ankarbergs

Lägg ägg!!!

Publicerad 2011-05-31 22:14:57 i Allmänt,

Jaa som ni alla har förstått så är det 5 st höns på intågande hit på Linjevägen 2 ,vecka 24 kommer dom.Albin som både har hjälpt till att bygga hönshuset och som är en STOR djurvän längtar och tjatar flera gånger om dan om dessa individer.Nu några dagar har han kommit hem med såna här äggkartonger för 6 ägg och så fort jag har lagt mina äggkartonger i källsorteringen har han sagt till eller själv plockat reda på dom.Jag har tänkt att han längtar och planerar tills han på egen hand ska få mata,plocka ägg och släppa ut hönsen,jaa det ingår väl i hans längtan lixom att samla kartonger.

Om jag säger som så de var inte alls som jag trodde,de uppdagades nämligen i bilen nu i em när han och jag åkte till Birsta.När vi ska börja åka uppför skönviksbacken  på motorvägen i vår lilla lilla röda Ford(Nissan är ju på verksta än) som förövrigt nästan inte orkar med på oss på plan mark Nää de är så man får gunga med hela överkroppen för att man med lite tur ska komma över krönet så de blir utför ner mot själva Birsta.
-Kristoffer frågade mig på skolan när hönsen kom,skriker Albin för att överösta motorljudet i Forden.
-Jasså,ropade jag tillbaka.Va svarade du då!!!
-Om två veckor!!
Albin blir tyst ett tag förmodligen för att samla krafter för att skrika några meningar till innan vi är uppe på krönet.
-Jaa han beställde ett 6-pack han oxå.
-Ett vadå,undrar jag.
-En gul förpackning av dom jag har på mitt rum som man har 6 st ägg i du vet,säger Albin och visar med sina händer förpackningens storlek.
-Ska han ha ägg av dig?
-Jaa han har oxå beställt,svarar Albin och och tittar upp på mg samtidigt som han slår ut med sina små armar som om "fattaru inte."
-Han OXÅ??????Vadå han oxå hur menar du nu Albin?
-Jaa de är 9 barn på min skola som har beställt ägg av mig när vi får hönsen å Kristoffer är 1 av dom.
-Men va faan ska dom med ägg till,undrade jag.
-Meeeen de är inte dom utan de är deras mammor som ska köpa äggen
-Men du kan väl inte mena att du har gått omkring på skolgården å sålt ägg Albin.
-Nää dom(mammorna) har läst på Facebook och din blogg att vi ska köpa höns,å då vill dom köpa ägg av oss fattaru väl.
-Jaha å då har du sålt ägg till barnen på skolan,frågade jag.
-Japp för 12 kr,svarade Albin och lutade sig tillbaka i sätet.
-12 kronor????
-Jaa dom kostar 11.90 på Lidel såg jag i går när vi var å handlade men jag tar 12 kr blire lättare för mina kompisar å betala.
-Å herre guuuud va faan ska folk tro....barnarbete är ju för faan förbjudet å på skolgården dessutom.
-Japp å jag ska ju dit varje dag så då tar jag med mig äggen.
-Jaha ja...å vad ska herrn göra med pengarna då,frågade jag med handen i pannan.
-Jaa dom får ju hönsen för de är ju dom som har gjort jobbet med äggen.
-Snälla Albin mammorna får jätte järna köpa ägg av dig men dom får komma hen till oss å göra de därför ägg måste förvaras i kylen och inte i en skolrygga i hallen på Böleskola.

Jag kan tänka mig att de har gått till på följande sätt:Mammorna har hört/läst att vi ska skaffa höns och har kanske sagt"Men då ska jag be å få köpa hem ägg av familjen Ankarberg...de blir ju så fint gula sockerkakor." Små grytor har ju också öron så barnen har förmodligen snappat upp de och tänkt vare snäll men mamma å fixa de med Albin på skolan
Jaa nu förstår  jag varför han har sparat alla äggkartonger........men som de verkar har han fixat så att hönsen är självförsörjande ;-).....nu äre bara å hoppas att dom kan lägga ägg!

Kommentarer

Postat av: Inger

Publicerad 2011-06-01 19:15:50

Ja jag säger det igen, vad månde bliva av den företagsamma grabben?! Säg till honom att Inger vill också ha ett sexpack för 12 kronor!Billigt tycker jag, han får 15!Tack för underhållningen, du berikar mitt liv!

Postat av: pernilla

Publicerad 2011-06-02 07:28:03

Nej nu får ägg o hönsproducenten protestera :: :) :)



20 kr för ett 6 pack från hönor som har det superbra brukar vi ta ...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela