ankarbergs

En helt vanlig familjemiddag!

Publicerad 2013-10-09 23:45:13 i Allmänt,

Tänkte jag skulle knacka ner några rader innan jag hoppar i säg. Joo ni förstår att Herr-Gs pappa har kommit i de stadiet att de är dags för honom att flytta in på ett gruppboende för äldre. De är inte kul som anhörig att behöva bestämma en sådan sak åt en vuxen människa å än värre å försöka övertyga i de här fallet Herr-Gs pappa va bra de kommer att bli…….på alla sätt å vis. Herr-Gs pappa vet inte riktigt vad han vill då han ena stunden är han med på noterna men efter en stunds svänger de så de är de värsta han har hört. Herr-Gs pappa har hemhjälp flera ggr per dag då hans förmågan att tex laga mat, ta medicin och städning inte fungerar. Många av hans leder har värkt sönder av reumatiska problem så händer och fötter har helt svikit honom vilket gör vardags sysslorna blir ogjorda, jaa för de mesta sitter eller ligger,men trots denna ihållande värk är han alltid lika glad. Nu har de blivit lite snurrigt uppe i huvudet på honom också…de märker vi men inte han.

 

Som sagt nu har han fått en lgh nere på Merlogården som Herr-G och hans syskon följde med svärfar å tittade på i dag. Herr-G hade bestämt med svärfar att han skulle äta middag här hemma med oss innan han åkte taxi upp till skogen där han bor, de tyckte svärfar va en bra idé. Till saken hör att jag har ju arbetat med väldigt många människor genom mina dar både äldre dementa och yngre busiga så jag vet lixom hur man ska ta dom, Herr-G arbetar med maskiner å vet hur man ska ta dom och förmodligen blir de lite snurrigt och känsligt för Herr-G  då de är hans pappa som med åldern blivit lite förändrad.

 

När vi satt oss vid middagsbordet för att äta sa jag

- Jag har bakat en äppelpaj till efterätt åt oss, de tycker du väl om Birger (svärfar heter de)

- Jaa de gör jag, mumlade svärfar med munhålan fylld av pärer å köttbullar.

- Va bra,sa jag, då tar vi å lyxar till de lite med vaniljvisp också fast du har diabetes för Herr-G gav dig ju insulinsprutan innan maten å de är ju en hälsosam midda du äter.

-Jaa jag gjorde en äppelpaj jag också ena dan här,sa Birger å tryckte in en pära till i mun.

(Jag förstod att så var inte fallet men tänkte jag gör ingen större affär av de utan hängde med på samtalet…..de gjorde INTE Herr-G)

-Jasså gjorde du, sa jag.

-Jaaa de gjorde jag å den var lika god, fortsatte Birger.

-Jaa de tror jag de, svarade jag å trodde i mitt enfald att de skulle sluta där.

- Ha du bakat en äppelpaj, stönade Herr-G till mellan tuggorna å tittade på sin far som om han inte var riktigt klok.

-Jaaa de har jag, svarade Birger å fortsatte äta i lunganro.

-Näää men de tror jag väl INTE att du har gjort va, sa Herr-G

-Jooo de har jag, hävdade svärfar i samma tonläge.

-Jaaa haaa å när då om man får fråga, sa Herr-G och lade ner besticken på sin tallrik ungefär som de skulle starta en rättegång med de mest alvarliga brott som genom tiderna begåtts.

-Jaa i vecka här kanske, sa Birger å bet en bit av hårdbrödsmackan.

Nu skulle jag försöka rädda situationen så jag sa.

-Jaa de är gott med äppelpaj åsså blinkade jag åt Herr-G (men han fatta inte)

- Men du tror väl inte på fullaste allvar att pappa har bakat en äppelpaj Annika, stönade Herr-G samtidigt som han himlade med ögonen som om de var de dummaste han hade hört å lutade sig uppgiven mot stolsryggen.

Nu lade jag också ner besticken för att försöka med både kroppsspråk samt vokabulärt få Herr-G att förstå att vi kan väl låssas tro de då.

-Joo men de kan han väl ha gjort, fast på sitt egna lilla sätt sa jag samtidigt som jag nickade med huvudet å gjorde tullen upp i hopp om att Herr-G skulle fatta galoppen…men interå.

-Du de tror INTE jag, fortsatte Herr-G

Nu skulle jag på ett pedagogiskt å psykologiskt sätt rädda både Herr-G å Birger ur alltihop så jag sa

-Jaa men Birger du hade inge socker å mjöl i va?

-Nää, svarade Birger kort å tog en tugga till av maten.

- Nää… å du hade inge havregryn å smör heller va.

- Näää de hade jag inte,sa Birger å mumsade på middagsmaten.

(Nu fattar nog Herr-G tänkte jag…men interå)

-Näähää å vad hade du då????

-Ett äpple, svarade svärfar å tittade upp på Herr-G som om han var knäpp.

- Ett äpple, härmade Herr-G

-Jaa å halva fick hemsamariten så dä så!sa Birger.

-Jaa men då har du ju för böveln inte gjort en äppelpaj utan du har helt enkelt delar ett äpple med hemtjänsten!!!!!! Sa Herr-G med en viss irritation i rösten.

-Jaa de ha jag,svarade Birger lugnt å diskussionen var över för denna gång.

 

När tallrikarna var tomma vart Herr-G lenare på rösten å sade till sin far

-De var en fin lägenhet vi tittade på.

-Nää , svarade Birger lite frånvarande med blicken ut genom fönstret i väntan på färdtjänst.

-Tycker du inte de,sa Herr-G

-Nää de var ett jävla skitställe, svarade Birger lugnt.

-Där blir de bra för dig pappa då du kan sitta i dagrummet å titta på folk.

-Dom satt ju bara å sov å folk de ser jag hela dagan uppe i stuga,sa Birger lite lätt irreterat.

-Men du ser väl inge folk uppe i stuga,sa Herr-G

-Nää hörre du inte en kotte,svarade Birger å sträckte på ryggen för att se om taxin kommit.

-Å sover  de gör dom inte JAG pratade ju med en tant när vi var där,sa Herr-G
Då blir svärfar knäpp tyst å skakar på huvudet samtidigt som han drar en tung suck.
-Va suckaru för,undrar Herr-G
-Jaa va f*n ville du den där gammel käringa då....å va svara na?frågar svärfar å körde ögena i Herr-G.
-Jaa att hon skulle gå å titta lite på tvn,säger Herr-G
-Du endära ljug så in i helvete så du ska inte tro på ett ord vad hon säg, stånkar svärfar. Dom sov aldrig dom är uppe å surrar skit ideligen dygne runt...huva..huva!!!!!

 

Nu hade Herr-G gett upp så han går till ytterdörren å släpper ut Stor Torbjörn som står vid dörren å vill ut.När Torbjörn kommer in kutar han direkt å luktar Gunnel i baken så Herr-G får för sig att tiken ska löpa,han går fram till tiken å lyfter på svansen vänder upp rumpan mot mig å frågar.

- Hur ser puppa ut påna rå.

-Mhhäää…Hur faan tror du jag ska veta dä!!!!! Skriker Birger till som fortfarande tror att Herr-G pratar om tanten i dagrummet på Merlogården.

-Jaaa nu frågade jag ju inte dig, stönar Herr-G å skakar på huvudet med en djup suck  å tittar på sin far. Jag frågade Annika.

-Jaa hur faan ska hon veta de hon var ju inte ens med å titta på lägenheten så hon såg na väl inte(tanten)

 

Då brast jag ut i skratt för jag fattade att ingen av dom fattade, då titta Birger på mig å skakar på huvudet åt Herr-G som om han var helt galen.

-Jaa han är inte riktig, sa jag.

Å då skakade både Herr-G å Birger för dom fatta ju även de fel…..Herr-G trodde jag menade Birger å Birger trodde jag menade Herr-G.

 

Nu äre natta för mig

Hörs Hej!!!!

Kommentarer

Postat av: Inger

Publicerad 2013-10-10 00:25:20

Underbara du! Tack för att du delar med dig på ditt alldeles egna, härliga sätt! !

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela