ankarbergs

Fjärde "ungen" gillt!

Publicerad 2012-02-13 23:11:44 i Allmänt,

Jaa i dag har Albin följt med mig på jobbet, jaa som speclärare på skolan.Albin kom in springande i köket i onsdags morse helt överlycklig över att ha fått en "finne" på foten som vid närmare undersökning visade sig vara vattkoppa.Han vart ju sjukskriven (säger han själv) en hel vecka för de hade Hampus i hans klass varit för samma åkomma å som dessutom hade hafr 1005 st koppor.Oturligt nog(i Albins ögon) fick Albin bara 56 st så i morron ska han på skolan.

När jag kom hem ifrån nattjobbet i morse och skulle byta om frågade jag Albin om han ville följa med mig istället för att sitta hemma själv...å de ville han.Grejen är den att trots att jag undervisat flera hundra barn och ungdomar i närmare 15 år så går de INTE att undervisa mina egna.Nää så fort dom ber mig om hjälp å vi sätter oss ner med läxorna och jag förklarar så säger dom "-Jaa men så säger inte min fröken"..eller .."-Jaa men vi har inte den där boken på våran skola" 

Hur jag en förklarar att 1:a världskriget,mellankrigstiden å 2:a världskriget ändras ju för böveln inte beroende på vilken bok man har.....nää de är samma händelseförlopp lixom....."-Näää svarar dom i våra böcker på våran skola äre andra bilder",jaa å de är helt andra tal å gångertabeller i matteböckerna på deras skola.Detta har resulterat i att dom får åka till mormor Goldis med skolarbetet...ja för dom är jag ju mamma inte lärare.

Så när lbin följde med i morse så hade jag ju inte en tanke på å undervisa honom.Men efter ett tag vart de ju tråkigt för unge herr Ankarberg så jag plockade fram några häften till  åk6 Albin går ju i åk 4 där man skulle lära sig decimaltal åsså ett hjälpmedel i form av några klossar som jag använt för att instruera till andra elever.Jag visade Albin om 10 delar å hundradelar mm mm,Albin satt och räknade å pysslade med dessa klossar å de kopierade matte häftet, när lektionen var slut tittade jag på de uppgifter han gjort.Han hade löst uppgifterna alldeles rätt å riktigt.

-Nää men kan du de här,frågade jag Albin å pekade på häftet.
-Njaa lite kanske de där med 0,03 är svårt...jaa dom röda klossarna.
-Ja men har ni räknat de här på din skola,undrade jag.
-Nää men DU sa ju hur man räknade med klossarn...elle
-Jaa men fattade du vad jag säger durå...har ni såna här på din skola,undrade jag å pekade på staplarna i plast..eller klossar.
-Nää de vet jag inte,sa Albin och började ta på sig jackan.
-Ja nu vart jag både glad å brydd...å va duktig du var,sa jag till Albin när vi lämnade klassrummet

Vad som slog mig senare var att tänk när Albins klass ska börja med decimaltal å klossarna är i andra kulörer...jaa då kanske Albin protesterar säger..."-Nää så äre INTE för på min mammas skola är en hel grön,en tiondel gul och en hundradel röd."
Ja men jag vart iaf glad att fjärde barnet gick att undervisa...fast man ska ju inte ropa HEJ..förrän man hoppat över bäcken...än äre många år kvar med skolarbeten som ska göras här hemma vid köksbordet ;)

Nu ska jag hoppa i säng för i morron väntar en heldags utbildning i Härnösand...Gunatt!!!

Kommentarer

Postat av: Inger

Publicerad 2012-02-13 23:36:17

Du har en smart liten knickedick där! Ibland kan ens egna ungar förvåna, dom kan till o med visa sig vara klokare än man tror!

Tack för en underhållande skoldag!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela