ankarbergs

De tar en stund innan vi är på plats!

Publicerad 2013-03-24 21:13:19 i Allmänt,

Jaa vi har tillbringat helgen uppe i Jämtland där vi har stugan, de har varit,mycke folk,hundar,ungar och ett otroligt vackert väder.Helgen startade i vanlig ordning här hemma då Herr-G hakade på släpvagnen och ställde sig i grindhålet kliandes i pannan med kepsen i handen och ifrågasatte ALLT jag skulle ha med mig!
 
Entrén i stugan vintertid är likadan varje gång,typ jag söker maten som jag packat ner i en viss ordning och som Herr-G oftast har tappat ut på släpvagnen och packat om så jag tror jag har glömt de mesta hemma i Sörberge.Herr-G är ju barnsligt förtjust i att elda och de är ju tur de då de oftast är 8 grader inne när vi anländer så han bygger med vedpinnar som ett barn bygger dupplo.När de brinner i kamin går Herr-G ut och hämtar alla hundar som likt en skenande hästflock kommer in i köket och för andra gången i ordningen river ut maten ur mina kassar och då hittar jag för de mesta dom saker jag sökt på köksgolvet fullt i hundhår.Så var de ju även i fredags em då vi kom fram!
 
Gunnel (ena jämthundstiken) kan ibland få för sig att hon ska vakta saker och ting för dom andra hundarna och valde på fredagskväll att vakta ett vedträd som Herr-G lagt vid kaminen.Nu är grejen den att Herr-G vaktar även han veden de är bästa han har ......jaa efter barnen hoppas jag.Så när Herr-G står på alla fyra och petar in ved i kamin utbryter ett litet hundslagsmål och de blir ett djävulskt liv både på hundarna och de saker som ramlar över Herr-G.
Jag springer in och ryter i typ " Heyy ge er!!!" hundarna avbryter å försvinner under bordet och några upp i soffan,Herr-G reser sig sakta upp med en liten bit näver hängande i luggen suckar och säger
-Va faan håll dom på mä???
-Jaa de måste ha varit Gunnel som vaktade en vedpinne å flög åt dom andra,svarar jag och nickar under bordet där Gunnel lagt sig.
Herr-G ruffsar till luggen för att avlägsna nävret sätter sina händer i sidan och fyller sina lungor med luft för att i ca 15 min förklara för Gunnel.
-Men Gööönnel!!!!Va faaaaan håll du på mä??? De här är ved jag har huggit å släpat hem......de finns fulla jävla skogen om du promt ska ha pinnar fåru väl plocka själv osv...osv..osv!
 
Efter en stund har hundarna ätit och lixom gjort kväll och man skulle kunna ha skrivit en status på FB att lugnet har lagt sig och vi har fredagsmyyyyzzz,men tur i oturen gjorde jag aldrig de.Dörren rycks upp och in kommer Nicklas och Runken "stövarn" och när man släpper in stövaren ska ni veta är de ungefär som när man blåser upp en ballong och struntar i å knyta å bara släpper,han är överallt samtidigt , både fågel,fisk och mitt emellan på en och samma gång.Herr-Gs vedstapel rasar,chipsen faller som snöflingor och de vi alla har i glasen blandas som en bål över hela glasbordet.Disktrasor,toapapper och diskhandukar rycks fram och suger upp dom utspillda vätskorna medan hundarna hysteriskt äter chipsen som landat på golvet.
 
Efter nått som liknar en SOS utryckning lägger sig äntligen lugnet, skålar och glas fyllts åter upp å myzzzet ska börja.De vill sig ju inte bättre än att båda våra äldre pojkar Nicklas och Rickard arbetar ju i en jaktbutik och har oftast de senaste nytt i allt vad hjälpmedel heter vid jakt.
-Hör här då farsan,säger Nicklas och slår igång en liten apparat som låter som en hare när den blir tagen av ett annat djur.Den skriker,piper och kvider( fejkat alltså) och ska göra så att man lockar till sig räv när man sitter på pass.Men om jag säger som så.....den lockade även till sig Ankarbergs ALLA hundar som just hade gjort kväll,cirkusen var alltså igång ytterligare en sväng inne i stugan.När Nicklas efter en stund stack in huvudet och frågade om vi inte ville höra en hackspett som skrek också skrek både Albin,Herr-G och jag
-NEEEEJJJJ!!!!!!
Sedan vart de fredags myzzz iaf!

Kommentarer

Postat av: Inger

Publicerad 2013-03-25 00:32:37

Ja herregud! Du skriver så levande att jag ett tag var med Gunnel under bordet.Jag ser allt som i en film, härligt för en åskådare. Jäkla tur förresten att du har humor och skrivförmåga så fler får vara med! Tack!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela