ankarbergs

En familj i KRIS!!!!!!

Publicerad 2011-10-12 23:39:32 i Allmänt,

Jaa kära läsare de ni nu ska få ta del av är en av dom galnaste kvällar hemma hos familjen Ankarberg som har inträffat hit tills.....i dag skrattar jag...å i går skrek jag..å inte bara jag...nää hela familjen åt olika saker men med samma decibell.

Rickard den store hade blivit nerbjuden på älgjakt till typ Uppsala trakten någonstans nu i måndags,han kom hem och hämtade Stor Torbjörn på söndakväll och lämnade Tequila(yngsta jämthunn) hos oss.Efter en lyckad jakt på några dar var  Torbjörn åter hemma för att vila upp sig inför helgen då vi ska jaga med honom uppe i jämtland.När jag kom hem efter jobbet nu ena dan kokade jag som vanligt en kopp kaffe å satte mig ute på brokvisten för att njuta av både koffein och nikotin å som vanligt kom Torbjörn och satte sig brevid å ville bli klappad.Jag smekte och kliade honom bakom örat då jag plötsligt fick känna en liten knöl.
-Men hälle duttane halu dott illa de på nån litten pinne lill pubben mattes,sa jag och ställde ifrån mig koppen för att se efter.
När jag särat på den tjocka pälsen möts jag av en FÄSTING som vinkar glatt med sina bakben då både huvudet och hela överkroppen är inborrad under Torbjörns hud. 
"Nää men neej" han har en fästing konstaterar jag och tittar ner på hans framben där det KRYPER en till i ett knappnålshuvuds storlek.Jag svär och muttrar samt ryser åt parasiterna medan jag plockar bort och ihop dom för att elda upp dom.

Till saken hör att jag HATAR fästingar dels för att dom smittade en av mina hundar med ilischias så den tiken fick gå i en allt förtidig pension + att dom borrar sig fast under huden.Naturligtvis har väl mina barn uppfattat min rädsla och avsky för denna parasit...så dom reagerar och agerar ju som jag.Albin var ju hemma när jag plockade bort dom 3 första på Tobbe och tyckte de var skit otäkt,han undvek hunden resten av kvällen.När det var dax att hoppa i säng ville Albin sova med mig
-Varför då,undrade jag.
-Ja men jag är ju så rädd för fästingar.
-Jaa men gö de då,sa jag.
När vi lagt oss i sängen kommer ju naturligtvis både Torbjörn och Gunnel in och lägger sig brevid mig på golvet där dom alltid sover om nätterna.
-Men åååå måste vi ha hundarna här inne i natt,undrar Albin medan han då och då lixom föser med handen på sina armar å ben för att han inbillar sig att de finns fästingar på honom.
-Jaa men naturligtvis.....dom sover ju ALLTID här brevid mig,lägg dig å sov nu för klockan har dragit iväg till sent,säger jag och slår upp boken. för att börja läsa.

-Mamma....jag är rädd för fästingar,säger Albin efter en stund.
-Jaa ett onödigt djur kan jag tycka,svarar jag och fortsätter läsa.
-Kan dom bita sig fast på mig oxå,undrar Albin oroligt.
-Mmm,svarar jag lite likt Alfons Åbergs pappa och fortsätter läsa.
-Men åååå jag är så rädd mamma säger Albin och brister ut i gråt.
-Nä men lilla gubben säger jag den risken är ju jätte liten att dom kommer på dig....åsså fortsätter jag å förklara å trösta tills han lugnat sig....då säger jag
-Ok du får en 500 ring till den där miniskotern du tänker köpa  för varje fästing som sitter på dig...ok
-Få jag..undrar Albin mellan snyftningarna
-Jajje men,svarar jag och tror jag har löst problemet.
-Ååå va äkligt,säger Albin och rynkar på näsan.
-Ja men de är lugnt säger jag...du kommer inte få ett  enda öre för de kommer inge fästingar på dig.
-Men ååååå jag vill ju ha en mini skoter säger Albin i en både besviken och arg ton.
Jag lägger ifrån mig boken och säger
-Jaa de kan ju bli så endå vettu...men nu släcker vi lampan och sover för kl är 22.00...å fästingarna väljer ju Torbjörn före oss...eller hur??...ingenting å oroasig för!
-Mmm,svarar Albin halvägs in i en gäsp.

Både Albins och mina bruna har börjat å lååångblunda... vi ävar äntligen påväg in i drömmarnas land ......då rycks ytterdörren upp och där står Rickard.
-HELVETE hörrni...jag har en FÄSTING på magen....fram med fästingplockaren FORT!!!!Fyyy faan va äkligt!!!(Rickard gillar dom visst inte heller)
Jaa ni kan ju tänka er Albins reaktion..ojojoj...Torbjörn,Tequila och Gunnel trodde ju att de var dax för jakt så dom gick ju i taket för de med och hoppa å skälla(de är ju bara då Rickard kommer hem oftast)....Herr-G flög upp ur soffan och Johanna skrek "Fy Faan va du är äkligt...du går faan inte nära mig iallafall"
När lugnet hade lagt sig lite satte sig Rickard vid köksbordet dör ljuset var som bäst och Herr-G hjälpte sin son att få bort parasiten.Vi andra sitter blickstilla av både rädsla och nyfikenhet.
-Huva vilka äkligt vidriga onyttiga djur de där är,säger Rickard och drar på sig tröjan.
-Jaa svarar jag som sitter på en stol mitt emot Rickard med Albin brevid.Tomas som brukar vara mycke på Gotland har ju haft en del,han säger att dom oftast sitter i ljumskar ......mer än så hinner jag inte säga för än Rickard hysteriskt knäppt upp byxorna och typ kastar upp hela agrigatet på köksbordet.
-Aaaaaaaa!!!! skriker jag när jag ser picken liggande på köksbordet och lägger handen över mina ögon.
-Aaaaaaaa !!!!skriker samtidigt Albin som varit på helspänn medan Herr-G eldat upp fästingen och trodde väl den hoppade på honom.
-Aaaaaaaa !!!!skriker Rickard som tror jag ser en fästing i ljumsken.
-Men va i helvete,skriker Herr-G och kommer springande med alla 3 jämthundarna i antåg.
-Åååå vart är den mamma ??!!!skriker Albin och menar fästingen
-På bordet skriker jag med handen för ögonen och menar picken.
-Men va faan håller ni på med undrar Herr-G med en förkolnad fästing på ett kaffefat i sin hand samtidigt som han knäpper med fingret och ber jämthundarna gå på sina bäddar.
-Jaa men de här är ju olagligt å visa picken fär mamma sin begriper du väl...skriker jag till Herr-G
-Men vaa faan de var ju morsan som sa att dom sitter i ljumsken ju.....kolla durå farsan säger Rickard och vänder upp mot Herr-G
-Nää de där får du kolla upp själv jag har ju fästingen jag,säger Herr-G och går mot slasken för att spola bort krypet.
-Vaaa ha du oxå en fästing pappa skriker Albin.
-Men nu jävlar drar du påre byxorna Rickard å Albin å mamma går å lägger sig....nu fåre va nog med galenskap i kväll...kl är ju snart 23.00...Herr-G skakar på huvudet.

Jaa men ni förstår vilken kris de vart för samtliga runt köksbordet för samtliga inblandade....jaa Johanna hon satt vid datorn och sa inte så mycke...skakade på huvudet då och då likt sin far.Nåväl...Rickard hade en fästing till på magen och på Torbjörn plockade vi 4 till nu innan jag får på jobbet....Men de vet INTE Albin...Tack o Lov!!
Nu är kl mitt i natten och jag arbetar å har en hel del jobb kvar att göra....men först en kafferast så man piggnar till lite.

Kommentarer

Postat av: Inger

Publicerad 2011-10-13 00:01:19

Tack underbara du för att du så målande beskriver en "helt vanlig" dag/kväll hos er!Jag skrattade högt i natten då jag läste att sonen la familjelyckan på köksbordet!Bengt undrar nog vad jag läser, han får veta i morron. Tack igen Annika, du är bäst!

Postat av: pernilla

Publicerad 2011-10-13 14:03:30

o herregud ! ni är bara för tokiga !! :)

( men härliga såklart) stackars Torbjörn med så många fästingar, vi får hoppas de inte hade otäcka baciller



krama Torbjörn från oss :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela