ankarbergs

En liten husvagnstripp!

Publicerad 2013-07-10 12:48:11 i Allmänt,

 
 Jag å min Party Hatt : )
 

Vi tog oss en liten husvagns tripp upp till Höga Kustens Jaktmässa förra helgen Herr.G, Albin å jag….Jaa åsså alla hundarna förståss. Vi hade ju lånat min pappas husvagn som varken är stor eller av senaste modell men fullt funktionsduglig till de ändamål vi tänkt använda den till.

Medan jag ställde ut packningen på gården som skulle med stod Herr-G i vanlig ordning i grindhålet och kliade sig i huvudet samtidigt som han gång på gång frågade om de verkligen va nödvändigt å släpa med allting.

 

När allt var packat satte vi oss i bilen och började rulla dom 8 mil de är upp till Höga Kusten, stämningen i bilen var på topp då vi hade en helt osprättad helg framför oss fylld med jakt, uppvisningar och hundtester. De som är så bra med  mässorna är att de är ett enormt stort utbud av olika aktiviteter, vi har ju trots allt lite olika intressen inom jakten Herr-G, Albin och jag.

 Albin han njuter av att få umgås med sina idoler så som ” Jocke Smålänning” ,”Robert Salomonsson”, ” Pelle Hagel”…..jaa åsså sina äldre bröder Nicklas och Rickard förståss.

Herr-G han gillar å gå runt å fingra på alla tekniska nyheter så som tex hundpejl, jaktradio, bössor, ljuddämpare mm mm mm.

Jag sitter dag ut å dag in å titta på när man testar lite olika hundar på permobjörn , tävlar hundar och visar upp hundar…..jaa sån e jag!

 

Nå väl ….jag hade inte hunnit ätit nått under dagen så jag ryckte med mig en risifrutti ur kylen hemma som färdkost i bilen tänkte ja, tills vi kom fram å skulle grilla middag på kvällen. När vi kom ut på motorvägen öppnade jag risifruttin och hann bara ta en sked då Herr-G i samma veva öppnade sitt fönster fram och på en tiondels sekund fylldes hela risifruttin med hundhår som yrde runt i kupén.(alla jämthundar fäller)

-Meeen stäng rutan, skrek  jag från baksätet medan jag spottade ut både hundhår å risifrutti fulla nacken på Herr-G som satt framför å körde.

-VAAAA?!?! Skrek Herr-G tillbaka då Albin hade kört igång nån musik på bilstereon som påminde mer om ljudet i en mekanisk verkstad än ett musikstycke av nån artist.

-STÄNG FÖNSTRET!!!!! skrek jag en gång till samtidigt som försökte få bort mitt eget långa hår som av korsdragen liksom snurrat runt hela mitt ansikte som en burka dom muslimska kvinnorna bär där bara ögonen syns,  jag tittade ner i risifruttin och konstaterade att jag fick nog så lov att vara hungrig ett tag till med allt hunnhår i gröten å sylten.

-Hör du basen pappa? Skrek Albin som är på väg in i tonåren å ska ha värsta basen hela tiden…Untz… Untz ….Untz… Untz dunkade de å pojken nickade i takt.

-Näää,skrek Herr-G för att överösta basen till pojken. Jag hör inte ett förbannade dugg…sänk ljudet.

-Men för helvete stäng fönstret!!! Skrek jag då hela kupén såg ut som dom här sakerna man hade när man va liten, jaa en liten bubbla fylld med vatten å skakade man den så flög/yrde de små snöflingor i ett typ vinterlanskap…å i mitten satt Tomten.

 

När Herr-G äntligen fick upp rutan å Albin motvilligt hade sänkt musiken å jag själv snott ihop håret i en knut mitt uppe på huvudet, sa jag bara.

-Å Herre Guu vilket happening!!!!!….va håll ni påme????

-Jaa fläkten i bilen har pajat så kliman funkar inte å då blir de lite svalare om man öppnar fönstret lixom, förklarade Herr-G.

Genom att solen sken och värnen vart olidlig så fick vi alltså åka med bilrutorna nere resterande bilresa vilket i sig gjorde att de sades inte många ord under transporten då basen dunkade, vindraget tjöt, provade man å säga nått fylldes munhålan genast med både sitt eget hår som fladdrade + en hunnhår från en halv jämthunn.

 

När vi äntligen kom fram möttes vi av en stor stubbåker där man i mitten hade ställt ut en bajamaja å en vattentank. De hade kommit några fler gäster före oss som satt utanför sina husbilar/husvagnar och tog en kall öl i kvällssolen.

-Japp här äre, sa Herr-G å nickade utöver åkern…..Var ska vi stå?

-Ja men vi ställer oss vid dom där träden så har vi skugga åt hunnan hela dagarna, sa jag å pekade längst nere i hörnet på åkern.

-Jaa de är ju ingen annan som står där så så fåre bli,sa Herr-G å styrde ekipaget ner mot hörnet.

Nu såg ju inte vi längre ut som en vanlig familj som skulle på jaktmässa…nää genom att vi åkt med öppna rutor i över 1 timme så hade våra frisyrer ändrat form helt,  jag såg ut som den där dockan dom visar en spindel i tomteverkstaden så håret ställer sig rakt upp åsså lockar dom de, Herr-G såg ut som ”Hemlige Arne” i Trazan å Banane då allt hår låg slickad åt höger  då rutan var på vänster sida så de lixom hade fönats så i 1 timme, Albin såg helt enkelt ut som en flaskborste.

 

-Jaa vi börjar väl med å slå igång kylskåpet, sa Herr-G och gnuggade sina händer medans han lixom tog några glada danssteg in i husvagnen.

Jag hörde hur de klickade till med jämna mellanrum och förstod att de var start knappen till gasollågan som han höll på med, men efter som tiden gick å inget hände ökade både hastigheten och styrkan på klickningarna. Efter ett tag kliver Albin in å jag hör hur han säger..

- Nu brinner de pappa…..de lyser blått där inne i hålet ser du väl.

- Näää Albin de har inte lyst blått sedan jag började jag har ju tittat FLERA gånger….de är nå fel på kylskåpet.

-Näää men de funkade ju sist vi lånade pappas husvagn, va kan ha hänt då troru??? sa jag oroligt å tittade på dom 2 kassar mat som ville in i kylen.

-Jaa men hur ska jag veta de!!! suckade Herr-G å tog av sig solglasögonen för att torkade bort svett fåror efter sina kinder.

-Ja men aktare så får jag prova, sa jag å vinkade med handen att han skulle flytta sig från golvet där han stod på knä.

-Jaa troru de spelar nån roll vem som trycker på knappen, frästa nu Herr-G som började bli lite irriterad.

-Nää men jag kan väl prova annars får vi väl laga skiten, sa jag å böjde mig ner för å kika i hålet där gaslågan ska synas.

-Jaa jag tror ju inte de är nån garanti kvar på husvagn då den är från 1978,mummlade Herr-G gick ut.

 

När jag kikar in ser ju jag att de brinner som de ska så ja ropar på Herr-G som står utanför med alla tältpinnarna i famnen.

-Men de lyser ju som de ska!!!

 Jag hör ett rassel då han släpper de han har i händerna och förstår att dom 30 tältpinnat han just höll i nu ligger i en hög typ plockepinn. Herr-G kör in huvudet i kylskåpet å säger.

-Jaa de gör de…vad gjorde du????

- Ingenting, säger jag å slår ut med händerna.

Herr-G kikar in en gång till för att bekräfta att de verkligen lyser, han drar ut sitt huvud lite för snabbt så han slår i kanten vilket gör att en hylla ramlar ner ur den trånga kylen åsså tar han på sig solglasögonen. När han denna gång kör in sitt glasögon prydda ansikte säger han

-Jaahaa å nu lyser de INTE!!!

-VAA???

-Jaa de går visst inte å se gaslågan genom mina solglasögon då dom förmodligen har samma färg, förklarar  Herr-G…..Rota inte nå mer i de här nu utan hjälp mig me förtältet…Klart Slut!

Vi satte upp förtältet ställde ut stolarna fyllde bordet med snacks å dricka åsså var sin bärs till Herr-G å mig.

-Jag ska ta å gå upp till bajamajan å kolla lite, sa Herr-G å pekade ut på åkern där de nu hade rullat in lite fler vagnar.

-Gört!!..sa jag å tog fram en folder vi fått när vi beställde husvagnsplatsen som jag skulle kika lite i hur mässområdet såg ut.

Jag han slå ner arselet å läsa ca 2 sidor då jag helt plötsligt från ingenstans hör Herr-G röst säga

-OTIPPAT!!!!

-Va?? säger jag  å lägger upp handen lite som i en honnör för att kunna se Herr-G då kvällssolen bländar mig.

-Jaaa vi står på helt fel Camping förstod jag nu när jag läste info skylten där uppe, sa Herr-G å slog ut med armen mot bajamajan.

-Va??, säger jag å reser mig upp

-Ja vi ska stå DÄR ,säger  nu Herr-G å lixom snurrar runt på stället med armen fortfarande ute så han ser lite ut som hockey spelarna på såna där bordsspel man drar i spakarna på.

- Jaha, säger jag å skjuter upp läsglasögonen i pannan.

- Inte JAHA Annika utan NÄHÄ……vi flyttar ingenstans då skillnaden är om man har förhandsbokat eller inte….nu står vi där man inte har bokat å då kan de ju inte spela nån roll då de skiljer 30 meter till andra sidan plastbandet….Å vi flyttar inte inför denna publik, avslutar Herr-G å nickar mot dom nyanlända camparna och sätter sig ner.

 

 
 
 

När lugnet har lagt sig å Herr-G suttit en stund säger han

- De är ju perfekt å campa här nere då vi hamnar en bit från pojkarna(Nicklas å Rickard stod uppe på utställarcampingen uppe vid mässan) då slipper vi ju ta hand om deras hundar å hålla ordning ……PERFEKT ,va ordet sa Bull!! avslutade Herr-G meningen å lutade sig tillbaka i stolen….DÅ ringde min telefon.

- Tjena morsan!!! hör jag Nicklas säga.

-Hallåj! svarar jag.

-Vad gör ni?

-Nää vi chillar lite innan vi ska fixa med middagen….va gör nirå?

- Ja vi har ett litet problem kan man väl säga ….. Rickard har lånat ut sin husvagn som är ostädad å överfylld med hundhår till Robert Salomonsson som är lite allergisk mot hundar…Jaa du vet ju hur Rilles husvagn ser ut, avslutade Nicklas.

- Ja men huvva de förstår jag då säten å säng är fylld av hunnhår.

- Jaa exakt så vi tänkte byta med er för morfars husvagn är ju fräsch den så den kan han bo i ,sa Nicklas.

-Jaa men de går INTE för både pappa och jag har druckit en öl så vi kör inte en meter vet du å dessutom har vi ju satt upp förtältet, så hur tänkte ni? aa jag å tittade på Herr-G som anade ugglor i mossen.

-Jaa men Robert å Nathalie har inte druckit nått så dom kommer ner å hämtar er nu, sa Nicklas….noooo problem morsan vettu!

Jag lade på luren tittade på Herr-G å sa

-Dom ska flytta oss!!!!.

Jag hann bara säga de så rullade de in en stor jeep på campingen där de hoppade ut två personer som på en 100 dels sekund hade rivit förtältet och pulat in allt inklusive mig å Herr-G i bilen å for.

-Å Herre Guuu! stånkade Herr-G från baksätet ….Va faan troru dom andra camparna tror nurå? Dom måste ju ha trott att vi har varit efterlyst för landsförräderi och att FBI äntligen hittade oss å kom å tog oss på bar gärning…..Sånt här händer bara på FILM!!!!

 

 

Chauffören backade in vår husvagn mitt emellan Rickards och Jakt.se så de vart ca 2 meter mellan ekipagen.

-Ja blir de inte lite tight de här, undrade Herr-G medans han stod och drog sig i håret lite oroligt. De ska ju vara minst 3 meter emellan å en brandgata för säkerheten.

-Ääää svarade pojkarna medan dom vevade ner stödbenen…Här går ingen säker farsan!

-Häpp, suckade Herr-G och himlade med ögonen å fällde ut en stol å sprättade en öl.

- De är bara å gilla läget, sa jag medan jag flyttade över kylvaror och sängkläder till vårt nya hundhåriga kryp in mitt i smeten.

-Mmmmm de är väl de, sa Herr-G lite trumpet och tog en klunk öl och tittade sig omkring på våra nya grannar.    

-Näää men titta här får vi ström  hörru till å ladda telefoner mm, ropade jag ut till Herr-G….Jaa men då kan du kanske komma till nästa bana på Candy Cruch å blanda karamellsmet å dela ut liv å allt varu håller på med!

-Jasså!!!

-Jaa nu blire ju inge grillat utan de får bli salladen jag gjorde innan vi for när klockan vart så här mycke! Dra en kabel till stolpen där borta så får vi lyse, sa jag å pekade mot ett elutag en bit bort.

Herr-G drog kabel å vi satte oss ute för att äta. Vi hann ta två tuggor innan de small till å en karl med tovad hatt inte såg kabeln utan föll som en fura raklång framför fötterna på oss.

-Hur gick de, sa jag å reste mig för att hjälpa honom.

-Herrn som hade lite innan för västen ställde sig upp och lutade sig mot bilen å sjöng

-” Först så går de upp så går de ner så går de upp ”..åsså vidare!

I samma stund som mannen vinglade vidare mellan husvagnarna och vi skulle fortsätta äta hördes ett dånande brak snett bakom oss. När vi tittar så är de typ en ambulans liknande bil ombyggd till husbil som först backar in i trätrallen till bajamajan för att avslutningsvis backa in och upp i avspärrningen så hela fordonet blir hängande.

 

 

Hela familjen slutar och tuggar och sitter som förstelnade med blickarna riktade mot den upphängda bilen, på Herr-G hänger de ut ett litet salladsblad ur ena mungipan.

 - Nu fatta jag vad pojkarna menade när dom sa att ingen går säker,sa Herr-G å lixom sög in de salladsblad som hängt ut ur hans mungipa.

 

 
 

När tallrikarna var tomma kom grannen och frågade om Herr-G kunde hjälpa han men förtältet å om han hade nå spännremmar eller hundkoppel han kunde ta med. Herr-G reste sig å samlade ihop några remmar å koppel vi inte använde å följde med. Efter en stund kom Herr-G tillbaka lite blek om nosen och sa

-Jaa asså han spände fast sitt tält runt våran husvagn med div kablar å koppel åsså pekade Herr-G mot grannen.

-Jaha…jaa så kan man väl också göra, sa jag å bar in de sista från middagsbordet.

 
 
 

 

 

 

Medan jag står inne i husvagnen sticker Herr-G in huvudet i dörröppningen å säger

-Jaa inte vet jag eller med dog han som backade upp på avspärrningen elle???Du kanske kan kolla de du som har gått 40 veckor på vårdskolan å är nästan doktor…..jaa han sitter exakt som när han kom i framsätet men hängande huvud.

-Näää men de kan inte va möjligt ,säger jag å sticker ut huvudet genom dörrn å tittar.

-Jaa mig förvånar ingenting nå längre, fnyser Herr-G.

-Jaaru! Ja men då måste vi ju gå dit å kolla, säger jag å stegar ner mot bilen där de sitter en äldre karl med cowboyhatt och huvudet hängandes med bilnycklarna i sin hand. 

Jag knackar först på rutan men han reagerar inte så jag öppnar dörren och säger

- Hallå!!! Hur mår du, åsså lägger jag min hand på hans axel.

- Va?? säger karln å vaknar med ett ryck.

-Jaa mår du inte bra, frågar jag och tar ett steg bakåt.

-Har aldrig mått bättre  nu när har jag vilat en stund , nu äre dags för jycken å få gå en sväng, säger karln och tar sin hund å går.(De visade sig senare vara Robinson Björn)

 

Efter ytterligare nån timme då jag hade varit runt å umgåtts med folket på campingen ville Albin gå å in lägga sig så jag samlade ihop hundarna Torbjörn, Gunnel och Ester å gick in.

- Men mamma Briska å Tequila(Rickards hundar) ska inte dom få komma in å sova.

-Joo de har du rätt i jag plockar in dom också.

Jag var ut och kvällskissade tikarna och lastade även in dom i husvagn låste bilen och gick in å stängde dörren. Jag hann bara hänga upp jackan så knackade de på dörren å jag öppnade, där stod Herr-G med en Karelisk Björnhund å en Jämthunn.

- Här är hundarna, säger Herr-G.

-Nää men guuu!!!! ropar jag till å fattar ingenting. Men vems hundar tog jag då?? Är inte de där Rickarsd bil ,säger jag å pekar på den bil jag tog hundarna ur.

-Joo men i samma veva du stängde dörren hoppade dom ut på baksidan där fönstret står öppet sa grannen.

Jaa å så slutade den kvällen …..jaaa eller så här fortsatte hela helgen de ena avlöste de andra! Men vi hade en trevlig och händelserik helg tillsammans med våra barn och deras hundar. Ibland blire inte riktigt som man har tänkt sig…..nää de kan bli bättre

Här stöd vilar jag...zzzzzz!!!

 
Herr-G passade oxå på å tog en stödvila mellan utryckningarna
 
Briska höll koll medan vi sov!
 
Albin var upp till ett tält där dom målade ganska trovärdiga sårskador.....När husvagnsgrannen frågade vad han gjort sa Albin att han våltat me fyrhjulingn....å då tyckte grannen så synd om pojken så han gav Albin en hundring!
 
Anna fick sig också en sårskada av färg!
 
 

 

 
 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela