ankarbergs

Kvinnan som INTE kan tala med hundar!

Publicerad 2011-05-16 15:24:39 i Allmänt,



Jaa de finns ju "Mannen som kan tala med hundar" både i bokform å som tv program och naturligtvis på riktigt.Mina Jämthundar förstår ju inte engelska så jag ställde mig på en kökstol och läste högt ur vår herred dagbok på svenska,fast med facit i hand tror jag inte dom förstår ett förbannade dugg av de språket heller....Jaa tittar man på bilderna ser de ju ut som en väldigt förstående klass på Mittuniversitetet.Men de kan jag informera er om att de äre INTE!

Gårdagen började med att mansfolket i min familj skulle upp till Herr-Gs pappa som är till åren kommen och lite sjuklig för att hugga ved.Rickard undrade om Tequila (den minsta) kunde få vara hemma här med mig och dom övriga hundarna,jaa tänkte jag de går väl bra för annars får hon ju bara sitta i bilen.Så jag tog emot den lilla valpen och en bytta hundmat och fick informerat att mormor Goldis Klotz måste få vila för att hon hade haft valpen under natten medans Rickard var på nån jakt träff där mat och en bäverhojt ingick.
-Jaa sa Jullan och hela hennes hem såg ut som faan efter att hundvalpen både hade roat sig med att jaga katta och bititsönder div saker.
Stackars mamma tänkte jag.

Valparna satte igång å härjade här inne med brottning,jagis och ett satans skällande.
-Nää nu får ni gå ut tjejer ropade jag å öppna dörren.
Kvar inne stannade Torbjörn och jag och lugnet lade sig för en stund,med jämna mellan rum tittade jag ut för att kolla status på på tjejerna å de såg bra ut,dom jagade varandra och låg periodvis å gnagde på märgbenen som jag hade köpt till Torbjörn å Gunnel dan innan till hockeyn. 

Rätt som de är hör jag ett satans liv utifrån gården och förstår att dom slåss om nått,jag går ut på brokvisten och möts där av två små Jämthundar som har Panséer i sig,på sig och runtomkring sig.Då har dom plockat blommor ut min enda urna som ska påminna oss om att sommaren inte är så långt bort.Just i detta skede ser hela bron och en bit nedanför ut som ett minfält som nyss har exploderat... jaa eller marken på dom bilder man ser när dom landar på månen,för dom har ju naturligtvis grävt en och annan grop oxå.
-Men vad i helvete har ni gjort då,gå in på en gång,river jag i och går ner för trappan.
Då kutar bägge valparna in med varsin planta i käften.
-Nää men NEEEEJ för saaatan!!!!ropar jag och springer efter in och möts även där av ett jordstammpat golv.
Torbjörn har i detta skeda gått in på sin bur och låsas inte vara hemma.

Jag tar av hundarna de lilla som finns kvar av planten och söker reda på sopen som även den inte riktigt är sig lik efter att Gunnel och Torbjörn vid ett obevakat ögonblick har dragit bort 63% av stråna på den,jaa även skaftet är det bara halva kvar av.När jag går där dubbelvikt och sopar blommjord(som jag köpt på ICA) ser jag i ögonvrån genom rutan på ytterdörren att de står någon där(ringklockan är fortfarande ur funktion)
-Hallå,ropar jag och får inget svar.
Jag går med snabba å bestämda steg mot ytterdörren för att öppna, jag är ju fortfarande skapligt irriterad över kaoset valparna ställt till med.När jag öppnar dörren formligen sprutar de Jämthundar ut ur huset..jaa typ alla tre rusar ut på gården.
-Men jävlar skriker jag till och kliver ut på brokvisten med den lite annorlunda sopen i högsta hugg där jag denna gång möts av en för mig helt främmande man i 30 års åldern som bär cykelhjälm.
-Jaa de är ingen fara jag stängde grinden för jag ser ju att de brukar gå vilt till här,säger mannen och tittar på den utspridda planten ute på gårde och på den planta som sitter under hans sko.
-Jaa vi har ju lite hundar,svarar jag å ler lite ursäktande och nickar å snurrar på de som ska föreställe sopen,ungefär som de vore de bästa som hänt mig.

-Joo jag tänkte höra om ni skulle sälja båten som står här på baksidan,undrar mannen.
-Jaa du menar Klitt-Marie,svarar jag lite stressat medan jag försöker se vart djuren tog vägen.
-Njaa båten menar jag,säger mannen igen och knäpper av sig hjälmen.
-Jaa de vet vi inte,svarar jag och kom just på att namnet på båten är ju lite annorlunda
-Får man gå in och kika lite i den,frågar mannen.
-Jaa de kan du väl få göra om du vill,jag ska bara ropa in hundarna.
För att inte hundarna skulle riva HELA kåken medan jag var ute å klättrade i Klitt-Marie satte jag tikarna i varsin bur,Torbjörn har ju med åren blivit både klokare å litte lugnare så han fick vara lös.

Medan jag och den hjälmklädde mannen klättrade omkring på Klitt-Marie hör jag hur Tequila skriker stressat inne från buren, det i sig medför ju att jag blir lite stressad när han ställer lite olika frågor om båten.Jaa jag ska väl ärligt erkänna att jag kan ju inte så väldigt mycke om en del grejer som finns på Klitt-Marie annars heller än mindre i ett stressat läge.
-Finns der värme,undrade mannen när vi stod inne i båten.
-Japp,på knappen där,svarade jag och pekade på dosan.
-Äre disel eller fotogen,fråga han.
-Tjaa litte utav varje kanske,svara jag.
-Jasså,drar den mycke bensin,var nästa fråga.
-Jaa typ de man fyller på.... tror jag.Den går ju 25 knop men jag brukar ligga på runt 10 knop å då räcker de länge......sägs de.Jag harå alltid kommit fram dit jag ska,svara jag på en fråga jag inte egentligen visste nått om.
När vi går runt på utsidan säger mannen.
-Jaha de är hydraliska trimmplan på den.
-Jasså säger du de,svarar jag och tittar lite intreserat på de han pekar.
-Jaa visst äre de,sa han och tittade frågande på mig.Har ni inte varit ute så mycke med den.
-Joo faan, jag å yngsta pojken har varit ute mycke i sommras vi.
Han tittade lite frågande på mig som om jag stod och blåljög,så sa jag
-Men du får tel nr till Herr-G för han vet å kan de mesta han om Klitt-Marie......elle ja båten menar jag.
Mannen fick Herr-Gs nr, grenslade cykeln och försvann mellan husen.

När jag kliver innanför dörren möts jag av en doft som jag förstår kommer från arselet på nån av hundarna....typ SKIT lukt.Ja men då förstår ni har Tequila skitit i buren och likt en götselspridare spritt ut de hela sig själv och grannen Gunnel.Så då vart de badkaret och en såpa tvätt för tjejerna vilket i sig medförde ett jävligt blött å halt golv och en doft av blöt hunn som än i dag gör sig påmind.

De som sedan hände är de som gör att mitt eget arsel i dag  både ser ut och känns som ett stort jävla babian arsel.De är nämligen som så att hundarna har sin vattenskål inne på badrummet därför dom slafsat och försöker bära omkring på den,å då passar de bäst med ut spillt vatten på badrumsgolvet...jaa om man nu får välja.En av Jämthundarnas favorit sysselsättning är att ta toa papperet med sig till hundsängen och tok gnaga sönder rullen..så på 3 sekunder äre bara små små tussar lixom.När själva tvagningen av tjejerna var klar glömde jag naturligtvis att stänga dörren medan jag bar ner handukarna jag torkat hundarna med i tvättstugan.När jag kommer upp har alla tre hundar toapapper upp till sporrarna och fulla pälsen,ååå de var sista rullen!!!!!!!
-Men man kan ju för faan bli tokig för mindre......nu blire en annons på ALLA er tre....äre förstått....

De finns 3 saker jag ALLTID glömmer att köpa hem 1.Bitsocker 2.Glödlampor åsså 3.TOAPPAPER!! Därför har jag lagt till som vana att så fort vi äter på Mc donalds tjuvar jag med mig några extra servetter i handväskan.Nu har jag alltså andvänt stöldgotset som toapapper i snart ett helt dygn, å de är ju inte å rekomendera vill jag påstå  pg av att servetterna man stjäl är så satans sträv,hård och har överhuvudtage ingen uppsugningsförmåga alls så iställeför att dra en gång gnuggar man 25 ggr i hopp om att skrevet ska bli tort.Men serru de blire aldrig utan de blir skavsår och sväller upp till de dubbla,fast de i sig gör ju att när man går omkring på affaren med skavsår i skreve blir man ständigt påminnd om att papperet är slut där hemma.Så nu har jag 4 nya rullar i garderoben.

De är just de här som jag har försökt och pratat med hundarna om nu i ca 3 veckor men för döva öron,jaa trots att öronen är den största kroppsdelen på samtliga individer.Nu ska jag dammsuga upp en massa stearin efter som att Gunnel har varit på tvrums bordet i natt å stulit ljusen och pyssla med den sortens aktivitet.Min bok och mitt tvprogram ska alltså heta "Kvinnan som INTE kan tala med hundar" å jag finns ju oxå på riktigt ;-)

Kommentarer

Postat av: pernilla

Publicerad 2011-05-16 16:28:08

Vad kul o läsa att Torbjörn nu är den LUGNA !! där hemma :) :)



Har sonen Rickard glömt att berätta om er Inbjudan ??

Postat av: Ankarbergs

Publicerad 2011-05-16 21:50:04

Jaa han måste ha gjort de....vad äre för inbjudan vi har missat :-(

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-05-17 11:53:56

Tack för ännu en underhållande vardagskrönika. Jag fattar inte att du inte skriver i någon tidning, fler borde läsa dina härliga rader.Tack igen för leendet som fastnat i ansiktet! Inger

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela