ankarbergs

Ibland blir även jag brydd!!

Publicerad 2013-03-11 20:01:11 i Allmänt,

Joo jag har ju varit uppe i Kiruna en sväng här i vinter å grejat lite med nå turister som rest från världens alla hörn för att få uppleva norrsken,släd hundsturer,skoter turer och ett jäkligt kyligt men fantastiskt vackert landskap.Bland alla dessa frusna turister måste jag säga att de var kineserna som förvånade mig mest,jag ska delge er en kväll då stjärnorna glimmade på den svarta himlen ikapp med månen som lyste upp så gott den kunde i dom mörka men ack så sagolikt vackra snöfyllda tysta skogarna där kvicksilvret var och varannan dag visade -40.
 
Jag och Jullan hade transporterat ca 18 kinesiska turister till slädhundarnas mecca Jukkasjärvi där dom skulle ut på slädar med guider.När gruppen anländer går vi in i ett omklädningsrum och delar ut skoteroveraller,varma skor,mössor mm.mm så dom ska klara den stränga kyla hela kvällen.När alla turisterna hade fått var sitt kit så gick jag ut och rökte för att de skulle bli en person mindre och lite större plats för att hoppa i overallerna.
 
Medan jag står där ute hör jag hur dom stundom pratar högt på sitt språk som i mina öron mer låter som kåta kattor i mars månad...ni vet...Mjaauuoooååå jimjååå yuaiiååå...än ett sätt och kommunicera människor emellan.Efter en stund öppnar jag dörren för att välkomna dom ut men blir i samma ögonblick helt stillastående med käften på vidgavel då halva gruppen har tagit på sig overallerna bak å fram...jaa ni vet typ 12 st står men luvan fram på bröstet likt en pelekan.Jag tog ett steg tillbaka och tänkte "I Kina har dom humor".....elle? Men så var inte fallet!!! Jag klev in och förklarade på svensk engelska att" nu jävlar ha vi som problem ni mast ju turnörand i the overall begrip ni väl"....En efter en snurrade jag runt dom inne i overallen så huvan hamnade bak å dragkedjan fram samtidigt som jag vände på mössorna där samtliga även dom satt åt fel håll.Humor hade dom INTE iaf då ingen rörde på munnen då de visade sig att allt satt fel.
 
När jag högröd i ansiktet  hade fått ordning på hela gruppen backade jag bakåt för att informera om vart vi skulle gå nu.Då hör jag en kvinnoröst mitt i gruppen ropa på knagglig engelska "-Åhåå skona är för tung"...åsså small de.Man kunde se hela gruppen lixom gunga till vi smällen men ingen rörde en min utan dom stod där som ett gäng smurfer alla iklädd blåa skoteroveraller.Jag tittade på Jullan å frågade
-Va faan vare där nurå?
Jullan ryckte lika frågande på sina axlar hon å fatta inte heller vad som hänt.
-Nähä,suckade jag och började flytta undan smurferna en efter en för att se vad som satte alla i gungning och när jag kommer till mitten av gruppen ligger de en kvinna raklång på golvet fullt påklädd.
-Jaha å vad är problemet här då,undrade jag å böjde mig över kvinnan.
-Skona är för tung,svarade hon åter igen å pekade mot sina fötter.
-Ok,sa jag å bad Jullan ta i under ena armen medan jag lyfte i den andra för att sätta na på en bänk .
När vi efter 30 min fått av människa skona upptäckte vi att hon har ju inte tagit av sig sina egna skor utan stoppat ner och fasnat i vristen på skon lixom, jag kan ju förstå att i samma stund hon ställde sig upp föll hon som en fura.De är inte ofta jag blir brydd men de vart jag den här kvällen! .....jaa inte bara den kvällen :)
 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-03-11 22:43:17

Underbara du, mera, mera!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela