ankarbergs

Kära dagbok....

Publicerad 2011-09-05 19:20:02 i Allmänt,

...vi har åter igen tillbringat en helg uppe på Lövudden där man kan säga att de ena avlöste de andra.Jag ska kortfattat försöka beskriva de händelser som utspelade sig dom dagar vi var där,men som vanligt skrapar jag bara lite på ytan och tar några få sekunder annars blire en hel bok serie å de har varken ni eller jag tid med.

På lördag hade familjen Ankarberg planerat att grilla,Herr-G tände grillen å vi andra tog ett glas rött medan vi dukade inne åt de 8 pers som var med upp i helgen.När mönstret på tallrikarna åter igen vart synligt och skålarna gapade tomma fyllde vi på glasen och satte oss ner med en granne som hade tittat in Leif heter han.Till saken hör att farbrorn som har bott i huset men sin familj heter Gösta och avled år 2007,honom har vi jagat med så jag vet både vad han heter och minns hans utseende.

Efter en stund kommer Albin in till mig å frågar
-Mamma va är de för hund som står i tvättstugan,den ser skit konstig ut.
-Va,utbrister jag frågande och börjar tänka efter vart faan våra 6 hundar är.
Jag avbryter Herr-G som pratar med Leif och frågar om varför de är en hund i tvättstugan.
-Jaa men dom får väl vara vart dom vill,vi har väl inge hundförbud i tvättstugan,får jag till svar.
Albin rycker i min tröja och säger något upphetsat
-Men mamma de är en skitkonstig hund...han är nästan ful lixom...å de är inte ens våran.
-Jaa då måste jag gå å titta hörru Albin

Albin går först in och pekar ner mot golvet
-Kolla själv då mamma.
Jag kliver in i tvättstugan och möts då av en hund jag aldrig förr har sett...jaa trots mina 30 år som aktiv i brukshundsklubben har jag aldrig skådat en hund med de utseende.
-Men va faan äre för nått,säger jag å tänder lyset.....hunden viftar på svansen.
Om ni tänker er ett stort schäfer huvud som sitter på en drevers kropp(väldigt korta ben å lååång kropp) med en collis päls.Jag tittar på Albin och frågar
-Va kom den ifrån?
-Jaa jag vet inte den bara stod där.
-Jaa men den stod ju inte där i går den måste ju ha gått in från verandan å där satt ju du,säger jag.
-Jaa men den har ju så korta ben så den kan ju ha smygit under stolarna eller nått,konstaterar Albin.
-Ja vi får hämta pappa,säger jag och vänder mig om.

När jag kommer ut i hallen står där för mig en helt främmande kvinna i 50 års åldern(vi bor ju i skogen)
-Hej,säger kvinnan och sticker fram handen.Jag heter Eva och bor en bit längre upp i skogen, vi såg att de lyste så vakert ute på inglasningen så vi tänkte titta in och säga hej.
-Jaa men de gjorde ni rätt i säger jag och tar i hand å hälsar,välkommen in vettja.
När jag släppt hennes hand och vänt mig om för att hämta Herr-G och utreda varelsen som jag har ståendes i tvättstugan harklar sig kvinnan och säger.
-Joo du Annika,du har möjligt vis inte sett Gösta???
-GÖSTA????
-Jaa,nickar Eva med ett leende.
-Nää hörre du,de är väl inte många som sett Gösta sedan 2007 va jag kan förstå.
-Jooo svarar Eva,han var ju med nere vid slaktplatsen i kväll när vi grillade med vägföreningen å han är ju van att vara här i huset.
-Jasså...jooo så kan de ju vara förståss,svarade jag å tänkte för mig själv "Va i hela fridens dagar är detta för cirkus/dårhus...de är ju taget som ur en skräck film för faan."
-Ursäktar du mig ett ögonblick Eva så får jag hämta Herr-G,de börjar bli lite mycke nu för mig.
-Ooo ja,jag väntar här svarar Eva.

Jag går in till Herr-G och avbryter honom för andra gången mitt i ett samtal med Leif.
-Joo du de har lixom rörtihop sig lite för mig just nu på nå vis.
-Jaha hur då????undrar Herr-G frågande va äre dårå.
-Joo du förstår jag har en kvinna i hallen som undrar om jag har sett Gösta som har varit på grillning med vägföreningen i kväll, å som vad jag vet somnade in år 2007 åsså har jag en hund som ser ut å vara från rymden eller från en helt annan planet iaf i tvättstuga.Å när vi gifte oss -89 sa vi ju i nöd å lust...å NU kan du gere faan på att de är NÖD för mig.
-Va faan haru drukit Annika,var Herr-Gs motfråga.
-3 glas rövin till maten så de är ju lixom på riktigt de här skaru veta.
Herr-G tar av sig kepsen drar handen genom håret å man kan riktigt se i hans blick hur hjärncellerna arbetar i 190 innanför pannbenet.Å rätt som de är säger Herr-G
-Ja men du.....de är ju för faan Gösta som står i tvättstugan Annika!!!!
Men nu jävlar tror jag att de slagit runt i huve på Herr-G oxå...åsså svepte jag ett helt glas rövin suckade å svarar lugnt
-Säger du de........men nu får du ta över nu...för du verkar ju spela i samma div som hon i hallen.
Åsså satte jag mig ner medan jag hör Herr-G förklara för Eva att deras hund Gösta förmodligen har smitit in under kvällen och står i tvättstugan.



Kommentarer

Postat av: Inger

Publicerad 2011-09-05 22:54:22

Underbara du, som gav mig dagens första, härliga gapflabb! Tack!!

Postat av: karla

Publicerad 2011-09-06 21:29:52

jag dör av skratt!!! serdig framför då du berättade idag på vårdcentralen om händelsen..så kul:P

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela