna rakt ut i luften och säger argt
-Jaa men Rickard har ju lånat SKRUVDRAGARN å den hade jag tänkt ta med mig på skolan i dag!!!!

Jaa men de har väl sett ut de när alla andra barn har frukt och oboj med korvmackor med sig i sina små ryggsäckar,jaa alla utom Ankarbergs han har skruvdragare och bitsar......vilket friluftskille va  ;-)

Kommentarer

Postat av: Inger

Publicerad 2011-05-31 18:38:11

Underbara lilla Albin, vad månde bliva? Tack för ännu en snutt ur ditt rika o underhållande liv!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela