ankarbergs

Men vart faan är vi på väg?????

Publicerad 2013-07-30 19:13:06 i Allmänt,

 

Men sätt er ska ni få höra nå djävulskt sjukt!!! Nu bloggar jag i rena ilskan, besvikelse och framför allt i empati. Jag har ju även under denna sommar måsta stämpla på grund av att jag inte har behörighet i de yrke jag jobbat i sedan Okt -98….nämligen skolan. Jag är inte lärare å inte specialpedagog …..nää jag är en speciellpedagog. Med de menar jag att de är inte många som slår mig på fingrarna när de gäller att bemöta elever/människor med särskilda behov då de även under många år varit en del av min vardag här hemma. Nää man kan inte läsa sig till de jag har praktiserat i 24 år. Just därför behövs jag på skolan men kommunen kan inte anställa mig utan behörighet…..Lite skojigt vare faktiskt i våras när jag hörde att en av mina kollegor använt sig av Ankarbergs pedagogiken för att få en elev att genomföra ett Nationellt prov. ( jag håller på med en blogg där jag skriver ner de med galnaste metoder som fungerat klockrent på dom elever jag haft under mina vingar under alla år)

 

Nu till de sjuka!!! Den 12/6 var de skolavslutning för både eleverna och mig så jag samlade ihop arbetsgivarintyg och anmälde mig till Arbetsförmedlingen för att stämpla dom 8 veckor jag var arbetslös under sommaren. Jag skickade in papperen den 13/6 till A-kassan och vart kallad till ett informationsmöte Tisdagen den 18/6 kl 14.00 på Arbetsförmedlingen. Där informerades jag och ca 15 personer till om vilka regler som gällde och jag kom fram till att jag uppfyllde alla kriterier för att få stämpla.

-Hur lång handläggningstid har A-kassan, undrade jag.

-24 arbetsdagar, svarade han som hade informationsmötet.

-VA???utropade en ung tjej som hade sina små barn med sig i åldrarna 4 å 6 år

-Jaa 24 arbetsdagar upprepade AF snubben.

-Ja men hur ska jag klara mig som är ensam, undrade tjejen med en viss panik i blicken.

-De kan inte jag svara på jag informerar bara, svarade AF snubben ursäktande.

 

Måndagen den 3/7 ringde jag A-kassan för att se om alla handlingar var inne och fick svaret att dom hade alla papper som behövdes och jag hade endast använt 16 dagar av mina 350 stämpeldagar så de var lugnt. Då hade jag en fråga ang några kläm veckor så han sa att jag kunde maila den frågan till A-kassan så skulle dom nog kunna svara på de. Samma dag 3/7 mailade jag frågan och fick efter nån dag ett telefonsamtal från nån handläggare att de rörde inte mitt ärende då jag hade en full period och ej tagit ut nån ersättning.

 

Nu den 27/7 skulle då min första utbetalning landa på kontot….men de gjorde den inte,så jag ringde. Då får jag informationen att dom har 24 arbetsdagars handläggning å jag svarar

-Jaa men enligt min mattematiska kunskap har ni ju haft de från den 14/6.

-Jaa svarar snubben….men nu skickade du ett mail å då börjar handläggningstiden om från den dagen den 3/7 istället för den 14/6.

-Ja då hinner jag ju inte få nån ersättning denna månad,fräser jag.

-Nää de blir ju i augusti.

Jag suckade å la på luren å tänkte på den kvinnan som var själv å bara hade en inkomst, stackars människa….Jaa vi är ju i alla fall två pers så de går ju ingen större nöd på oss och Albin.

 

För nån vecka sedan ringde jag på exakt utsatt datum 22/7 för en uppföljning på min handlingsplan. Jag sa att den 12/8 börjar jag och jobba heltid på skolan där jag slutade den 12/6.Va bra då antecknar jag de sa kvinnan jag kom i kontakt med. Nu gick jag in på min personliga sida på A-kassan och ser att jag är avstängd från den 25/7 från A-kassan.Jag ringer upp AF å frågar va faan de är frågan om.

-Jaa svarar handläggaren (min har semester så de va nån ny) vi har ju skickat ut att du ska söka jobb som assistent på en skola nere i Södertälje å de har du inte gjort.

-Nää men jag ringde ju å informerade att jag börjar här hemma den 12/8 den 22/7.

-Jaa men reglerna är ju sådana att får vi in ett jobb som passar din profil som finns här hos oss så måste du söka de…..annars bliru avstängd….å de har du blivit.

Nu blir ju jag både förbannad å uppgiven så jag säger lugnt.

-Du skulle du kunna hjälpa mig med en grej.

-Apsolut,säger hannläggarn.

-Kan du sätta upp en lapp i personalrummet troru där du skriver att jag har öppnat en bordell i min ”MUSVAGN”….Jaa de är en Polar -79 som står ute på Linjevägen 2 å där drar jag av de mesta för en lagom peng…jaa eller pant!!!

 

Men fatta ni va djävulst sjukt system som kan få människor å hoppa från Alnöbron för mindre…..tänk kvinnan och dom barnen som var på info mötet tro hur deras sommar vart..huga huga!

Kommentarer

Postat av: Jörgen

Publicerad 2013-08-01 07:20:37

Ja du Ankarberg
inte kan dom ha mycket innanför pannbenet på AF
farmför allt inga Jobb till dom som behöver i alla fall inte i hemma vid utan skicka iväg familje fäder/mödrar till långtbortistan så den andra föräldern måste sluta jobba för att kunna ta han om småbarnen är väl melodin för AF,.....

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela