ankarbergs

Finns INTE på en världskarta hörrni!!!!

Publicerad 2011-09-29 18:25:12 i Allmänt,

Jaa dom senaste dagarna har djuren på vår gård både varit nära å ta livet av mig + fixat så att vissa av kommuninvånarna väljer att gå på vår gata för att ev se om de är nån galen aktivitet pågång här ute på gårn.Dom vuxna som är modig tar alltså Linjevägen istället för att gå cykel å gångvägen som går parallellt med den fast en liten bit bort.Jaa förutom skolbarnen då, dom får förmodligen gå en omväg....jaa om inte föräldrar och kommun har satt in skolskjuts sedan jag råkade agera "Snusk Tant" omedvetet.

Vi bor ju här sedan 3 år tillbaka i ett villaområde med små hus byggda början på -50 talet....Jaa inte hade vi tänkt flytta hit om de inte vore för att Herr-G hade haft inbrott x2 i garaget på vår förra adress så han en dag kom hem och hade råkat köpt detta lilla hus i rena ilska (men de har ni förmodligen läst i ett av inläggen i början på bloggen).När vi flyttat in byggde vi ju ett staket runt hela tomten till dom hundar jag hade DÅ..en 13 årig labb tik som gått i pension efter att jag tävlat både i drag och bruks med åsså en 10 årig vorsteh tik vi delade på Herr-G och jag till jakt och draghunds sporten. Nu idag ser ju hundstallet annorlunda ut vilket innebär att Stor Torbjörn kliver över detta staket trots 110 cm höjd, så han har vi hämtat några gånger borta vid källsorterings containrarna där även folk matar rådjur ....jaa åsså Torbjörn men de vet dom förmodligen inte om.

Djuren på gården får turas om att vara ute fritt under dagen, så när kl var slagen för hönsen åkte hundarna in i bilen för jag litar inte riktigt på Gunnel.Nää för i går var hon å Tobbe ensam hemma en stund(hon på bur) å då bröt hon sig ut ur buren som i dag påminner om ett monument  av en av dom kändaste konstnärer har gjort å ställt i nån rondell än en hundbur.När hon väl var ute gnagde hon bort hörnet på mattan jag köpt dagen innan å lagt under tv rumsbordet, gjorde sina toalettbesök både här och där runt om i huset innan hon avslutade med att äta upp Albins läxa som var eng glosor.Nå väl när hundarna var inlåst öppnade jag till hönsen och gick själv in,då och då tittar jag ju till dom så inget händer typ att rov fåglar eller kattor är på dom.

När dom efter någon timme hade fått prommenera fritt ute på gårn skulle jag ropa in dom igen,4 st kom som flygande ut en kanon medan den 5e var spårlöst borta..."va faan tänkte jag" och började söka.Nää hon var ingenstans så jag stängde in dom andra i hönsgården och fortsatte sökandet efter Maud Olofsson...jaa de var ju naturligtvis hon som var borta.Till saken hör att i går em påbörjade Herr-G att gräva ett dike där han ska dra in en strömkabel till pullorna så dom får värme å lyse i vinter,kabeln hade han bara lagt på gräsmattan.Efter en stunds letande ser jag att de är öppet vid den andra friggeboden så min tanke är att Maud hade virrat sig ut där,samtisigt kommer ett äldre par och går arm i arm ut med staketet.Jaa men tänkte jag om Maud har gått ut åt de hållet måste ju dom ha mött hon efter vägen, så jag tar de långa steget före de andra för att höra med paret om dom sett henne.Men oturligt nog såg jag inte kabel jäveln Herr-G lagt ut så i samma veva som jag ropar "Hallåj där!!!" till de äldre paret far jag framstupa med majsburken i näven (majsen är belöning till pullorna) rakt in i den där förbannade väderkvarnen Herr-G promt ska ha kvar ut på gården med 2 hastigheter å lyse.
-SATAN,ropar jag till när jag rest mig upp och borstat bort de värsta av majsen som hamnade både i håret å på kläderna.
När jag kommit upp å fått ordning på allt + stannat de som snurrar på väderkvarn samlar jag mig å låsas att ingenting har hänt och fortsätter gå mot de äldre paret med ett leende på min mun och håret likt ett knullburr med ett å annat majs hängande i luggen.
-Halloj där,säger jag lite så där avslappnat å coolt medan jag lutar mig mot staketet.
-Godag,svarar damen som för dagen är iklädd solbrillor,vit mössa och ett läppstift matchade jackan som går i knallrött.
-Inte har ni sett min höna,undrar jag medan jag snurrar på min tomma majsburk i den ena hande.
-Nää en höna,undrar damen frågande och har huvudet vridet som om hon pratade med nån brevid mig.
-Jaa de fattas en för mig serru.
Då vänder sig damen mot mannen och skriker.
-INTE HAR VI SETT NÅN HÖNA!!!
Å i samma veva hon vänder sig ser jag den vita käppen hon har fällt ihop i sin hand.Hon är alltså blind å av att döma av decibellen hon använder är han döv.Lyckat Ankarberg tänker jag...du har just frågat en döv å en blind om dom har sett din höna.Kvick tänkt som jag är ändrar jag på meningen å skriker.
-DE ÄR JOBBIGT Å INTE HÖRA!
-Jaha,svarar damen å tittar förmodligen på mig tror hon...Jaa jag och Hans-Åke passat varandra väldigt bra,han har problem med hörseln och jag tappade synen helt för nått år sedan pg av diabetesen.

-Jaa elle nää jag ska fortsätta plocka skräp jag runt på tomten jag...de är snart vinter ju åsså håller jag upp tom burken som inte hon ser och han hör ej vad jag ska göra.
-Jaa men varmt svarar hon.Vi ska fortsätta bort till min son och dricka en kopp kaffe vi åsså pekar hon mot böleskogen.
Hon kör sin arm under honoms åsså går dom sakta bort över.

Jaa men så där ja...då har man lyckats igen då tänker jag och vänder mig mot hönshuset där de är 5 st hönor instängd. Jaa men då förstår ni har Maud Olofsson smugit in å värpt ett ägg en bra stund innan jag ropade på dom övriga 4......som tur är läser inte Herr-G min blogg..för då får jag nog inte vara hemma och ute själv på dagarna.Hur jag vet att han inte läser kom fram för ett bra tag sedan då en person sa
"-Men jag läste om er semester på bloggen" Herr-G stod frågande "Jaa har du inte läst de Herr-G" var följd frågan "-Nää suckade Herr-G....varför i helvete ska jag göra de jag lever ju med i det."
Å så här vid närmare eftertanke har de ju kunnat vara värre...jag har ju kunnat fråga paret om dom hade sett Maud Olofsson.

Nää nu har jag inte tid längre med de här när det strax är nedsläpp för mitt kära Timrå IK lag...Heja Heja Heja TIMRÅ !!!

Kommentarer

Postat av: Titti

Publicerad 2011-09-29 21:42:14

Tack för kvällens hjärtligaste skratt!! Först läste jag själv, sedan blev jag tvungen att läsa högt för Gunilla som ville veta vad jag skrattade åt! :)

Och tack till Anna Holter som tipsade!

Postat av: Inger

Publicerad 2011-10-02 18:53:59

Jag var tvungen att läsa din blogg en gång till o jag flinade lika stort denna gången också!Vill jag få upp humöret, bläddrar jag i dina bloggar, de är definitivt humörhöjande. Det tackar vi för!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela