ankarbergs

Reklam?????

Publicerad 2013-06-20 09:37:48 i Allmänt,

Hur många gånger har jag inte suttit i tv-soffan och förklara för mina barn att de är ju bara på tv, jaa ni vet när dom blivit rädd för något eller sett nått helt fantastiskt otroligt på reklam. Jaa de är ju inte bara en gång ska jag be å få tala om , likt förbaskat åker jag dit på de själv!

                         

Första gången jag åkte dit på var när Herr-G fick för sig att köpa en skogsbruksfastighet uppe i Jämtland å jag fick i samma stund köpet var klart för mig att jag skulle ha ett ”Pärlann”. Jaa jag ägnade många kvällar till att granska de flesta trädgårdsprogram som gick att se på Tvn för att få inspiration och kunskap till att förvandla en igenväxt åker till ett gigantiskt potatisland.

 

I några av program jag såg agerade en ung brunbränd späd blondin som mesta dels av sändningstid log emot kameran med sina kritvita jämna tänder, å med bröst stora och fasta som honungsmeloner å som varken guppade eller rörde sig en enda millimeter trots att marken var ojämn och jordfräsen hon höll framför sig sakta hoppandes studsandes grävde sin fram i jorden. Under hela programmet talade hon lugn och stilla till oss tv tittare å berättade sakligt vad de var hon gjorde och vad som hände å vad som var så bra med JORDFRÄS.

 

När jag sa till Herr-G att jag måste ha en jordfräs började han å förklara att de var inte bara å fräsa upp de där Pärlanne inte de var så mycke jobb å man måste köra flera gånger å de va faan å hans moster va besvärligt de va.(han hade väl kört å visste va de innebar)

 -Interå, sa jag och tänkte tillbaka på alla trädgårdsprogram där dom fräste upp en hel kolonilott på 30 min med ett leende på läpparna.

 Efter mycke tjat å gnat hade äntligen Herr-G fixat en jordfräs (som tur var bara lånat) som jag en helg i maj skulle promenera med fram å tillbaka över Pärlanne.

 

Medan Herr-G lastade av fräsen gick jag in i stugan å tog på mig stövlar, tänkte väl typ ”Snabba grabbar tidig kväll” = fort blire gjort. När jag kom ut fick jag lixom känslan av att jag var matadoren å där i början på Pärlanne stod Herr-G med tjuren jag skulle tämja med blod, svett å tårar.

- Jaa nu håller du i här, sa Herr-G å pekade på hantagen, åsså gasar du här men du måste hålla emot vettu.

-Ja ja. nu kör vi, sa jag och lade mina händer runt hantagen som påminde om ett cykelstyre…precis som på tvn.

-Jaa men då rycker jag igång då, sa Herr-G med lite oro i rösten.

-Jaa men ryck då för böveln, fräste jag….åsså ryckte Herr-G.

 

I samma stund som startsnöret for in tillbaka å motorn började brumma stegrade jordfräsen som Svarta Hingsten och satte iväg i samma hastighet som Fugelsang styr sin farkost ut i rymden. Jordfräsen formligen skenade iväg uppe på marken med mig hängande i styret bakom skrikandes å svärandes rakt över de blivande pärlanne å ner i skogskanten, där den kolliderade med en stubbe och välte vilket i sig gjorde att jag tappade greppet om både styre å gas, så med en smäll lade sig tystnaden i de djupa Jämtlandskogarna.

 

Jag reste mig upp och plockade bort en grankvist ur håret som för övrigt såg ut som om jag skulle ha legat på en stubbåker å ”pippat” i två veckors tid då jag råkat fastnat med flätan i ena björken jag susade förbi ner i skogskanten.

- Hur gick de, undrade Herr-G när han tippat upp maskinen å stod med huvuden under huven för att se om sakerna höll.

-Joo Tackar som frågar de gick väldigt snabbt…..jaa asså de var ju inte som på Tv direkt kan jag säga.

-VA???? Stönade Herr-G till och tittade upp bakom jordfräsen.

-Jaa jag har ju sett en massa trädgårdsprogram på Tvn där dom kör jordfräs å de såg ju inte alls ut å va nå svårt.

- Jaa men man ska ju inte tro allt man ser på Tvn, suckade Herr-G medan han knackade låss några pinnar med skiftnyckeln under fräsen.

 

Om jag säger som så i flera timmar/dar körde jag fräsen fram och tillbaka över pärlanne å inte kunde jag som hon på Tvn prata med ett leende på läpparna dels pågrund av ljudet från maskinen men framför allt hade jag fullt upp å andas (andfådd) för att syresätta mig någorlunda. Vad de gäller brösten så var dom inte still en enda sekund utan hoppade å for så stundom lät de som hela Globen applåderade när SWE gjorde mål på hockey VM, då och då trillade dom ur BHn å rakt ner i byxfickan så med jämna mellanrum fick jag stanna till å pula tillbaka dom, ungefär i samma höjd som blondinen hade. När pärlanne var klart hade jag tre valkar mindre runt midjan men fem nya i handflatorna som sved……Jaa man ska inte tro allt man ser på tv J….nu kan man ju tro att jag lärt mig nått…..men interå då en månad senare gör om samma tabbe fast med Högtryckstvätten.

 

Jaa som ni kanske tidigare läst i bloggen så har Herr-G tjuvköpt några högtryckstvättar. Han själv påstår att han köpt avfettning å fått med en högtryck varje gång, å vad han gör med all avfettning vet nog bara gudarna då vi har 3 st högtryckstvättar. Nå väl nu för nån vecka sedan satt jag i soffan och drack morronkaffe å såg nyheterna innan jag skulle ge mig iväg till jobbet. Rätt som de var vart det reklam där de även denna gång var en späd ljus kvinna iklädd gula gummistövlar, kort bege kjol å en nätt liten blus som stod på sin garageuppfart med en exakt lika dan högtryckstvätt som vi har (iaf samma färg). Hon siktade vatten strålen mot utemöbeln, fönstren, bilen och altangolvet….å vipps var de skinande rent, jaa ni vet de sa ”Kling” åsså vart de en sån där lite blänkande vit stjärna, vad än hon siktade på..

Men jävlar tänkte jag och sänkte blicken ner på vår tvrumms matta som vid första anblick påminner mer om en Europakarta än en ljusgrå matta från IKEA då alla hundar legat där och hårat och ibland även tuggat sönder nån tuschpenna elle stulit med sig en gräsmatte bit utifrån gården å lagt sig å tugga/vakta.

 

När jag satt i bilen på väg hem sken solen å de var varmt å ett perfekt torkväder så jag tänkte ” Nu ska jag prova högtryckstvätten på mattan å vad jag kan förstå bliren som NY” Nu var ju grejen den att jag skulle skynda mig innan Herr-G kom hem från sitt jobb då han oftast (klokt nog) brukar förklara att ” så här gör man eller de går inte eller har du tänkt igenom de här nu”. De sjuka var att i de fina vädret satt två av våra grannar ett äldre par ute å drack kaffe så dom såg ju alltihopa.

 

När bilen var parkerad rusade jag in å ryckte ut mattan, sprang ut å kastade den över två trädgårdsstolar, kutade bort till boden för att ta fram högtrycken, släpade den bort till vattenkranen som sitter på utsidan husväggen å kopplade in slangar å sladdar för att med ett enda tryck få mattan kliniskt ren. Som på reklamen ni vet J Högtrycken påminde om en golfbag då de lixom hängde olika munstycken i ett ställ runt apparaten å man skulle välja ett (de visade dom aldrig på reklamen) förstod jag. Jag fiskade upp ett av munstyckena jag tyckte mig ha sett kvinnan också hade på reklamen å tryckte dit de längst fram.(vad jag missade var att man skulle vrida ett hack så den låste fast).

 

Nu stod jag lite som Zeb Macahan på väg in i en duell med vapnet (högtrycken) vilandes mot höften å bara väntade på att få trycka av, jag tittade på paret som satt i solen och nickade ett ”Hej” så där lite överlägset ni vet. När jag lyfte hantaget å siktade på mattan och tryckte på knappen satte apparaten igång å surra å vattnet kom i en sådan satans hastighet att munstycket flög 5 m ut på gräsmattan samtidigt som de på nå vis vände å vattenstrålen kom mot mitt ansikte, läsglasögonen som jag hade uppskjuten uppe på huvudet flög av å ner i gräset och maskaran förflyttade sig från ögonfransarna och upp till hårfästen å jag tappade andan.

 

Jag räknade till 10 samtidigt som jag proffelax andades (som man gör när man ska föda barn) för att ilskan skulle lägga medan jag sökte glasögonen i gräset. Ähääää jag tar ett nytt munstycke tänkte jag å röck åt mig ett lite smalare som hängde bredvid de förra, den här gången fick jag fast de som de skulle sitta. Nu kan inget gå fel tänkte jag å höll upp mitt vatten skjutvapen med en hand, siktade mot mattan å tryckte av. Nu satt ju munstycket fast men vattnet kom i samma höga hastighet å de var jag inte riktigt beredd så jag flög bak ett steg samtidigt som jag råka rikta den hårda vattenstrålen rakt in i hönsgården där Maud Olofsson(en höna) resterande fjäderfän bor. Hönsen skrek å flög runt som dom där pingpong bollarna gör i glaskupan vid lottodragningen på Tvn…jaa dom var i chock kan man väl säga. De var KAOS!!!

 

-Men nå äre väl själva faaan, viskade jag med hårt samman pressande käkar å tänkte samtidigt på paret som satt på första parkett i solen å drack em kaffe. Jag ställde mig på mattan med benen brett isär för att stå riktigt stadigt, siktade mot ena hörnet och tryckte åter igen in knappen. När strålen denna gång äntligen träffade mattan ville de sig inte bättre än att en sån här billig matta pallade inte de hårda trycket med vatten, utan på en tredjedels sekund hade nu lixom dom gråa stråna försvunnit å kvar vart ett stort hål i mattan med själva mattvarpen som ett nät där de stack upp ett å annat grässtrå från gräsmattan under. Nu har jag parkerat högtrycken och köpt en ny matta så de vart ju bra till slut i alla fall.

 

 Men nu såg jag på reklamen i går att en sån bil som vi har en Nissan X-trail kan man visst köra både upp för berg å ner för stup med….jaa på TVn fälls de lixom ut nått som liknar spindelben under bilen åsså klättrar den fram i den mest svåraste terräng …OTROLIGT!!. Jag får se om jag tar Nissan nu i eftermiddag då jag ska upp till stugan där jag har pärlanne ni vet……jaaa de blir ju mycket närmare om jag kör  rakt över skogen.

 

Glad Midsommar på er allihop!!

Kommentarer

Postat av: Titti

Publicerad 2013-06-20 11:58:40

Hahaha,jag skrattar så tårarna rinner! Tack snälla du för att nyss förlängde mitt liv :D

Postat av: Britten

Publicerad 2013-06-20 16:01:59

Jag har banne mig skrattkramp! Helgen är räddad, regn eller inte, efter att ha läst din blogg kan man inte annat än att vara glad. TACK, önskar dig en härlig midsommar!

Postat av: Sussi

Publicerad 2013-06-20 22:55:42

hahaha

Postat av: Kerstin

Publicerad 2013-06-24 21:42:58

Ha ha, du är bara bäst!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela