ankarbergs

Samer...Bergskedjor....Getter :)

Publicerad 2012-10-23 20:47:41 i Allmänt,

Inledningsvis vill jag bara informera er läsare om att jag har personligen pratat med personen de handlar om i detta inlägg och fått ett godkännande att blogga om händelsen.....Å de tackar jag för :)
 
Joo som ni säkert har förstått har jag under många år arbetat som lärare i dom övre åren,närmare bestämt 15 år,under alla dessa år har de passerat väldigt många elever genom mina klassrum och alla har dom en plats kvar i mitt hjärta på ett eller annat sätt.Den här eleven... vi kan kalle henne Miss C minns jag som i går när hela hennes personlighet påminner lite om min egen.
 
Hon var liten och späd med två stora runda djupblå dock liknande ögon, riktigt vilken hårfärg hon hade vet jag inte trots att jag hade henne i både åk 8 och 9. Hon hade ny kulör varje måndag med hjälp av Wella.Miss C största intresse (jaa förutom att försöka övertala mig dagligen att hon måste få längre sovmorgon och ev få sluta tidigare) var att under lektionstid städa sin turkosa handväska.När jag påpekade att hon inte kunde nå målen om hon satt me huvudet i handväskan varje lektion svarade hon
-Mhää,åsså suckade hon och himlade med ögonen. Troru inte jag hör varu säger genom de här tyget då????...Åsså höll hon upp väskan som var av turkost tyg.
 
Den här klassen undervisade jag i SO och i den planeringen åk 9 ingår 1a världskriget,mellankrigstiden och 2a världskriget, just den här terminen när jag hade den här klassen samarbetar alla ämnen tex på Hemkunskapen lagade man den mat/soppa surkol soldaterna åt,sy slöjden sydde man kläder och gjorde en utställning om koncentrationslägren i matten fick eleverna räkna ut och förminska ritningar till byggnader. På träslöjden använde dom materialet från matten och byggde upp ett miniatyr koncentrationsläger,om de arbetssättet bidrog till att 99% av klassen nådde målen snabbt de vet jag inte men så vart de iaf :)
 
När de endast återstod två veckor kvar av terminen innan de efterlängtade sommarlovet skulle börja hade jag gjort allt som stod i kunskapsplanen så jag måste hitta på nått vi kunde jobba med.Medan jag satt där och funderade slog mig plötsligt tanken att vi kanske skulle ta å läsa lite om Samerna,vi hade ju inte så mycke tid kvar men eleverna skulle iallafall få nosa lite på de området.Jag sökte fram lite material som passade åk 9 och fixade några filmer från AV-media så var saken biff!
 
När jag är på väg från klassrummet å in till mitt arbetsrum kommer Miss C springande med handväskan i handen
-Hallååå Ankarberg ska vi bara vara ledig på SO timmarna nu elle????
-Nää Miss C jag hade faktiskt tänkt att vi skulle läsa lite om Samerna dom lektioner vi har kvar.
-Men ååååååååå!!!!! Jag som hatar geografi vet du väl?
-Va?????? stönar jag frågande.
-Jaaa du vet att jag hatar geografi å dom där jävla bergskedjorna!
-Ja om jag säger som så.....Ni behöver verkligen få läsa om Samerna som INTE är en bergskedja!!!
 
 För några veckor sedan korsades våra vägar igen, Miss C är vuxen nu och har en liten son med lika djupblå stora vakra ögon som sin mor,hon är föräldraledig från sitt arbete och håller på att renovera sitt nyinköpta hus :) Jag frågade Miss C om hon minns denna händelse och om jag fick blogga om den tyvärr han hon inte svara just då för vi var lite stressad bägge två men efter några dagar fick jag ett meddelande på FB chatten...Nu kommer nog de bästa :)
" Hallåj Ankarberg! De är klart att du får blogga om den händelsen vi pratade om.....jaa alltså de där om GETTERNA elle va de var".
Nu vet inte jag om de var materialet eller mina genomgångar som gick snett :)...hahaha!

Tack Miss C för att jag fick blogga om detta :)
 

Kommentarer

Postat av: mattemia

Publicerad 2012-10-24 08:45:24

när huvudet är fullt av väsentligheter, kan det vara lite knepigt att hålla isär begreppen :)

Svar: Jaa så äre ju. :)
Annika Ankarberg

Postat av: Carro

Publicerad 2012-10-31 12:11:53

Hahaha att jag aldrig lär mig att lyssna ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela