ankarbergs

Inbillning kan man dö av!

Publicerad 2012-10-18 20:35:03 i Allmänt,

Joo Tack jag vet!! Jag har ju varit fruktansvärt tandläkar rädd i yngre år vilket resulterade att för 6 år sedan var käften en katastrof...å då menar jag verkligen en KATASTROF! Vi bodde ju nere på varvet då och vår närmaste granne (jag har bloggat om henne tidigare,de var hennes katt trasten skulle ta) hette Lena och arbetade som tandsköterska på en privat klinik inne i stan.Hon lovade mig att om jag kom till deras klinik så fixade det sig,å rätt som de va ringde hon mitt på dagen i mars 2006 å sa
-Nu jäklar äre din tur Ankarberg du ska ligga i stolen om 45 min äre förstått.
-Jaa kved jag, å med bultande hjärta åkte in till stan.
De vart som hon lovade,bara efter 2 månader var munnen åtgärdad och min tandläkarskräck ett minne blott,helt otroligt :)
 
Jag är alltså inte orolig och rädd för att gå dit men där emot är jag livrädd att få tandvärk.....å då menar jag LIVRÄDD!!!För två år sedan fick jag en reäl infektion under en kindtand som gjorde nå djävulskt ont ..huva huva.De vart en stark kur Kåvepenin å en ännu större rädsla för att de skulle hända igen. Ja nu i helgen hände de en grej som man egentligen inte ska tala om....men ni håller ju tyst va ? så jag gört :)
 
Joo vi jagade ju älg i helgen 13-14 okt, jag va ju med som vanligt och satt på pass,de snöa och regnade väldigt på söndagen å då kan ju kikarsiktet lixom imma igen,jag brukar checka av de då å då.Rätt som de är ropas de på komradion att de är påväg ko med kalv upp i ledningen där jag satt så jag rycker åt mig bössan för att lägga upp den mot axeln å kolla siktet å samma sekund som bössan ska lägga sig tillrätta mot min axel knakar de till lite snett bakom mig  i skogen så jag vrider på huvudet och slår bösstocken mot min under käken......*suck*.Å de var då de började.
 
Va faan tänkte jag nu får jag väl en inflammation i tandsatan igen.Jag kände efter och tryckte flera gånger på utsidan för att kolla om de gjorde ont....å efter två dagars tryckande får man ju faktiskt ont.Nu började mina hjärnspöken och talade om för min så lättledda hjärna att nu äre kört Ankarberg.Jaa jag fick för mig att mellan tanden och käkbenet var de ca 2 dl var som skapade denna smärta(som jag själv hade tryckt dit med mina fingrar typ) nu väntade en djävulsk behandling hos tandis.Ja behandlingen hade jag ju naturligtvis oxå klart för mig hur den skulle bli......Stefan (tandläkaren) skulle förmodligen måsta ta de största borren...jaa typ is borren vi har vintertid då vi fiskar.Han skulle ta denna gigantiska borrjävel och borra upp tanden för att sedan samla upp allt var som fanns i min käke i en 10 litershink som Lena stackarn fick gå å tömma på toan.Ja å Kåvepenin kuren jag skulle få var förmodligen i ett stolpillers storlek så jag skulle vara förbannat glad om jag överlevde själva medisineringen också....ja men fatta ni vilket stadie jag var i när jag skulle parkera inne i stan.Virrigare än vanligt och med en dötsångest som få!
 
När jag kliver ur bilen och ska gå för att inhandla mig en parkerings lapp för 10 spänn står där en bekant och små svär lite innan hon får en lapp till sin bilruta.
-Tjena Brillan står du här du?säger jag och tänker att de var just hon som skulle se mig för sista gången i livet.
-Ja men tjena Ankarberg va faan gö du här?
-Ja men jag har ju slagit mig på käften me bössa så jag har fått en satans inflammation å måste till tanläkarn och göra en av de största ingrepp som man kan göra inom munhälsan.
-Huva inge kul,säger Brillan.Ja själv ska jag på banken.
När hon vänder och ska gå ramlar min 10a ut för andra gången och ingen biljett finns att ta.
-HALÅÅÅÅÅÅ!ropar jag till Brillan....Hur faan fick du din biljett då?????
-Men ta hit 10an så ska jag hjälpare,säger hon och provar ett par svängar hon oxå men NEEEJ då!
Då påstår hon plötsligt att jag hade leksakspengar eller falska så de är de som är problemet. Vi tar två nya 5 kronor och provar men interå....vi tog kortet men interå...vi provar 10an igen men interå.
-Nää skit i de här nu sa jag och tittar på andra sidan gatan där de står en dam och köper en biljett i en annan apparat.Jag går över dit å köper mig en biljett,sa jag å vinkade hej då till Brillan.
 
När jag stått i nån minut bakom damen å hon inte heller får nån biljett å jag med 10 liter var i käken skulle jag hjälpa till tänkte jag.
-Hur gåre före,undrade jag lite erfaret.
-De funkar inte sa damen och drog ut sitt kort.
-Jasså inte...nää dom brukar krångla lite i bland vett,sa jag å verkade ännu mer världsvan.
-Jasså,sa damen och tittade upp och bak på mig.
-Ja men vänta ska jag hjälpare....stoppa in kortet du så ska jag visare hur man gör.
Damen stoppade in sitt kort flyttade sig lite åt sidan och sa.
-Ja kan du hjälpa mig du som kan de här?.......elle hur tänkte jag.
-Ja men tacka för de, man trycker lite här på knapparna ett par gånger så ska saken va biff serru,sa jag å spelade typ Gubben Noha på nå siffror/knappa på displayen i hopp om att den skulle starta.
Mö....mö....mö...mö gav apparaten ifrån sig å ut kom en parkeringslapp där de stod att hon fick stå typ en hel vecka för jag hade visst råka tryckt 40 kr elle nått på kortet hennes.
 
När jag äntligen fått min lilla lapp där de stod att jag fick stå 3 timmar(ja om de nu skulle räcka för den behandlingen jag skulle genomgå) gick jag med tunga steg mot tandläkaren.När tandläkaren läste rönkenbilderna i tystnad en liten längre stund,tänkte jag "Faan jag skulle ha skrivit testamentet innan jag åkte hemifrån"
-Jaa Annika på dom här plåtarna ser allt bra ut,inga problem som jag kan se de!
Men va faan har jag pekat på fel tand tänkte jag...men näää interå! Jag var fullt FRISK!!!!!Jag tror att tandläkaren tänkte för sig själv "De vore väldigt intressant å ta en bild inne i huvudet på Ankarberg.....elle näää då finge man jobba 24-7 i 10 år för att likt förbannat inte förstå nått av plåtarna"
Jaa så nu sitter jag helt plötsligt här hemma i kväll fullt frisk i käften ....Ett stort Tack till Lena som med lugnande röst i telefonen fixar och trixar så jag får en tid från ena dan till den andra.....Å Tack Stefan som kan göra en så fruktansvärt sjuk människa med typ 10 liter var i käken frisk på ca 5 minuter :)
 Å Tack Brillan för att du stannade till och försökte hjälpa en svårt sjuk Ankarberg men parkering då jag endast såg ljuset i tunneln:)
 
Höres Hej !!!
 
Lena känner min familj väldigt väl då kallelsen ser ut så här...hahaha...hon ä ju bäst ;)
 
 
 

Kommentarer

Postat av: mattemia

Publicerad 2012-10-19 10:40:54

Haha vilken igenkänning, jag har cancer och påbörjad hjärtinfarkt mest varenda dag.
Härligt ändå, att dina vänner finns där dom behövs.

Svar: Ja va skönt å höra att vi iaf är två Mia,jaa är väldigt tacksam att jag har vänner som tar hand om en då man är döts sjuk...eller inte :)
Annika Ankarberg

Postat av: Lena

Publicerad 2012-10-24 11:58:27

Haha igen då!! och tack för alla vänliga ord Annika mkt roligt har vi haft genom åren,men bäst just nu är iaf dom bägge G:na och komradion- skrattar så tårarna sprutar igen då!!! För övrig så ligger ditt lilla inlägg i väntrummet så fler får ta del av lite uppiggande läsning.
Mia ; finns för dig också det vet du. kramar

Svar: Ja jag får väl blogga om bägge G:na och läsa blogginlägget i väntrummet den 20/11 då jag ska dit.
Annika Ankarberg

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela