ankarbergs

Vem vare där???

Publicerad 2014-01-12 16:20:08 i Allmänt,

Ja då var vi en bit inne på de nya året fyllt av förväntningar med allt från bantningstipps till goda stora flottiga middagar. Jag/vi har denna jul lyckats få kvar deg på kontot, ätit upp julmaten i tid och de står samma siffra på vågen som innan vi dukade upp för att fira Jesu födelse ..jaaa och Nicklas Ankarbergs förståss!

De utspelade sig en ganska komisk scen här hemma den kväll vi släpade in julgranen, jaa jag är väl inte direkt förvånad.....elle joo lite kanske.

 

Detta hade hänt innan julträdet togs in

Vi köpte oss en ganska stor rök för att kunna röka typ älg/vildsvin å allt annat vi jagar ute i skogen och som även är tänkt att användas då jag drar igång företaget ”Lövuddens Vildmarksliv” i höst. När röken landade på Linjevägen 2 hörde vänner och bekanta av sig och undrade om vi kunde röka deras kött också…..å de kunde vi ju förståss. Halva källaren var fylld med älghjärtan som låg å guppade i saltlag i väntan på att få läggas in i rökskåpet å sedermera läggas upp på julbordet hos olika familjer.

 

När Johanna gick andra året på gymnasiet insjuknade hon i en svår ätstörning som gjorde att hon fick avbryta sina studier och läggas in på sjukhus en längre tid. Nu tre år senare har hon tagit upp studierna men har varit väldigt orolig om hon inte ska kunna klara kurserna och nå målen då de senaste hon minns var att skolan var skit svår. Att hon har dom minnena beror ju på att hon var lixom inte med vare sig fysiskt eller psykiskt. Nu till jul hade de gått en termin och de var dags för betyg.

 

Den 19/12 …20013!

 

Ja som ni kanske har läst tidigare i bloggen har Herr-G vissa rutiner när de gäller just julgran. Han har ett motto som han inte viker en tum på å de är att man betalar inte för ved, matjord och julgran. Nää de är bara tokigt folk som gör de enligt Herr-G, så i 26 års tid har hela familjen plumsat i meterdjup snö under kraftledningsgator för att hitta ett gratis julträd att pynta. Nu i år uppstod ett litet bekymmer då vi råkade FÅ en julgran av Kontorsfixarna,jaa den kostade oss inte en krona men Herr-G hade ju inte fått huggit den själv och de vart ett litet oros moment för honom.

 

Nå väl! Johanna hade skickat ett sms till mig på förmiddagen och var överlycklig för dom höga betygen hon fått, så jag svarade att de ska vi fira med en smarrig äppelpaj i kväll efter middagen. Så medans Herr-G brottades högljutt med julträdet framför tvn tog jag ut pajen ur ugnen och satte fram kaffekoppar då de plötsligt knackade på dörren.

- Kom in, skrek jag för att överösta alla fyra hundar som skällandes rusade mot ytterdörren å samtidigt råka välta julgran Herr-G äntligen fått i julgransfoten.

In i hallen kliver de en man samt en yngling och säger

-Hej!! Vi skulle hämta några älghjärtan ni hade rökt åt oss!

(Nu är grejen den att både Herr-G och jag har tagit emot kött av både arbetskamrater och vänner, så vissa personer har jag aldrig träffat..jaa å samma gäller ju Herr-G. Nu tror ju Herr-G att denne man är en kompis till  mig och jag i min tur tror ju att de är en kompis till Herr-G. Å i själva verket visade det sig att ingen av oss kände honom)

-Jaha, svarar jag medan jag häller upp kaffet.

-Ååooooo va trött jag blir!!! ,krystar Herr-G bakom julgranen som åter igen står upp i julgransfoten…om en lite snett efter fallet.

Mannen nickar lite ursäktande mot Herr-G som med barr i luggen säger

-Kaffet är klart nu så sätt er ska ni få paj å en balja lut innan vi går ut å hämtar köttet…jaa vi firar jäntas betyg.

-Nääee vi är ju på väg vi…försöker mannen säga då jag avbryter å säger

-Kom här nu å sätt er de är dukat å klart!

Mannen tittar på ynglingen som ser frågande ut och rycker på axlarna, han tar av sig skona och rundar julgran för att komma till köksbordet.

 

Efter att ha suttit i ca 45 min och pratat runt köksbordet nickar mannen mot julgranen å säger

-Jag kanske skulle hjälpa dig å hålla i granen medan du sågar bort lite ner till.

-Jaa de vore ju schyst av dig de, svarar Herr-G och hämtar sågen.

Sedan hjälps dom åt att få granen både rak och snygg.

-Jaa men tack skaru ha för hjälpen,säger Herr-G och ger mannen hans rökta älghjärta.

Mannen tackar för kaffet å pajen å köttet önskar oss en god jul åsså går han.

 

-Vem var de där, undrar jag medan jag står i fönstret å ser bilen försvinna.

Herr-G tittar frågande på mig med bekymmersrynkor fulla pannan åsså säger han

- Inte faan vet väl jag!!! Är de inte en kompis till dig då???

-Näää jag har aldrig sett karln,svarar jag å kliar mig i huvudet

-Skojaru!!!! utbrister Herr-G och kommer fram till fönstret han också.

-Nähähäh jag skojar inte men de gör väl du, säger jag.

 -Nää allvarligt Annika jag har heller aldrig sett karln,stönar  Herr-G

-Nää men inte menaru väl att vi har suttit i 45 min runt köksbordet å tom surra å firat Johannas betyg med en vilt främmande karl?

-Joo de måste vi ha gjort…..men vem äre som känner han då,undrar Herr-G

-Jaa jag har ingen aning, skrattar jag å inser va sjukt de blev.

 

Efter en stund ringer telefon och i andra änden hörs Rickard

-Tjeeena morsan!!!Har du gjort äppelpaj som man kan få smaka en bit av.

-Jaa,svarar jag lite fundersamt, hur vet du att jag har gjort de??

-Joo de var ju en kund på jobbet som jag skickade hem till er och han sa att jag hade fantastiskt trevliga föräldrar som både bjöd på ficka å en trevlig pratstund och behövde hjälp me julgran.

Höres Hej!!!

 

 

Kommentarer

Postat av: Anne-christine

Publicerad 2014-01-13 05:05:14

Hejsan.
Detta var en härligt uppiggande rolig blogg.
En nice day till dig.

Svar: Å Tack! Va kul du gillar de snickrar ihop på mitt tangentbord :)
Annika Ankarberg

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela